Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Den "otroliga" förmögenheten uppgår till ca. 900 miljoner kronor i dagens penningvärde. Det var pengar som Bernadotte 1814 fick som kompensation för att han tvingades lämna tillbaka ön Gudadeloupe, som han i sin tur hade fått av Storbritannien året innan för att ställa upp i kriget mot Napoleon.
Källa? Vi vet ju båda att du är akademisk obildad och därför behöver jag en ordentlig källhänvisning för att ens kunna tänka om jag ska ta din fakta på allvar. 24 miljoner franc var på 1800 talet en hel del.
Citat:
Dagens Bernadotte på tronen arbetar, precis som då, bara för att främja sig själv och sin familj. Det handlar om att leva lyxliv, berika sig själva och befästa monarkins ställning i landet.
Källa?
Själv tror jag detta låter ytterst orimligt. Bernadotte har sedan hundratals år varit en av Sveriges rikaste familjer, de behöver knappast de knappa löner de får av staten för deras arbete. Själv tror jag det gör det för att bevara familjetraditioner, för att det är kul och för att det är roligt att hjälpa Sverige. Det är så synd att den Svenska avundsjukan håller på att förgöra ett sådant vackert element.