Citat:
I samtliga val sedan demokratin infordes har svenskarna valt riksdagar som beslutat behalla monarkin. Detta inkluderar ny regeringsform och ny successionsordning. Numer brukar riksdagen behandla saken ett halvdussin ggr om aret. Monarkin ar sannolikt den enskilda fraga som ar allra mest grundligt demokratiskt beslutad i Sverige.
Ursprungligen postat av Njursvikt
Fullständigt fel och kvalificerat skitsnack. När valde svenskarna monarki?
Sa, aterigen:
Riksdagen bestammer vem som ar statschef. Riksdagen bestammer vem som skall vara statsminister. I bade fallen valjer svenskarna alltsa indirekt via representativ demokrati. Ar det nagot i detta som ar oklart for dig?
Citat:
Visst och sa fort du kan beratta om vilken nytta det skulle vara med att direktvalja statschefen sa skulle det finnas anledning att fundera pa att infora direktval av statschef. Vilken nytta ar det fraga om? Ar val femte gangen eller sa jag fragor sa om vi inte far nagot svar den har gangen heller borjar vi nog misstanka att du inte har nagra fordelar att komma med.
Men om nu kungen och Victoria är så bra på att öppna dörrar skulle dom ju utan vidare kunna ställa upp i ett presidentval, eller hur?
Citat:
Vilka argument tanker du pa da? Det ar en lang trad sa det borde vara enkelt for dig att hitta nagra exempel pa att konkreta fordelar har gjorts troliga och att jag vagrat debattera dem. Det skall bli intressant att se om du klarar att ta fram nagra sadana exempel eller om detta ar ytterligare ett fall da du mest sitter och hittar pa.
..och när du får argumenten sticker du fingrarna i öronen och vill inte höra.
Citat:
Man behover inga argument for att inte andra pa nagot om det inte finns nagra argument for att andra pa saken i fraga. Likval kan sagas att en praktiskt fordel med dagens ordning jamfort med att direktvalja statschefen ar att vi slipper kostnaderna och besvaret med att anordna direktval till ett ambete helt utan politisk makt.
Nej, lika lite som du kan nämna en enda praktisk fördel med en monarki.
Citat:
Det ar inte utan att man borjar misstanka att du inte har nagra erfarenheter av eller insikter i att gora storre exportaffarer i samband med statsbesok. Har du da nagra andra kallor for dina tvarsakra pastaenden?
När du redovisar dina erfarenheter så ska jag fundera på att redovisa mina.
Citat:
Aterigen. Jag behover inte motivera att vi behaller monarkin sa lange det inte finns nagra skal att avskaffa den. Om du kan visa att republiker har fordelar vid utlandsaffarer, att dessa fordelar klart overvager besvaret med att byta statsskick och att vi kan tillgodogora oss dessa fordelar genom att infora republik sa kommer jag att bli republikan. Lycka till!
Annars duger det bra med sedvanlig källhänvisning, t.ex. en jämförelse som stöder ditt påstående att monarkier gör bättre utlandsaffärer än republiker (reality-checken som jag föreslog förut alltså).
Det är ju DU som påstår att kungen "öppnar dörrar" bättre än vad en folkvald president gör. Jag säger att det inte alls finns stöd för det påståendet och ber dig i så fall om en källa - vilket du nogsamt undviker eftersom det antagligen inte finns. Tvärtom är det din egen uppfattning.
) om man inte har personlig erfarenhet av ämnet ifråga? I så fall och eftersom du har synpunkter själv, borde du då inte berätta för oss vad du själv har för erfarenheter?
, vad vet du om den danska och norska kunga huset? Folk känner bättre till danska drottningen och norska konungen... hur kan det komma sig om man inte blir mer "osynlig" med president?