2010-06-07, 15:05
Medlem
zizacons avatar
Det är ett lite lustigt resonemang som vissa har här att skrota kungen och sedan inte tillsätta någon till det representationsjobb som de gör. Man ska alltså ge fan i den representation som görs och de intäkter det faktiskt ger? Känns ju spontant inte så jävla klokt.

Folk här är väl ändå inte så dumma att de tror att miljonerna hamnar i fickan på någon direktör? Större/nya ordrar -> kräver mer arbetskraft -> skatteintäkter +arbetsgivaravgifter, slippa betala ut a-kassa eller annan försörjning.. plus fler ordrar på underleverantörer, eventuella framtida beställningar från samma kund osv..
Citera
2010-06-07, 15:11
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Det är ett lite lustigt resonemang som vissa har här att skrota kungen och sedan inte tillsätta någon till det representationsjobb som de gör. Man ska alltså ge fan i den representation som görs och de intäkter det faktiskt ger? Känns ju spontant inte så jävla klokt.

Folk här är väl ändå inte så dumma att de tror att miljonerna hamnar i fickan på någon direktör? Större/nya ordrar -> kräver mer arbetskraft -> skatteintäkter +arbetsgivaravgifter, slippa betala ut a-kassa eller annan försörjning.. plus fler ordrar på underleverantörer, eventuella framtida beställningar från samma kund osv..

I så fall är det egentligen bara att produktifiera Hovet, så kan staten lägga ut sina representationsplikter på entrepenad. Då kan Hovet konkurrera på lika villkor med att klippa blågula band tillsammans med Runar och Anders Björck.
Citera
2010-06-07, 16:22
Medlem
Astenikers avatar
Vad Hovet har att säga om sin ekonomi är inte mycket. Man anger bara hur pengarna fördelar sig procentuellt på de olika s.k. ämbetena. Det är avklarat på några rader och mycket litet sägs om varje andel. Vad resten av pengarna går till sägs inte ett smack.
Citera
2010-06-07, 18:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Riksrevisionen granskar endast Slottsstaten. Det finns ingen verklig insyn i Hovstatens ekonomi. Den lämnar inget offentligt bokslut.

Även Kgl Djurgården. Hovstaten revideras av utomstående revisor. Den behöver heller inget offentligt bokslut.

Citat:
Det kan vare du eller någon annan utomstående inte veta något om.

Jag kan överslagsberäkna vad ett 60-tal heltidstjänster kan kosta, och i relation till den totala budgeten därmed estimera att kaviarkontot är mycket modest tilltaget.
Citera
2010-06-07, 19:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
att den redan drar in mer pengar än den tar betyder alltså att man inte kan röra den trots att man inte vet vad pengarna går till.
vill minnas att man försökt få ut hovets bokföring, men att de sagt nej.

Vad menar Du med detta? Hovets bokföring är inte offentlig, men den är reviderad. Vissa offentliga utgiftsposter måste vara litet mindre tillgängliga än andra.

Citat:
igentligen för dumt för att komentera. Sverige måste alltså vara en monarki i all framtid för att det bildats som det.

Enkelt uttryck: Ja.

Citat:
alltså erkänner du att texten betyder vafan so helst och inte är någon redovisning?

Den redovisar det som den avser redovisa.

Citat:
att du har en felaktig syn på vad en republikan är påverkar inte mig.

Det gör ju å andra sidan sett inga rationella argument, tycks det.

Citat:
och med att den redovisas på ett fullt godtagbart sätt menar du att det inte redovisas alls. Du kan argumentera att den inte ska behöva redovisas, vilket jag tycker är helt fel, men att påstå att den faktiskt redovisas gör dig till antingen ett troll eller en idiot.

Vilket Du vill.
Den redovisas uppenbarligen på ett för våra folkvalda fullt acceptabelt sätt. Att Du personligen inte får reda på allt Du önskar, väger därvid tämligen lätt.

Citat:
upprepning är den sanne ordbajsarens vapen. kan du inte åtminståne sluta med att lägga tyngd på att monarkin är hundratals år gammal, det är pinsamt.

Vad finner Du mest pinsamt? Att jag upprepar en uppenbar sanning, eller det faktum att monarkin är hundratals år gammal?

Det kom en bön från hela Sveriges småskollärarkår: Lär Dig stava och börja meningar med versal, innan Du orsakar masshjärtinfarkt.
Citera
2010-06-07, 21:11
Medlem
o my god

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vad menar Du med detta? Hovets bokföring är inte offentlig, men den är reviderad. Vissa offentliga utgiftsposter måste vara litet mindre tillgängliga än andra.
du menar som alla poster fy helvete

Citat:
Enkelt uttryck: Ja.
lol

Citat:
Den redovisar det som den avser redovisa.
dvs ingenting. idiot

Citat:
Vilket Du vill.
Den redovisas uppenbarligen på ett för våra folkvalda fullt acceptabelt sätt. Att Du personligen inte får reda på allt Du önskar, väger därvid tämligen lätt.
nivån av cp är för högre än jag någonsin skådat.
Jag vill gärna veta vad mina skattepengar går, men du är kanske av annan uppfattning eftersom folkvalda politiker beslutat anorlunda. Jag antar att du tror att jag är ensam in sverige om min åsikt.
Du måste träna på detta med att tänka. Tanken med en diskussion är att man ska komma fram till vad som borde göras. Förstår du att vad som görs inte är ett argument? förmodligen inte.

Citat:
Vad finner Du mest pinsamt? Att jag upprepar en uppenbar sanning, eller det faktum att monarkin är hundratals år gammal?
Att du tycker att inget får förändras är en oförsvarlig position. Att en vuxen människa kan ha en sådan åsikt är en skymf mot människosläktet.

Citat:
Det kom en bön från hela Sveriges småskollärarkår: Lär Dig stava och börja meningar med versal, innan Du orsakar masshjärtinfarkt.

du har inga vettiga argument och saknar helt logiskt tänkande, men du stavar i alla fall bra. Du har verkligen levererat ett tungt slag mot alla hovets kritiker här idag. Stör mig så ofantligt på språkpoliser, specielt de med speciella behov som har fyllt hela sin hjärna mycket begränsade hjärna med staving under sina 20 år i grundskolan och på så sätt har tryckt ut all annan högre hjärnfunktion.

tror inte att jag kommer att svara på några fler inlägg från dig. ja vety inte ifall att du har tröttnat och slutat tänka eller om du saknar förmågan att tänka, men det gört dessamma för min del. ha det
Citera
2010-06-07, 21:33
Medlem
Voltecs avatar
Snåla svenskar i farten igen, ena stunden när ni pratar om invandrare är ni stolta över monarkin och förfäderna sen när det blir snack om sparandet så ska ni agera direkt.

Kungen är kungen, löjligt att bara ta väck något som byggt upp landet för snålandets skull.
Alla arbetstillfällen kungahovet ger samt såååååååååå himla mycket tar inte kungen.
Citera
2010-06-07, 22:45
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Även Kgl Djurgården. Hovstaten revideras av utomstående revisor. Den behöver heller inget offentligt bokslut.
Hovstatens revisor är inte speciellt utomstående, eftersom han inte rapporterar till någon annan än kungen. Hovstaten behöver ett offentligt bokslut, därför att det handlar om pengar som tas i anspråk för offentliga funktioner.

Citat:
Jag kan överslagsberäkna vad ett 60-tal heltidstjänster kan kosta, och i relation till den totala budgeten därmed estimera att kaviarkontot är mycket modest tilltaget.
Du kan inte veta att det rör sig om ett sextiotal heltidstjänster. Det går inte att kontrollera den uppgiften. Du har heller inte reda på hur höga lönerna är.
Citera
2010-06-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voltec
Snåla svenskar i farten igen, ena stunden när ni pratar om invandrare är ni stolta över monarkin och förfäderna sen när det blir snack om sparandet så ska ni agera direkt.

Kungen är kungen, löjligt att bara ta väck något som byggt upp landet för snålandets skull.
Alla arbetstillfällen kungahovet ger samt såååååååååå himla mycket tar inte kungen.
liknelse, idiotiska svenska i farten, först röstar ni på anna bergendhal till melodifestivalen, sen gnäller ni om att vi skickade fel bidrag. ganska uppenbart att det inte är samma personer. idiot.

nuvarande kungen har inte byggt upp landet, han har druckit kaffe. idiot.
Citera
2010-06-08, 13:49
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
liknelse, idiotiska svenska i farten, först röstar ni på anna bergendhal till melodifestivalen, sen gnäller ni om att vi skickade fel bidrag. ganska uppenbart att det inte är samma personer. idiot.

Men ännu större snåla idiot en svensk vars förfäldrar byggt upp landet ska han leva som en vanlig civil?
men men svenska avundsjukan i farten igen, punghjärna
Citera
2010-06-08, 14:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
o my god

du menar som alla poster fy helvete

lol

dvs ingenting. idiot

nivån av cp är för högre än jag någonsin skådat.
Jag vill gärna veta vad mina skattepengar går, men du är kanske av annan uppfattning eftersom folkvalda politiker beslutat anorlunda. Jag antar att du tror att jag är ensam in sverige om min åsikt.
Du måste träna på detta med att tänka. Tanken med en diskussion är att man ska komma fram till vad som borde göras. Förstår du att vad som görs inte är ett argument? förmodligen inte.

Att du tycker att inget får förändras är en oförsvarlig position. Att en vuxen människa kan ha en sådan åsikt är en skymf mot människosläktet.

du har inga vettiga argument och saknar helt logiskt tänkande, men du stavar i alla fall bra. Du har verkligen levererat ett tungt slag mot alla hovets kritiker här idag. Stör mig så ofantligt på språkpoliser, specielt de med speciella behov som har fyllt hela sin hjärna mycket begränsade hjärna med staving under sina 20 år i grundskolan och på så sätt har tryckt ut all annan högre hjärnfunktion.

tror inte att jag kommer att svara på några fler inlägg från dig. ja vety inte ifall att du har tröttnat och slutat tänka eller om du saknar förmågan att tänka, men det gört dessamma för min del. ha det

När man ser det Du skriver slås man omedelbart av det gamla uttrycket "Det dunkelt skrivna är det dunkelt tänkta". För att Du skall kunna bli bemött korrekt - i både saklig och social mening - måste Du skriva på ett så systematiskt sätt att innebörden blir begriplig och resonemanget konsistent. Vet Du egentligen vad Du tycker? När Du vet det, försök då uttrycka det tydligt och logiskt sammanhängande.

Lycka till!
Citera
2010-06-08, 14:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Om Du drar efter andan, slutar att kalla de som inte tycker som Du för idioter och tänker en stund, så kan Du se att kungen inte enbart är en person, utan en befattning, en institution, som är obruten sedan över 1000 år. Vi kan kalla den för den monarkiska funktionen, och det är kring denna som Sverige är skapat, utvecklat och byggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in