2010-01-30, 15:44
Medlem
boba fetts avatar
Varför starta en ny tråd när den här finns:

https://www.flashback.org/t579193
Citera
2010-01-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Varför starta en ny tråd när den här finns:

https://www.flashback.org/t579193
Den här tråden är äldre än den du länkar till. Hur tänker du nu?
Citera
2010-01-30, 16:40
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwonk2
Den här tråden är äldre än den du länkar till. Hur tänker du nu?
Ok, kollade inte så noga. Onödigt med två trådar hursomhelst.
Citera
2010-01-30, 16:43
Medlem
Ode-Ns avatar
Så löjligt att folk gnäller på kungahuset och att vi borde avskaffa för att det kostar pengar. Första steget för att spara pengar är att minska invandring, sen kommer vi ha ett överflöd med pengar till oss själva i Sverige.
Kungahuset har sin lilla charm och jag tycker det är mycket trevligt att vi har kvar de i Sverige.
Citera
2010-01-30, 17:47
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Så löjligt att folk gnäller på kungahuset och att vi borde avskaffa för att det kostar pengar. Första steget för att spara pengar är att minska invandring, sen kommer vi ha ett överflöd med pengar till oss själva i Sverige.
Kungahuset har sin lilla charm och jag tycker det är mycket trevligt att vi har kvar de i Sverige.
257 miljarder i veckan? Exklusive kostnaderna för mentholkräm man smetar in under näsan när kroddtanterna åker buss?

Visserligen så är C-G ättling i rakt nedstigande led till G-V. Men nog faen är Bernadottes invandrare vi hade kunnat varit utan.
Citera
2010-01-30, 21:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Den svenska monarkin vilar på solid demokratisk grund. Att ärva ämbeten är inte odemokratiskt. Om man skall hårdra det så skulle till och med riksdagsmännen kunna ärva sitt förtroende (som i det gamla brittiska överhuset) (vilket jag givetvis inte dammigt förordarr) och det skulle fortfarande vara demokratiskt så länge som medborgarna kan avskaffa det systemet i en folkomröstning, eller i en annan folkvald kammare ofta benämnt underhus.

Det tar oss till kärnan i demokratin medborgarna som trots borgarnas rätt så frikostiga invandringspolitik fortfarande också till stor del ärvt sitt inflytande och status. Visserligen ganska marginell kanske i många fall men ändå verklig och reell.

Själv vill jag som många här ha mer folkomröstningar och tycker att det är ett åtminstone lite ödmjukhets von oben svaghetstecken att borgarna ej en hållit en enda under sin mandatperiod.

Det behövs en balans mellan den representativa och direkta demokratin men jag påstår inte att det är odemokratiskt att de inte hållit någon.

Även om man givetvis kan diskutera huruvida grundlagar är demokratiska i och med att de tidsmässigt låser in förändringar.

Monarkin är dock som sagt i Sverige till skillnad från t.ex. Arabvärlden fullt demokratiskt.

Kungen och monarkister kan i denna fråga gällande Sveriges statskick ha ett gott demokratiskt samvete och behöver inte hamna i försvarsposition vad gäller just den demokratiska aspekten.

Sedan finns det givetvis fördelar och nackdelar med republik och monarki som man får försöka att väga mot varandra.

Jag är glad att det finns republiker samtidigt som jag är nöjd med monarkin för Sverige.

Javisst, och republikaner behövs för att visa på förträffligheten hos oss rojalister.
Citera
2010-01-30, 21:13
Medlem
Herr Lindholms avatar
Men hur ställer ni er monarkister till ett återinförande av gamla tiders monarki där det faktiskt fanns motiv att manipluera tronföljdsordningen och att peta undan svaga kungligheter som därmed fick kämpa för sin position?
Citera
2010-01-30, 21:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
För en gångs skull är vi överens men det gör mig inte vänligare inställd till monarkin.
Det är forrtfarande en relik från forntiden och har inget med ett modernt samhälle att göra.

Tvärtom bästa fru. Ett modern samhälle kännetecknas av demokrati och stabilitet, vilket båda befrämjas av en välfungerande konstitutionell monarki. Precis som den svenska alltså.

Citat:
Nu när brölloppet mellan kronprinsessan och en man av folket närmar sig, så blir jag bara lessen och förbannad, när jag läser att i diverse skitpress att det är inte bra att det blåa blodet späds ut.
Vadå blåa blodet, anfadern en misslyckad militär men med ärvd rikedom, invandrad från ett annat land. Det sista en liten "känga* till er SD.are som inte tycker om invandrare.

Ja, jag är inte SD-are, så Du riktar Dig förmodligen till någon annan.

Anfadern för den bernadotteska dynastin var en utomordentligt framgångsrik militär. I stark konkurrens avancerade han till marskalk av Frankrike.

"Som en av Napoleons skickliga fältherrar blev han utnämnd till marskalk av Frankrike och furste över Ponte Corvo. Men 1809 hamnade han i onåd hos Napoleon och fick inga flera uppdrag. Okunnig om detta erbjöd den svenske löjtnanten Carl Otto Mörner 1810 Bernadotte att bli svensk tronföljare, i tron att det skulle leda till en allians med Frankrike. Bernadotte accepterade och blev sedan adopterad av Karl XIII med det nya namnet Karl Johan.

Karl Johan insåg att Napoleons dagar var räknade och fick Sverige att alliera sig med dennes fiender. 1813-14 förde Karl Johan befälet över den 158 000 man starka nordarmén och segrade i slagen vid Grossbeeren, Dennewitz och Leipzig mot Napoleons arméer. Efter det sista slaget tågade han mot sina allierades vilja mot Danmark och tvingade detta land att avträda Norge. Norrmännen vägrade att acceptera detta och utsåg en egen kung och en ny grundlag. Efter ett kort krig 1814 tvingade Karl Johan norrmännen att acceptera Karl XIII som kung mot att att de fick behålla sin nya grundlag, varmed Sverige och Norge förenades i en union.

1818 dog Karl XIII och Karl Johan blev kung med ordningstalen XIV i Sverige och III i Norge. Fast i praktiken hade han varit Sveriges regent ända sedan han blev vald som tronföljare. Sveriges grundlag från 1809 förskrev en begränsad kungamakt. Men Karl XIV Johan var en mycket skicklig administratör och blev näst intill enväldig genom att bara rekrytera lojala tjänstemän till de viktiga ämbetena. Karl XIV Johans regering präglades dock av hans oro för att bli störtad. Vilket medförde ett mycket konservativt styre med upprepade ingrepp i tryckfriheten. Först i slutet av sitt liv gav kungen vika för reformkrav. Men trots att Karl XIV var Sveriges obestridde ledare i 34 år lärde han sig aldrig att tala svenska."

Han var alltså vad amerikanarna kallar en "self-made man". Därtill hjälpte han personligen till att lösa Sveriges statsfinansiella problem efter förlusten av Finland: http://sv.wikipedia.org/wiki/Guadeloupefonden

Citat:
Avskaffa monarkin nu och låt honom komma in i vår gemenskap och lämna det utanförskap han och övriga familjen är utsatt för.

Kungahuset är älskat av närmare 80% av befolkningen, så det är snarare Ni republikaner som sitter och huttrar i Ert kalla utanförskap. Så, ge upp de samhällsomstörande idéerna och kom in i vår gemenskap och gläds med oss åt Hennes Kungliga Höghets förestående bröllop.
Senast redigerad av Strix m/94 2010-01-30 kl. 22:20.
Citera
2010-01-30, 21:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Dessa monarkitrådar är ganska underhållande.
Strix m/94 argumenterar på ett ganska skickligt och varierande sätt ned de flesta motståndare och republikaner i skoskaften.

Jag personligen tycker dock att den ständiga frågan om republik känns relativt tunn och innehållslös och verkar mest bygga på ytlig kritik, inte visioner och idéer.

När jag läste Mobergs ”Därför är jag republikan” så var det visserligen lätt att medge att det finns vissa poänger i kritiken, t.ex. i det krypande och inställsamma beteendet som tyvärr figurerar kring kungahuset.
Men trots Mobergs långa och skickliga inlägg (och några småkloka inlägg här på Fb) så hänger frågan kvar om vad alternativets egentliga lockelse består av, i alla fall för mig.

Tack!

Precis så! I den avgörande frågan - hur ser det republikanska alternativet ut - så blir de alltid svarslösa. Tänk om republikanerna någon gång kunde samla sig och presentera ett genomtänkt förslag, så kan vi diskutera på allvar. Hur det monarkiska "förslaget" ser ut är ju väl känt.
Citera
2010-01-30, 21:26
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
President skulle inte göra det billigare. Snarare skulle det kosta mer och dessutom splittra landet i två läger, likt Rödgröna och Alliansen. Monarkin har ett oerhört starkt stöd. Ni som snackar om odemokratiskt kan väl rösta fram en riksdagsledamöter som avskaffar monarkin
Men varför inte avskaffa demokratin totalt då? Rödgröna och Alliansen? Hela två block??!!?? Vad är det för sekterism? Bort det!

Nej, när monarkin slutar så blir det inte med ett buller utan med ett pip. Fattas bara att Westlings antibortstötningsmedicin gör att han skjuter lösplugg. Visserligen en personlig tragedi för alla som vill skaffa barn. Men en total katastrof för en makttransfereringsmetod som bygger på fortplantning. Fan, i alla andra organisationer så kan man ju transferera makten utan att ens blanda in sex i bilden. Men i detta fall så gör man sig ack så beroende av mänskliga svagheter.
Citera
2010-01-30, 21:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
257 miljarder i veckan? Exklusive kostnaderna för mentholkräm man smetar in under näsan när kroddtanterna åker buss?

Visserligen så är C-G ättling i rakt nedstigande led till G-V. Men nog faen är Bernadottes invandrare vi hade kunnat varit utan.

Släkt med GV, ja, men inte i rakt nedstigande led. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vasa%C3%A4tten
http://sv.wikipedia.org/wiki/Victoria_av_Baden

Man kan nog med fog hävda att Bernadotte räddade Sverige genom sitt accepterande att bli tronföljare. Genom detta skapades ånyo endräkt och sammanhållning i riket och genom de svenska segrarna i bl a Leipzig, Dennewitz och Grossberen, så återtogs även självkänslan. Förmodligen hade ingen annan då tillgänglig och villig person kunnat åstadkomma detsamma. Bernadotterna tillhör den lilla, exklusiva skara invandrare som kan räkans på tillgångssidan.
Citera
2010-01-30, 22:00
Medlem
freeriderXIIs avatar
Men Lindholm skulle ni acceptera ordet kung om man satte det på en president ?

dvs valkungadöme ?

Är det ordet eller det ärftliga ni vänder er mest emot ?

Är det pavloskisk semantik eller formen på statskicket som stör er ?

De ursprungliga kungarna valdes det kanske ni känner till (eller ja jag vet att ni känner till det eftersom ni läser mycket på FB), och här finns alltså en historisk koppling till demokratin även om det givetvis inte var perfekta demokratier av dagens snitt, de togs från ett visst urval etc och alla fick väl knappast rösta vid mora stenar. Så ordet kunglighet har till viss del även historisk beröring med demokrati.

Dagens kung må ha ärvt sitt ämbete men hans makt baseras på grundlagen och stöds av riksdagen åtminstone i handling och en majoritet av folket därmed skulle man kunna se på honom som en ärftlig president. (även om jag givetvis hårddrar här)

Visst håller jag med om att det finns aspekter på det ärftliga som är tveksamt och jag är som sagt glad att det finns republiker som USA etc som kan balansera jordklotet men så länge som Sverige mer effektivt hålls samman av en monarki och får bättre medialt genomslag utomlands i sin helhet tillsammans med statsministern än t.ex. Tysklands president ett tio gånger större land så är jag beredd att acceptera the downside of the deal eftersom the upside är tillräckligt stort.

men visst när man såg på serien om John Adams så vattnade det sig lite i munnen över att ha en republik men när jag ändå utilitaristik överväger de olika alternativen så tror jag ändå att jag kvarstår vid att monarki som vilar på demokratisk grund är det rätta för Sverige.

Med ett kungahus så får man 5 för ett i jämförelse med Tysklands nästan helt okände president.

Kungabarnen kan promota Sverige på olika platser samtidigt det kan inte Tysklands presidents barn i samma mån och med samma genomslag.

Sedan om utlandets betagenhet för kungligheter är särskilt rationell eller logisk är en helt annan sak men verksam och effektiv är den kungliga glansen likt Rolex reklamfilmer upphöjt till flera gånger öppnar den dörrar för svenskt näringsliv och bidrar också till turismen särskilt under kungabröllop samtidigt som den också är ett diskussionsämne och förströelse, en till dimension och traditions historisk och kulturell fördjupning i samhällsbygget att förhålla sig till.

Sedan är ju också Madeleine, Victoria och Silvia rara att titta på mer så än Tysklands president.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in