2010-06-06, 13:17
Medlem
nymans avatar
" Tårta och andra godsaker ska locka folk att fira kronprinsessans bröllop runtom i landet. Men ett ljumt intresse har gjort att vissa kommuner ställt in firandet eller kommer att kombinera det med fotbolls-VM."
Detta visar på att det är en liten minioritet som gillar kungen o dom flesta ser hellre på fotbollen och detta visar på att det inte blir en massa intjänade pengar på brölloppet och detta visar på att kungahuset är ingen bra reklam för Sverige då turisterna i första hand kommer till Sverige för naturen och inte för att titta på någon gammal dammig kungafamilj.
Avskaffa skiten och jag lovar att efter ett halvår så är det ingen som kommer ihåg Sveriges största socialfallsfamilj.
Citera
2010-06-06, 23:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
" Tårta och andra godsaker ska locka folk att fira kronprinsessans bröllop runtom i landet. Men ett ljumt intresse har gjort att vissa kommuner ställt in firandet eller kommer att kombinera det med fotbolls-VM."
Detta visar på att det är en liten minioritet som gillar kungen o dom flesta ser hellre på fotbollen och detta visar på att det inte blir en massa intjänade pengar på brölloppet och detta visar på att kungahuset är ingen bra reklam för Sverige då turisterna i första hand kommer till Sverige för naturen och inte för att titta på någon gammal dammig kungafamilj.
Avskaffa skiten och jag lovar att efter ett halvår så är det ingen som kommer ihåg Sveriges största socialfallsfamilj.

Så Du räknar mig som ingen? Det var illa.

Du har givetvis fel. Att intresset i landsorten är litet är väl begripligt, men det är nog risk för trafikstockning i hufvudstaden.
Citera
2010-06-06, 23:18
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så Du räknar mig som ingen? Det var illa.

Du har givetvis fel. Att intresset i landsorten är litet är väl begripligt, men det är nog risk för trafikstockning i hufvudstaden.

Att det blir risk för trafikstockning i Stockholm är en lågoddsare. Frågan är bara om det blir mer än en vanlig helg. Fast det är klart att polisen hjälper till att skapa lite oreda med alla gator de tvingas stänga av.
Citera
2010-06-06, 23:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
sniff sniff. det luktar ordbajs
bidrag från staten är bidrag från staten, oavsätt vad det kallas.
Kungens titel är på sätt och vis också ett bidrag från staten, han skulle lika gärna ha kunnat byta plats med den lokala alkisen och pantmannen inavla-lasse i min by och ändå dra in lika mycket pengar. Det är med andra ord titlen som drar in pengar, inte han.

Det är inte bidrag från staten - kungen är statschef. Han är den symboliske chefen för den legitima fiskala funktionen i landet. Bidrag? Pah!

Citat:
hm, ja det står ju på hovets hemsida vilka är opartiska i ämnet, så man vet att det stämmer.
ja vet inte om jag litar på att samma folk som anställer svartarbetare är helt ärliga i all annan ekonomi. nåja, det lär ju inte vara därför han inte tillåter någon närmare granskning, eller

sen så är det väll ganska luddigt skrivet tycker du inte. tilåt mig att skriva om följande mening i internetsvenska. "ah, de går till wathever kungern gör, och wathever alla andra vill ha "

Jag är inget vidare på internetsvenska. Jag talar och skriver riktig svenska.

Men detta är ett typiskt republikansvar. Först ett påstående, sedan blir Ni motbevisade, och då drar Ni opartiskheten i tvivelsmål, givetvis utan att kunna presentera någon konkurrerande uppgift. Jag har visat att kungen inte uppbär bidrag, och att den kungliga ekonomin redovisas på övrligt vis.

För att bli modern kan man ju citera Rorschach: "Two-nothing. Your move."
Citera
2010-06-07, 00:36
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Nationaldagens kungliga kortege till Skansen bevittnades av oerhört tunna och glesa led på ömse sidor av vägen.
Citera
2010-06-07, 07:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Nationaldagens kungliga kortege till Skansen bevittnades av oerhört tunna och glesa led på ömse sidor av vägen.

Det är inte svensk sed att ägna den artificiella nationaldagen något störe engagemang.
Citera
2010-06-07, 10:30
Medlem
Först och främst kan jag hjälpa dig med att hålla i ordning vad vi diskuterar, då du verkar ha kommit bort dig. Jag är inte republikan, ja vill inte avsätta kungen. Jag vill få insyn i kungahusets budget och om det finns utrymme vill jag skära ner deras bidrag. Vill de inte ge insynen så vill jag att vi skär deras bidrag på måfå, då det i så fall är självförvållat.

Citat:
Det är inte bidrag från staten - kungen är statschef. Han är den symboliske chefen för den legitima fiskala funktionen i landet. Bidrag? Pah!
Allt han är och allt han har är direkt givet från sverige

Citat:
Jag är inget vidare på internetsvenska. Jag talar och skriver riktig svenska.
men du är uppenbarligen inge vidare bra på det. Den texten kan inefatta precis allt kungen gör. Det är inte redovisning, det är bs.

Citat:
Men detta är ett typiskt republikansvar. Först ett påstående, sedan blir Ni motbevisade, och då drar Ni opartiskheten i tvivelsmål, givetvis utan att kunna presentera någon konkurrerande uppgift. Jag har visat att kungen inte uppbär bidrag, och att den kungliga ekonomin redovisas på övrligt vis.

För att bli modern kan man ju citera Rorschach: "Two-nothing. Your move."
Som jag redan sagt får du hålla bättre koll på vad du diskuterar. Sen så är du välldigt bra på att konstatera saker som inte stämmer och upprepa dem i verige inlägg, i sann "master debater" andra.

"Men detta är ett typiskt republikansvar. Först ett påstående, sedan blir Ni motbevisade, och då drar Ni opartiskheten i tvivelsmål, givetvis utan att kunna presentera någon konkurrerande uppgift."
felaktikt påstående. Du anklagar mig för att inte komma med motuppgifter när mitt påstående var att det inte fanns några uppgifter att komma med. Det är du som inte kan presentera några uppgifter förutom en diffus text från hovets hemsida.

"Jag har visat att kungen inte uppbär bidrag, och att den kungliga ekonomin redovisas på övrligt vis."
Nej, du har inte visat någonting.

Det är mycket tröttsamt att disskutera med personer som dig själv, som i varige inlägg konstaterar att din motpart inte har kommit med någonting under hela diskussionen. Var snäll och sluta upp med dina manipulativa inlägg.
Citera
2010-06-07, 12:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
Först och främst kan jag hjälpa dig med att hålla i ordning vad vi diskuterar, då du verkar ha kommit bort dig. Jag är inte republikan, ja vill inte avsätta kungen. Jag vill få insyn i kungahusets budget och om det finns utrymme vill jag skära ner deras bidrag. Vill de inte ge insynen så vill jag att vi skär deras bidrag på måfå, då det i så fall är självförvållat.

Om Du inte är republikan - varför vill Du göra besparingar i den kanske mest kostnadseffektiva offentliga funktion vi har? Varför tror Du att just Du har rättighet att få insyn i en budget som våra folkvalda redan har godkänt?

Citat:
Allt han är och allt han har är direkt givet från sverige

Sverige är skapat kring monarkin. Det fanns inget Sverige i substantiell mening före monarkin.

Citat:
men du är uppenbarligen inge vidare bra på det. Den texten kan inefatta precis allt kungen gör. Det är inte redovisning, det är bs.

Det mest kungen gör har eller får offentlig betydelse. Det skiljer sig rätt mycket från andra samhällsfunktioner således.

Citat:
Som jag redan sagt får du hålla bättre koll på vad du diskuterar. Sen så är du välldigt bra på att konstatera saker som inte stämmer och upprepa dem i verige inlägg, i sann "master debater" andra.

Om man låter som en republikan, så får man stå ut med att bli tagen för en republikan.

Citat:
"Men detta är ett typiskt republikansvar. Först ett påstående, sedan blir Ni motbevisade, och då drar Ni opartiskheten i tvivelsmål, givetvis utan att kunna presentera någon konkurrerande uppgift."
felaktikt påstående. Du anklagar mig för att inte komma med motuppgifter när mitt påstående var att det inte fanns några uppgifter att komma med. Det är du som inte kan presentera några uppgifter förutom en diffus text från hovets hemsida.

Äh! Du påstår en massa saker om bristande insyn, varvid jag visar att den kungliga ekonomin revideras på ett fullt acceptabelt sätt, och då börjar Du ifrågasätta opartiskhet. Den gamla vanliga visan alltså.

Citat:
"Jag har visat att kungen inte uppbär bidrag, och att den kungliga ekonomin redovisas på övrligt vis."
Nej, du har inte visat någonting.

Det vill jag nog påstå att jag har. Kungen uppbär inte bidrag, det är en naturlig del av den offentliga ekonomin, etablerad under århundrandena. Den kungliga ekonomin revideras på fullt legitima vis. Visat!

Citat:
Det är mycket tröttsamt att disskutera med personer som dig själv, som i varige inlägg konstaterar att din motpart inte har kommit med någonting under hela diskussionen. Var snäll och sluta upp med dina manipulativa inlägg.

Var och en sjunger med sin näbb...
Citera
2010-06-07, 13:00
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Hovet redovisar i stora drag vad pengarna används till, och Riksrevisionen reviderar så att detta sköts på ett riktigt sätt.
Riksrevisionen granskar endast Slottsstaten. Det finns ingen verklig insyn i Hovstatens ekonomi. Den lämnar inget offentligt bokslut.

Citat:
Det blir nog inte mycket rysk kaviar kvar när allt detta är betalt.
Det kan vare du eller någon annan utomstående inte veta något om.
Citera
2010-06-07, 13:08
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Riksrevisionen granskar endast Slottsstaten. Det finns ingen verklig insyn i Hovstatens ekonomi. Den lämnar inget offentligt bokslut.

Det kan vare du eller någon annan utomstående inte veta något om.

Det är inte meningen att Riksrevisionen ska ha att göra med vad Knugen gör med pengarna. Det är en tradition etablerad sedan århundraden att man inte ska se skillnad på kungen som privatperson och sitt ämbete. Annat än när någon pinsamhet ska mörkas förstås.
Citera
2010-06-07, 14:01
Medlem
Citat:

Inte ens hela kunga familjen medverkade ju
Citera
2010-06-07, 14:47
Medlem
Citat:
Om Du inte är republikan - varför vill Du göra besparingar i den kanske mest kostnadseffektiva offentliga funktion vi har? Varför tror Du att just Du har rättighet att få insyn i en budget som våra folkvalda redan har godkänt?
att den redan drar in mer pengar än den tar betyder alltså att man inte kan röra den trots att man inte vet vad pengarna går till.
vill minnas att man försökt få ut hovets bokföring, men att de sagt nej.

Citat:
Sverige är skapat kring monarkin. Det fanns inget Sverige i substantiell mening före monarkin.
igentligen för dumt för att komentera. Sverige måste alltså vara en monarki i all framtid för att det bildats som det.

Citat:
Det mest kungen gör har eller får offentlig betydelse. Det skiljer sig rätt mycket från andra samhällsfunktioner således.
alltså erkänner du att texten betyder vafan so helst och inte är någon redovisning?

Citat:
Om man låter som en republikan, så får man stå ut med att bli tagen för en republikan.
att du har en felaktig syn på vad en republikan är påverkar inte mig.

Citat:
Äh! Du påstår en massa saker om bristande insyn, varvid jag visar att den kungliga ekonomin revideras på ett fullt acceptabelt sätt, och då börjar Du ifrågasätta opartiskhet. Den gamla vanliga visan alltså.
och med att den redovisas på ett fullt godtagbart sätt menar du att det inte redovisas alls. Du kan argumentera att den inte ska behöva redovisas, vilket jag tycker är helt fel, men att påstå att den faktiskt redovisas gör dig till antingen ett troll eller en idiot.

Citat:
Det vill jag nog påstå att jag har. Kungen uppbär inte bidrag, det är en naturlig del av den offentliga ekonomin, etablerad under århundrandena. Den kungliga ekonomin revideras på fullt legitima vis. Visat!
upprepning är den sanne ordbajsarens vapen. kan du inte åtminståne sluta med att lägga tyngd på att monarkin är hundratals år gammal, det är pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in