2008-10-04, 19:04
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Inte för att det var ett överdrivet starkt formulerat argument men han är ju inte fel på det. Skulle vi i dagsläget ha en president hade denne förmodligen kommit från Alliansen. Hade vi bytt president nästa mandatperiod hade presidenten med stor sannolikhet kommit från sossarna. Jag är inte speciellt glad inför tanken att Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt, som ingen ens har majoritetens stöd, ska vara statshuvud. Av den anledningen är det bättre med en statschef som inte är vald utan någon som alla kan relatera lika mycket till, oavsett om man är pro eller anti monarki.

Att det skulle vara odemokratiskt är också ett toma argument eftersom vi har alla demokratiska möjligheter i världen att avsätta kungafamiljen, om vi vill. Det är bara att driva frågan på vettigt vis och försöka få med sig så många som möjligt. Kanske är det t o m där skon klämmer - folket vill att Carl XVI Gustaf ska ha den högsta titeln.

Men hur fan kan man säga/tycka att hela kungafamiljen ska ha immunitet.
Dom ä mer värda än oss vanliga dödliga och står över lagen?!
Det är fan idioti. Finns det någon som tycker det är bra med deras imunitet?!
Citera
2008-10-04, 19:07
Medlem
GrovSnus01s avatar
Sen kan man ju fråga sig varför stödet är så stort också?
Är det inte just för att kungafamiljen inte får uttra sig i politiska frågor osv. Enda chansen han har att få dålig publicitet är när dem gör bort sig vilket iofs är gnaska ofta...
Citera
2008-10-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Enda chansen han har att få dålig publicitet är när dem gör bort sig vilket iofs är gnaska ofta...

Oj då.... "Ganska ofta"...... ge exempel tack!
Citera
2008-10-04, 20:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Men hur fan kan man säga/tycka att hela kungafamiljen ska ha immunitet.
Dom ä mer värda än oss vanliga dödliga och står över lagen?!
Det är fan idioti. Finns det någon som tycker det är bra med deras imunitet?!

...regel i de flesta stater att statschefen har åtalsimmunitet. Detta har både praktiska och principiella skäl, t ex är kan rättssystemet slå knut på sig själv om staten skall åtala staten. Det ha inget att göra med att kungen som människa skulle vara mer värd än människor i allmänhet, utan det är positionen som är avgörande. Kungen är både Konungen och Kronan - två funktioner i en.
Citera
2008-10-04, 20:13
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Min erfarenhet är att republikaner undantagslöst är småsinta och avundsjuka människor, som är uppretade över att just de inte kan nå det högsta ämbetet. Man kan riktigt höra Hillevi Larssons bräkiga, avundsjuka skånska när hon ondgör sig över ett styrelseskick som gagnat Sverige väl i över 1000 år. Vi behöver mer monarki - inte mindre!
Alla dina argument är häpnadsväckande dumma.
Du kan knappast förvänta dig positiv respons ens hos dina egna med dessa.
Citera
2008-10-04, 20:17
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.S.A.B
Jag hade haft förståelse för dina åsikter om det hade varit så att du gnällde om anhängarna för Monarkin hade varit i minoritet.... NU är det de facto inte så, så du får vackert gilla läget och sluta gnälla och du borde lägga mer tid på sådana ekonomiska frågor som t.ex. invandringen som kostar OFANTILIGT mycket mer årligen än Monarkin!

Sluta lipa ffs!

Jag är inte emot kungahuset och jag vet att det är demokratiskt legitimt, eftersom (precis som Strix m/94 skrev) det finns demokratiska möjligheter för folket att få bort kungen. Det jag vänder mig emot är diskussionen om opinionssiffror eftersom det i sammanhanget är lite irrelevant. Opinionssiffror styr inte politiken på sådana sätt.
Sedan brukar det väl vara mer principiella skäl och inte ekonomiska skäl till varför man är monarkimotståndare (ungefär som med riksdagsledamöternas löner).
Sedan bör det väl tilläggas att de senaste opinionssiffrorna talar för Mona Sahlin och inte Reinfeldt.
Citera
2008-10-04, 20:24
Medlem
weakhearts avatar
Citat:
...regel i de flesta stater att statschefen har åtalsimmunitet. Detta har både praktiska och principiella skäl, t ex är kan rättssystemet slå knut på sig själv om staten skall åtala staten. Det ha inget att göra med att kungen som människa skulle vara mer värd än människor i allmänhet, utan det är positionen som är avgörande. Kungen är både Konungen och Kronan - två funktioner i en.

Det står väl i grundlagen att alla är lika inför lagen!??

Om man ska ha ett ansikte utåt för sverige, så ska man väl ha någon som är bra på det, och inte född till det.!
Kungen har ju blivit ansiktet för sverige för han föddes till det.!
Jag anser att man borde välja någon som har kompetensen att vara en representant för sverige!
Citera
2008-10-04, 20:30
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weakheart

Om man ska ha ett ansikte utåt för sverige, så ska man väl ha någon som är bra på det, och inte född till det.!
Jag anser att man borde välja någon som har kompetensen att vara en representant för sverige!

Själva titeln och ämbetet i sig är ju en representant för Sverige snarare än just Carl Gustaf som person. Med kompetensbaserade utnämningar av statschef så skulle ju titeln och ämbetet förloras även om det för den sakens skull inte behöver innebära att en president skulle göra ett sämre jobb.
Citera
2008-10-04, 20:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag förväntar...

Citat:
Ursprungligen postat av N.E.R.D
Alla dina argument är häpnadsväckande dumma.
Du kan knappast förvänta dig positiv respons ens hos dina egna med dessa.

...mig utvecklad formulerad kritik från Dig. Blanda inte in andra i Dina argumentatoriska misslyckanden.
Citera
2008-10-04, 20:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

Citat:
Ursprungligen postat av weakheart

...framgår i Regeringsformen (som är vår viktigaste grundlag), 5 kap:
"7 § Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare kan ej åtalas för sina gärningar som statschef."
http://www.notisum.se/index2.asp?iParentMenuID=236&iMenuID=314&iMiddleID =285&top=2&sTemplate=/template/sok.asp?DokTyp=1

Det är befattningen - inte personen - som räknas.
Citera
2008-10-04, 20:44
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
...mig utvecklad formulerad kritik från Dig. Blanda inte in andra i Dina argumentatoriska misslyckanden.
Citat:

Min erfarenhet är att republikaner undantagslöst är småsinta och avundsjuka människor, som är uppretade över att just de inte kan nå det högsta ämbetet. Man kan riktigt höra Hillevi Larssons bräkiga, avundsjuka skånska när hon ondgör sig över ett styrelseskick som gagnat Sverige väl i över 1000 år. Vi behöver mer monarki - inte mindre!
Så jag är småsint och avundsjuk på kungen

Snarare är det ditt argumentatoriska (?) misslyckande som vi ser
Citera
2008-10-04, 20:50
Medlem
weakhearts avatar
Citat:
...framgår i Regeringsformen (som är vår viktigaste grundlag), 5 kap:
"7 § Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare kan ej åtalas för sina gärningar som statschef."
http://www.notisum.se/index2.asp?iParentMenuID=236&iMenuID=314&iMiddleID =285&top=2&sTemplate=/template/sok.asp?DokTyp=1

Det är befattningen - inte personen - som räknas.

Det är väl ändå en person som innehar befattningen??
Har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in