2010-03-17, 00:00
Medlem
soapmasters avatar
Tycker vi ska ha lite snö på kronan. Skulle väl vara fint?

Eller så kan det bara stå "SNÖ" med stora bokstäver, det är väl en rimligare bild av Sverige?
Citera
2010-03-17, 00:06
Medlem
Tom Bradys avatar
Finns typ 30 republikaner i Sverige så debatten är totalt jävla stendöd, finns inget logiskt skäl att ta bort kungen. De enda skäl som finns är ideologiska. Plus att alternativet till kungen skulle vara en representativ president enligt republikanernas förslag. Alltså en president som i Tyskland eller Italien som är totalt anonym och inte gör ett jävla skit och bor i ett slott.

Så grattis republikaner
Citera
2010-03-17, 00:07
Medlem
Tom Bradys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wienerfritzl
Eftersom vår nuvarande kung är en dysse av fransk härkomst skulle jag hellre se att vi bytte ut honom mot Karl XII eller Gustav II Adolf som är mer representativa för Sverige.

Haha fail, läs lite historia för fan. Karl XII var av ätten Pfalz alltså tysk härkomst.
Citera
2010-03-17, 00:10
Medlem
Dogdylans avatar
Den republikanska föreningen är ett gäng sverigefientliga multikulturalist dårar. Naturligtvis är den svenska kungen en symbol för det svenska. Kungen skall förbli svensk och kristen. Mannen och hans fru skall även avbildas på våra mynt och sedlar. Själv ser jag en guldstandard - men för det behöver man inte ha ett enhetligt system.

Det är viktigt att det svenska arvet som kungahuset bevaras. Kungahuset är en symbol för fäderslandet.
Citera
2010-03-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Brady
Haha fail, läs lite historia för fan. Karl XII var av ätten Pfalz alltså tysk härkomst.

Liksom även Bernadottarna om man kollar vilka fruar de valt under sin tid i Sverige.
Faktum är att alla europeiska kungligheter har mer eller mindre tyskt påbrå.
Citera
2010-03-17, 01:54
Medlem
obotlig_realists avatar
Peter Althin - mannen som engagerar sig i icke-frågor. Hängiven republikan (trots att Sverige i praktiken redan är republik ), och beskyddare av uppenbara terrorister.
Citera
2010-03-17, 02:10
Medlem
Blå Rutas avatar
Det har varit mycket om republikanerna senaste tiden i tidningar. Varför ägnar dom uppmärksamhet till dom? Kungahuset har folkligt stöd och det finns ingen anledning att tro att det kommer ändras radikalt. Det hela är en ickefråga för stunden. Och varför föreslår dom en älg? Alla pengar vi har är ju smyckade med viktiga personer, både kungliga och andra.

Alla som blir helt röda i ansiktet bara dom tänker på kungahuset, kan ni inte bara chilla lite? Ni vet om att Kungen sannolikt har kört klassikern "ojdå, var visst fel hål" för att se om Silvia vill ha analsex? Ni vet om att vickan säkerligen testat på att ta en sats i ansiktet? Dom är inte mer värda, dom är inte något annat än andra, och ni har ingen anledning att börja gnälla om det hela.

Vakterna utanför slottet har inte på sig damasker och gevär i vardagslivet. Alla kontorsråttor tar förmodligen av sig kostymen när dom kommer hem från jobbet och sätter sig istället och kollar på tv i jeans. Och Vickan blir säkerligen kallad för annat än "ers höghet" av sin familj och sina vänner. Men alla dessa har ett jobb att sköta. Seder, kultur och rutiner har sin roll i detta. Och dom som har makten att ändra dessa saker är inga andra än svenska folket, och svenska folket vill ha kvar kungahuset.
Citera
2010-03-17, 02:42
Medlem
Snöblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Kan vara idé att läsa på lite mer om Gustav Vasa

Vad menar du? Menar du att Gustav Vasa inte spelat en betydande roll i svensk historia eller? Jag är mycket medveten om hans tyranniska taktiker, men låt oss inse fakta: han gjorde jävligt mycket för Sverige som en suverän nation.

Det var också det jag sa i mitt inlägg, att de som faktiskt bidragit något till Sveriges utveckling och/eller anseende utomlands får gärna vara på mynten (Nobel, Linné, Vasa, bröderna Eriksson, Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf etc. Eventuellt Makarna Myrdahl och diverse andra kungar för den delen), men att vår nuvarande kung inte gjort ett skit. Hur du får det till att jag inte vet nåt om Vasa vet jag inte, men får gärna svar på.

Som du säkert vet finns redan Vasa, Lagerlöf och Karl XI på våra sedlar.
Citera
2010-03-17, 02:51
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöblind
Vad menar du? Menar du att Gustav Vasa inte spelat en betydande roll i svensk historia eller? Jag är mycket medveten om hans tyranniska taktiker, men låt oss inse fakta: han gjorde jävligt mycket för Sverige som en suverän nation.

Det var också det jag sa i mitt inlägg, att de som faktiskt bidragit något till Sveriges utveckling och/eller anseende utomlands får gärna vara på mynten (Nobel, Linné, Vasa, bröderna Eriksson, Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf etc. Eventuellt Makarna Myrdahl och diverse andra kungar för den delen), men att vår nuvarande kung inte gjort ett skit. Hur du får det till att jag inte vet nåt om Vasa vet jag inte, men får gärna svar på.

Som du säkert vet finns redan Vasa, Lagerlöf och Karl XI på våra sedlar.

När det gäller Sveriges anseende utomlands går det knappast hävda att kungen inte gjort någonting. Han är betydligt mer känd än Reinfeldt.
Citera
2010-03-17, 04:56
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Nej va löjligt! Varför är alla så angelägna med att vilja få ut allt det gamla och alla traditioner?

Ja för i helvete, ut med det gamla in med det nya!
Kungen är ju ändå bara en inavlad fåntratt som är gift med nån Tysk jävla botox-apa, hans barn är ju dessutom sjukt degenererade och borde deporteras.
Älgar är däremot härliga och pålitliga...mer jordnära och inte lika brattiga och snoffsiga som kungahuset.

Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
När det gäller Sveriges anseende utomlands går det knappast hävda att kungen inte gjort någonting. Han är betydligt mer känd än Reinfeldt.
Hade vi inte haft monarki hade det nog sett annorlunda ut, Fredde R hade fått knyta kontakterna istället, då kanske vi hade sluppit allt jävla degenererat pack som florerar i svenska societetskretsar.
Senast redigerad av Czaren 2010-03-17 kl. 04:59.
Citera
2010-03-17, 05:08
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Hade vi inte haft monarki hade det nog sett annorlunda ut, Fredde R hade fått knyta kontakterna istället, då kanske vi hade sluppit allt jävla degenererat pack som florerar i svenska societetskretsar.

Det ska man inte hålla för säkert.
Kunde lika gärna blivit en nolla som statschef i stil med Tysklands president som ingen känner till.

Ämbetet kung har ju i sig en inarbetad status på samma sätt som USA:s president har en inarbetad (och mytomspunnen) status. En svenskt presidentämbete skulle inte ha den inarbetade statusen.
Citera
2010-03-17, 05:14
Medlem
Krafses avatar
Haha, när jag läste topic så såg man bara "Ersätt Kungen med en älg." eftersom långa rubriker blir avkortade när man kollar på förstasidan. Jävligt kul, byt kungjäveln mot en älg. Den är säkert smartare haha..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in