Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Vad består problemet i? Vilka negativa konsekvenser får det, som avhjälps av ditt förslag?
Vi kan inte vilka vår statschef. Hur är inte det ett problem i dina ögon?
Citat:
Du har rösträtt och demokratiska fri- och rättigheter precis som alla andra. Du har med andra ord lika mycket att säga till om här som du har vad gäller t ex vem som blir statsminister.
Nej, det har jag ju inte eftersom vi inte kan välja kung.
Citat:
Om det inte blir några förbättringar förutom att du blir glad så är det ju något som görs för att göra dig glad. Fast det kanske finns förbättringar som inte bara innebär att du blir nöjd med att statsskicket bättre passar just dina principer?
Med ditt resonemang ovan så kanske vi inte behöver val heller? Jag kan de facto påverka vem som blir statsminister genom deltagande i val, men jag kan inte påverka vem som blir vår nästa statschef på något (lagligt) sätt.
Citat:
Vad spelar det egentligen för roll om det är matktlösa befattningar och ordningen är demokratiskt beslutad?
Statschefen står utanför vårt samhälle, kan inte straffas för brott och betalas av våra skattepengar och kan inte väljas... Tja, i min värld är inte det särskilt demokratiskt. För övrigt är det inte sant att kungen är helt maktlös.
Citat:
Själv ser jag inga demokratiproblem. Kungen är demokratiskt tillsatt och riksdagen omprövar monarkin flera gånger om året. Sannolikt är inget i Sverige mer demokratiskt förankrat.
Kan du berätta hur kungen är demokratiskt tillsatt? Kan du också berätta hur riksdagen omprövar monarkin flera gånger om året?