Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Fast det du säger är ju då att i länder där kvinnor inte utestängts och det inte är förväntat att de skall välja annat så väljer kvinnor det i högre grad än i länder som aktivt försöker könsutjämna?
det jag säger är att fattiga länder där kvinnor visserligen inte aktivt utestängs, men där man fortfarande har en betydligt mer patriarkal kultur än i Skandinavien får in fler kvinnor i STEM än länder som Sverige där skolan uppmanas att trycka in kvinnorna i STEM (normbrytande) och universiteten specialanpassar utbildningar för att locka kvinnor. Och nej, Sverige stänger inte ut kvinnor från STEM. Tvärt om så finns det tjejföreningar, specialanpassningar, en enorm efterfrågan bland företagen etc.
Citat:
Det talar ju då för att det i stora delar handlar om förväntningar och inte biologi.
Det spelar naturligtvis in. Jag medger gärna att det troligen är en relevant faktor. Tesen jag driver är att biologi också är en relevant faktor.
Citat:
Jag tror för övrigt att specialutbildningar är kontraproduktivt om man vill locka kvinnor. Ungefär som något skulle behöva handikappanpassas för att kvinnor skall klara det.
Med tanke på att DPU, EMM med flera lockar betydligt fler kvinnor än standardutvildningarna så har du bevisligen fel.
Citat:
Det fetade är vi överens om, däremot resten handlar ju återigen om vilka roller man fyller - inte att kvinnor vare sig gillar att städa eller har någon städgen.
1. Vi är överens om miljöns betydelse.
2. Jag tror det finns en relevant genetisk faktor.
3. Den skulle knappast ta sig uttryck som en städgen.
4. Troligare är en gen för större äckelkänslor, vilket är evolutionärt fördelaktigt när man har hand om små barn.
5. Tvillingstudier har visat att Big 5 har en mycket hög genetisk faktor.
6. Kvinnor har genomsnittligt högre i orderliness (subkategori till conscientiousness) än män, den är starkt relaterad till äckel och obehag från ostädat kaos.
Som sagt, jag tror att det finns en viss genetisk faktor som sedan kraftigt har förstärkts av kulturen. Jag tycker det vore på sin plats att feministerna erkände att män och kvinnors evolutionärt biologiska funktioner skiljer sig åt och att det därför är rimligt att vi genomsnittligt har olika beteendemönster, av rent biologiska skäl.
Bara en tokig extremist tror att beteendeskillnader mellan könen enbart har miljöförklaringar.