Citat:
Ursprungligen postat av
udon
Menar du att 40 och 50-talister överlag är aggressiva galningar bara för att dom fått en annan typ av uppfostran? Det är inte en bild jag känner igen av min föräldrageneration.
Att på kort tid och utan vidare eftertanke experimentera med saker som fungerar för de allra flesta människor är oftast ingen vidare bra lösning. Det gjorde man med svenska skolan och se hur det gick med den saken.
Jag personligen har nog en traditionell "pojkuppfostran" med allt vad det innebar. Jag delar föräldraledighet ser mig nog som en modern farsa. När mitt 2-åriga barn tidigt börjar föreläsa för mig om vilket kön alla som denne känner, har, har jag svårt att tänka mig att folk bankat in det i huvudet på henne. Det är helt enkelt viktigt för både barn (och vuxna) att kategorisera människor i olika fack. Det är precis det vi gör med nästan allt i våra liv. Vi kategoriserar och sorterar. Självklart ska det helst inte leda till orättvisor, men att försöka få slut på detta beteende är meningslöst och urdumt.

nej, det menade jag inte
Du har fått den uppfostran samt tagit form av det samhälle du har runt dig, eller hur?
utöver detta har du sen även lagt en liten tunn fernsnissa av egna tankar, ideologi etc. som kanske mer typ speglar ditt intellekt, personlighet mer.
Sen genuspedagogik handlar ju inte om att få barn att tro att de inte har en könsidentitet, eller inte syssla med kategorisering där ex, stereotyper ingår ( för ja, så vi människor måste sortera vår omgivning för att kunna tänka krig den.)
Det handlar om att bredda denna identitet samt skapa respekt för andra identiteter.
Dvs dessa "fack" ska ju vara så sk "objektiva" som möjligt. Strunt som att flickor inte kan tänka logiskt, pojkar inte kan gråta, bara för att ta några slitna stereotyper, ska bara väck.
Det är fel och förtryckade skit.
Pojkar är människor med bredd och fantastiska plastitska hjärnor, de har samma förmåga, enligt mig, ex. träna upp sin hjärna till empati samt bra social, verbal, emotionell kommunikation.
Detta är idag egenskaper som gynnar män samt hela samhället att de har, därför ska vi tilta vår uppfostran av pojkar till att mer träna dessa sidor hos dem.
Liksom inte mer än detta.