2010-06-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Tveklöst ja! Få titlar öppnar dörrar såsom kungligheter.
Din privata uppfattning. Vi i verkligheten resonerar annorlunda.
Nej, kungen öppnar inte fler dörrar än vilken president som helst. Det är politiska och kommersiella kontakter som avgör vilka dörrar som öppnas, och vilka eventuella politiska och/eller kommersiella fördelar det kan medföra att över huvud taget öppna en dörr.

Om du inbillar dig att svensk export är såpass framgångsrik som den är tack vare kungen är det nog snarare du som lever i en föreställningsvärld. Svenska råvaror, produkter, know-how säljs tack vare (hyfsat) duktiga affärsmän och -kvinnor.

Du borde ta en reality-check. Jämför gärna svensk export per capita med andra länders (republiker). T.ex. Finland, Tyskland, Frankrike, Italien m.fl. Tycker du att dom har det besvärligare än Sverige?
Citera
2010-06-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Vidare far du nog lara dig leva med att vi ar ganska manga som tycker att Sverige ar en demokrati trots att vi inte valjer nagra foretradare alls utan for de beslutande forsamlingarna. Vi valjer inte ministrar, domare, polischefer eller nagra andra makthavare. Taskigt for dig som inbillar dig att foretradere maste valjas i en demokrati, du maste lida svart av att leva i icke-demokratin Sverige.
Huh?

1) "domare, polischefer" är inte företrädare för medborgarna.
2) Jo, vi väljer indirekt våra ministrar och andra politiker.

Jag börjar undra om du inte tullat på midsommarbrännvinet redan.
Citera
2010-06-24, 12:25
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Huh?

1) "domare, polischefer" är inte företrädare för medborgarna. Är du inte nykter?
Jag har inte skrivit att de ar foretrader for medborgarna; forsok lasa innantill och sag till om det ar nagot ord som du finner besvarligt sa skall vi nog kunna hjalpa dig.

Anledningen till att jag namnde de tva var for ovrigt for att det finns demokratier dar man valjer betydligt manga typer av ambetsman varav namnda tva ar nagra. Nagot du sakert hade kopplat om du varit lite allmanbildad.
Citat:
2) Jo, vi väljer indirekt våra ministrar och andra politiker.
Precis pa samma satt som vi alltsa valjer var statschef; indirekt genom representativ demokrati. Vad gnaller du da for?

Du glomde forresten beratta vilken praktisk fordel det skulle medfora att direktvalja statschefen. For det finns val nagon enda liten?
Citat:
Jag börjar undra om du inte tullat på midsommarbrännvinet redan.

Guuud vad du ar fyndig!
Citera
2010-06-24, 12:26
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Nej, kungen öppnar inte fler dörrar än vilken president som helst. Det är politiska och kommersiella kontakter som avgör vilka dörrar som öppnas, och vilka eventuella politiska och/eller kommersiella fördelar det kan medföra att över huvud taget öppna en dörr.
Vilka erfarenher har du av att gora storre exportaffarer i samband med statsbesok?
Citera
2010-06-24, 12:55
Medlem
Citat:
Precis pa samma satt som vi alltsa valjer var statschef; indirekt genom representativ demokrati. Vad gnaller du da for?
Huh igen. Vi väljer inte alls vår statschef, vare sig direkt eller indirekt. Herrejösses. Är det inte pinsamt att inte ens få de mest grundläggande fakta rätt?

Citat:
Du glomde forresten beratta vilken praktisk fordel det skulle medfora att direktvalja statschefen. For det finns val nagon enda liten?
Nej, jag glömde inte. Frågan är totalt irrelevant vare sig vi har en republik eller monarki.
Citera
2010-06-24, 12:59
Medlem
Citat:
Vilka erfarenher har du av att gora storre exportaffarer i samband med statsbesok?
Vad fan har mina personliga erfarenheter med saken att göra? Hur gammal är du egentligen? Tolv?

Så länge du inte kan visa att det går lättare att sälja JAS med hjälp av kungen än vad det skulle göra med hjälp av en folkvald president så är ju hela resonemanget löjligt.
Citera
2010-06-24, 13:21
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Huh igen. Vi väljer inte alls vår statschef, vare sig direkt eller indirekt.
Riksdagen bestammer vem som ar statschef. Riksdagen bestammer vem som skall vara statsminister. I bade fallen valjer svenskarna alltsa indirekt via representativ demokrati. Ar det nagot i detta som ar oklart for dig?

Tidigare i traden finns redogorelser och lankar med mer detaljer angende hur och nar riksdagen bejandlat fragan om du till aventyrs skulle vilja lara dig nagot om amnet du forsoker debattera.
Citat:
Nej, jag glömde inte. Frågan är totalt irrelevant vare sig vi har en republik eller monarki.
Du tycker sakert det ar irrelevant men du far nog rakna med att vi ar manga som garna vill att det skall vara nagon mening med att gora nagot.

Vidare var inte fragan om eventuella fordelar var irrelevanta utan om det alls fanns nagra praktiska fordelar. Na, finns det nagra? Notera att fragan endast kraver ja eller nej sa det borde vara latt for dig.
Citera
2010-06-24, 13:25
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Vad fan har mina personliga erfarenheter med saken att göra?
Du uttalar dig om statschefens roll vid exportaffarer och om vi skall kunna bedoma vilket varde dina uttalanden har ar det forstas av intresse att veta om du har nagra erfarenheter av eller personliga insikter i storre exportafferr i samband med statsbesok. Na, har du nagot i den vagen att komma med eller satt du bara hemma och hittade pa?

Aven detta har for ovrigt varit uppe i traden i storre detalj tidigare.
Citera
2010-06-24, 13:47
Medlem
Citat:
Riksdagen bestammer vem som ar statschef. Riksdagen bestammer vem som skall vara statsminister. I bade fallen valjer svenskarna alltsa indirekt via representativ demokrati. Ar det nagot i detta som ar oklart for dig?
Fullständigt fel och kvalificerat skitsnack. När valde svenskarna monarki?
Men om nu kungen och Victoria är så bra på att öppna dörrar skulle dom ju utan vidare kunna ställa upp i ett presidentval, eller hur?
Citat:
Du tycker sakert det ar irrelevant men du far nog rakna med att vi ar manga som garna vill att det skall vara nagon mening med att gora nagot.
..och när du får argumenten sticker du fingrarna i öronen och vill inte höra.

Citat:
Vidare var inte fragan om eventuella fordelar var irrelevanta utan om det alls fanns nagra praktiska fordelar. Na, finns det nagra? Notera att fragan endast kraver ja eller nej sa det borde vara latt for dig.
Nej, lika lite som du kan nämna en enda praktisk fördel med en monarki. Därför är frågan irrelevant och ointressant.
Citera
2010-06-24, 13:53
Medlem
Citat:
Fullständigt fel och kvalificerat skitsnack. När valde svenskarna monarki?
Grejen är väl att svenskarna har valt att INTE välja republik, om du förstår vad jag menar.

De flesta politiska partier har ju önskemål om att införa republik men eftersom det inte finns någon tillräckligt stor opinion för detta i Sverige är det ingen som driver frågan. Och de som har drivit frågan har blivit nedröstade i riksdagen. Just den riksdag som vi svenskar röstat fram.
Citera
2010-06-24, 13:59
Medlem
Citat:
Du uttalar dig om statschefens roll vid exportaffarer och om vi skall kunna bedoma vilket varde dina uttalanden har ar det forstas av intresse att veta om du har nagra erfarenheter av eller personliga insikter i storre exportafferr i samband med statsbesok. Na, har du nagot i den vagen att komma med eller satt du bara hemma och hittade pa?
Ah.. Dags att fjanta till sig på allvar?

Du tycker det är dags för en red herring eftersom du inte kan argumentera på annat sätt? Menar du att t.ex. Reinfeldt ska ha personliga erfarenheter av läkarutbildningen i Sverige för att kunna diskutera saken? Fårskalle.

Men OK, om du börjar:

Du vill inte ha republik i Sverige. Eftersom du kräver personliga erfarenheter, vad har du själv för erfarenhet av republik i Sverige?

Du påstår att exporten är bättre med kungen än vad den skulle vara med en president. Vad har du för personlig erfarenhet av att det skulle vara så?

När du redovisar dina erfarenheter så ska jag fundera på att redovisa mina. Annars duger det bra med sedvanlig källhänvisning, t.ex. en jämförelse som stöder ditt påstående att monarkier gör bättre utlandsaffärer än republiker (reality-checken som jag föreslog förut alltså).
Citera
2010-06-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Grejen är väl att svenskarna har valt att INTE välja republik, om du förstår vad jag menar
Grejen är att svenska medborgare aldrig fått en verklig, praktiskt chans att ens aktivt välja. Förhoppningsvis kommer den pågående debatten att påskynda ett sådant val. Tiden är mogen, och inom 15-20 år är vi där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in