Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
Först och främst kan jag hjälpa dig med att hålla i ordning vad vi diskuterar, då du verkar ha kommit bort dig. Jag är inte republikan, ja vill inte avsätta kungen. Jag vill få insyn i kungahusets budget och om det finns utrymme vill jag skära ner deras bidrag. Vill de inte ge insynen så vill jag att vi skär deras bidrag på måfå, då det i så fall är självförvållat.
Om Du inte är republikan - varför vill Du göra besparingar i den kanske mest kostnadseffektiva offentliga funktion vi har? Varför tror Du att just Du har rättighet att få insyn i en budget som våra folkvalda redan har godkänt?
Citat:
Allt han är och allt han har är direkt givet från sverige
Sverige är skapat kring monarkin. Det fanns inget Sverige i substantiell mening före monarkin.
Citat:
men du är uppenbarligen inge vidare bra på det. Den texten kan inefatta precis allt kungen gör. Det är inte redovisning, det är bs.
Det mest kungen gör har eller får offentlig betydelse. Det skiljer sig rätt mycket från andra samhällsfunktioner således.
Citat:
Som jag redan sagt får du hålla bättre koll på vad du diskuterar. Sen så är du välldigt bra på att konstatera saker som inte stämmer och upprepa dem i verige inlägg, i sann "master debater" andra.
Om man låter som en republikan, så får man stå ut med att bli tagen för en republikan.
Citat:
"Men detta är ett typiskt republikansvar. Först ett påstående, sedan blir Ni motbevisade, och då drar Ni opartiskheten i tvivelsmål, givetvis utan att kunna presentera någon konkurrerande uppgift."
felaktikt påstående. Du anklagar mig för att inte komma med motuppgifter när mitt påstående var att det inte fanns några uppgifter att komma med. Det är du som inte kan presentera några uppgifter förutom en diffus text från hovets hemsida.
Äh! Du påstår en massa saker om bristande insyn, varvid jag visar att den kungliga ekonomin revideras på ett fullt acceptabelt sätt, och då börjar Du ifrågasätta opartiskhet. Den gamla vanliga visan alltså.
Citat:
"Jag har visat att kungen inte uppbär bidrag, och att den kungliga ekonomin redovisas på övrligt vis."
Nej, du har inte visat någonting.
Det vill jag nog påstå att jag har. Kungen uppbär inte bidrag, det är en naturlig del av den offentliga ekonomin, etablerad under århundrandena. Den kungliga ekonomin revideras på fullt legitima vis. Visat!
Citat:
Det är mycket tröttsamt att disskutera med personer som dig själv, som i varige inlägg konstaterar att din motpart inte har kommit med någonting under hela diskussionen. Var snäll och sluta upp med dina manipulativa inlägg.
Var och en sjunger med sin näbb...