Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Jag har inte läst igenom tråden,
Du kunde ju i alla fall prova att lasa typ de forsta tio sidorna och de tio senaste.
Citat:
men ogillar starkt din attityd att det är du som avgör vilka svar som är relevanta eller inte.
Jag avgor naturligtvis vad jag tycker ar ett tungt vagande argument i nagon fraga. I aktuell fraga ar det talande att alla republikaner springer till skogs sa fort man fragar efter nagra konkreta fordelar utover deras eget tillfredsstallda principrunkeri eller lindrade avundsjuka. Varfor man skulle ge sig in pa att byta statsskick om det inte finns nagra konkreta fordelar fattar jag inte. Det vore mycket battre att anvanda den politiska bandbredden till alla de fragor dar man kan gora nagon nytta.
Citat:
Det absolut avgörande argumentet är mycket enkelt: i en demokrati ska man välja sina företrädare. Ingen ska ärva sådana uppdrag. Svårare än så är det inte.
Vad tjanar vi rent konkret pa att infora detta nya system?
Vidare far du nog lara dig leva med att vi ar ganska manga som tycker att Sverige ar en demokrati trots att vi inte valjer nagra foretradare alls utan for de beslutande forsamlingarna. Vi valjer inte ministrar, domare, polischefer eller nagra andra makthavare. Taskigt for dig som inbillar dig att foretradere maste valjas i en demokrati, du maste lida svart av att leva i icke-demokratin Sverige.
Citat:
Men om man nu vänder på dina villkor för svaret du frågar efter och skickar tillbaka dina frågor till dig själv: Vad - mer än att du själv tycker det är kul - är det för faktiska fördelar med en kung? Fungerar statsförvaltningen bättre? Är utlandsrelationerna bättre?
Jag behover inte argumentara for att inte gora nagra forandringar men skall garna svara pa fragorna anda. Jag tror inte statsforvaltningen skulle paverkas alls av en forandring dar man avskaffade ambetet rakt av. Jag tror utrikesrelationerna i vid mening skulle bli lidande. For den som varit med pa kungliga statsbesok ar det praktiska vardet for dorroppnande uppenbart. Vi har haft den aspekten uppe i traden i betydligt storre detalj sa om du vill debattera saken foreslar jag att du laser pa.
Citat:
Svaret är givetvis nej i båda fallen.
Hur vet du det?