Citat:
Ursprungligen postat av climaxia
Är du på riktigt eller? Gnälla på monarkin behöver man inte göra, för hela det statsskicket i sig är uråldrat och fyller ingen positiv funktion. Men jag märker hur mkt indoktrinering och institutionalisering har gjort med dig. Vad spelar det för roll vilket republikanskt statsskick vi anammar, det kan ändå inte bli sämre än monarki.
O jo, det kan spela en högst betydande roll. Det finns åtskilliga republikanska statsskick som objektivt sett måste anses vara väsentligt sämre än vårt eget. Och den som inte kan redogöra för vilket statsskick h*n vill ha, förtjänar inte titeln "republikan", utan är bara en liten gnällig, intellektuellt steril antimonarkist.
Vad är det för konkreta nackdelar du ser med monarkin? Obs konkreta! "Den är dålig, odemokratisk eller föråldrad" duger inte, utan du måste specificera vilka faktiska och konkreta nackdelar du vill ha bort med ett byta av statsskick, och hur det nya statsskick du förespråkar skulle lösa de konkreta problem du har. För att hjälpa dig, ger jag dig några olika tänkbara republikanska alternativ:
1) Ingen som helst statschef.
2) En professionell riksföreståndare som får sysslan som jobb fram till pension, ungefär som landshövdingarna idag.
3) En president vald i någon form av indirekt valförfarande
4) En president vald i allmänna val
Dessa alternativ har olika konsekvenser, och utan att jag vet vad du vill uppnå, kan jag inte föreslå något av dem för dig. Men du bör rimligen veta vad du vill uppnå.
För om det enda du ville uppnå var att gnälla på monarkin på Flashback, så har du ju redan gjort det. Och då är du klar, och behöver inte bekymra dig om saken vidare.