2018-09-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Ja att föräldrar har mycket större inflytande över barnens studieval i de länderna är ju en uppenbar faktor. Men finns såklart fler.

Eftersom antalet genusdagis och graden av genusmedvetenhet i samhället korrelerar negativt med jämställda yrkesval så verkar det inte som att genusteori kan förklara fenomenet. Speciellt eftersom genusteorin gjorde en precis motsatt förutsägelse.

Hu många genusdagis tror du vi har i Sverige idag? hmm? de lär vara rätt ovanliga.
Hur länge har vi haft s.k. genuspedagogik på en mer seriös nivå?
Inte speciellt läge eller hur?
De flesta dagis kör på som vanligt.

Det går jämföra resultat från dessa 2 system, och det har ju nyss gjorts, med positiva resultat för genuspedagogik, gällande attityder, vi har redan ältat detta du och jag

Men! det går ju knappast hävda att Sveriges befolkning "utsätts" för genusdagis.
Det finns heller mig veterligen ingen studie gjord på vad genuspedagogiken haft för inflytande på människors studieval ex. så länge har vi alltså inte haft detta.

Det som finns är en hysteri över att pojkar "tvingas gå i kjol" typ.
precis som ingen pojke i världshistorien gått i kolt och att detta gör att pitten skrumpnar.

Den bästa/ värsta krigarnationen i världens historia...romarna, där struttade alla män omkring i kort-kort, verkar inte ha bekymrat/ hindrat dem speciellt.

Det går alltså utmärkt flasha benen och kriga samtidigt.
men mer intelligent i modern tid om ni bara sysslar med det första, tack.
Senast redigerad av Merapi 2018-09-19 kl. 16:19.
Citera
2018-09-19, 16:21
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja.
Och faktum är ju att undersökningarna faktiskt inte mäter hur mycket städning som görs - utan vilken tid som läggs på den.
Min man städar väldigt mycket fortare än jag och mer effektivt.
När jag lagt 3 timmar på städning och han 1 timme så har han städat MER men inte LÄNGRE TID än jag.

Edit:
När det gäller städgener så är min uppfattning att skillnaden är försvinnande lite hos män och kvinnor. När det gäller styrka har biologin däremot stor betydelse.

Jag håller med om i princip allt du skriver (i synnerhet poängen om att tidsåtgången inte är den bästa mätfaktorn). Men jag är fortfarande nyfiken på hur man kan veta att det finns socialt tryck på kvinnor som skiljer sig från det som läggs på män.

Du nämner att män förväntar sig att en kvinnas hem ska vara renligt. Du tror inte att motsvarande även gäller för män? Det blir lite förvirrat för mig (möjligt att jag inte är tillräckligt klipsk för att hänga med i alla svängar).

Så kvinnor och män uppger att de städar olika mycket när de är singlar, men det är inte helt sant eftersom de inte ger helt sanningsenliga svar pga olika förväntningar på dem. Förväntningarna på kvinnor är högre och det är främst på grund av att män bryr sig mer om hur städat en kvinnas hem är än vad kvinnor bryr sig om hur städat en mans hem är (detta tror jag personligen inte alls på, men låt gå) - och inte pga skilda förväntningar inom könen. Vi kan egentligen inte ens veta att det är sant att kvinnor städar mer än män, men det finns ändå en könsroll kopplad till det hela som förmår kvinnor att överdriva hur mycket tid de lägger på städning - även i anonyma enkäter.

Så, om ovanstående är sant; vad är då problemet med den förmodade könsrollen? Att den får oss att ljuga? Den får ju av allt att döma inte kvinnor att städa särskilt mycket mer än vad de själva vill.

Jag tror att kvinnor generellt är aningen mer ”disgust sensitive” än vad män är (talar generellt här), och att det reflekteras i hur mycket tid män respektive kvinnor lägger på städning som singlar. Möjligt att män också är mer effektiva. I ett genomsnittligt förhållande utövas sedan ett ”socialt tryck” från kvinnan på mannen, vilket får honom att lägga mer tid på städning än vad han egentligen hade önskat. Visst finns det könsroller, men att de skulle förmå folk att ljuga i anonyma enkäter tror jag inte på. Inte heller att det har någon särskilt stor inverkan på hur ofta man städar i sitt eget hem. Jag tror att folk i allmänhet har en ganska hygglig uppfattning om vad de själva vill och agerar därefter.
Senast redigerad av RedX 2018-09-19 kl. 16:28.
Citera
2018-09-19, 16:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Jordan B Peterson berättar att i just skandinavien där feminsmen pådyvlats som mest så visar det sig att när män och kvinnor själva får välja fritt faller de tillbaka i sina traditionell roller.

Hela intervjun bör ses i helhet, just här 13 min 10 sek nämns skandinavien. https://m.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54&t=790s
Fast det är fortfarande inte så att män och kvinnor kan välja fritt i praktiken -- teoretiskt ja, men gamla könsroller, förväntningar och krav är fortfarande aktuella och påverkar människor. Det har ingenting med biologi eller naturligt att göra.
Citera
2018-09-19, 16:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag håller med om i princip allt du skriver (i synnerhet poängen om att tidsåtgången inte är den bästa mätfaktorn). Men jag är fortfarande nyfiken på hur man kan veta att det finns socialt tryck på kvinnor som skiljer sig från det som läggs på män.

Du nämner att män förväntar sig att en kvinnas hem ska vara renligt. Du tror inte att motsvarande även gäller för män? Det blir lite förvirrat för mig (möjligt att jag inte är tillräckligt klipsk för att hänga med i alla svängar).

Så kvinnor och män uppger att de städar olika mycket när de är singlar, men det är inte helt sant eftersom de inte ger helt sanningsenliga svar pga olika förväntningar på dem. Förväntningarna på kvinnor är högre och det är främst på grund av att män bryr sig mer om hur städat en kvinnas hem är än vad kvinnor bryr sig om hur städat en mans hem är (detta tror jag personligen inte alls på, men låt gå) - och inte pga skilda förväntningar inom könen. Vi kan egentligen inte ens veta att det är sant att kvinnor städar mer än män, men det finns ändå en könsroll kopplad till det hela som förmår kvinnor att överdriva hur mycket tid de lägger på städning - även i anonyma enkäter.

Så, om ovanstående är sant; vad är då problemet med den förmodade könsrollen? Att den får oss att ljuga? Den får ju av allt att döma inte kvinnor att städa särskilt mycket mer än vad de själva vill.

Problemet är ju fortfarande förväntningar och krav - och utgångspunkten att kvinnor föds till vissa sysslor och män till andra.
Citera
2018-09-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Hur förklarar genusvetenskapen att singelkvinnor städar mer än singelmän?

Hmm? gör de?

Vad har du för bevis för det?

om de nu gör det, så förklarar väl genusventenskapen detta med sociala förväntningar.
Större social ångest för kvinnor säkert bjuda hem någon till en misär än vad det kanske är för män, där detta bevisar att han är en riktig karlakarl som misann! inte städar?

kvinna + ostädat hem = looser
man + ostädat hem = sååå gulligt, stackars liten! han behöver en tjej!

Det finns heller ingen evolutionär teori som utgår på att män på nått sätt skulle vinna något på att vara skitiga. Ni är exakt lika, ibland kanske mer känsliga för baskelusker än vad kvinnor är som har bättre imunförsvar och inte lika utsatta för risk få sårskador ex.
Renliga män, petiga med att inte stoppa i sig vad skit som helst, har därför säkert överlevt bättre än
lortgrisarna.
Citera
2018-09-19, 16:30
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hu många genusdagis tror du vi har i Sverige idag? hmm? de lär vara rätt ovanliga.

Sedan 90-talet har det stått inskrivet i läroplanen att förskolor och skolor ska motverka traditionella könsmönster och könststereotypa val. Har uppenbarligen inte gått så bra.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6811330
Citera
2018-09-19, 16:31
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:

Det går jämföra resultat från dessa 2 system, och det har ju nyss gjorts, med positiva resultat för genuspedagogik, gällande attityder, vi har redan ältat detta du och jag

Men! det går ju knappast hävda att Sveriges befolkning "utsätts" för genusdagis.
Det finns heller mig veterligen ingen studie gjord på vad genuspedagogiken haft för inflytande på människors studieval ex. så länge har vi alltså inte haft detta.

Det som finns är en hysteri över att pojkar "tvingas gå i kjol" typ.
precis som ingen pojke i världshistorien gått i kolt och att detta gör att pitten skrumpnar.

Den bästa/ värsta krigarnationen i världens historia...romarna, där struttade alla män omkring i kort-kort, verkar inte ha bekymrat/ hindrat dem speciellt.

Det går alltså utmärkt flasha benen och kriga samtidigt.
men mer intelligent i modern tid om ni bara sysslar med det första, tack.
Enligt den nya skollagen ska alla dagis bli genusdagis.
Har du missat något igen?

När det gäller utvärderingen, så är datan som finns solklar.
Att man vägrar sätta ihop den förvånar ingen.
Heller leva i okunskap och tro att man har rätt än bli bevisad med ett stor generalfel.
Folk dör eller tar livet av sig.
Skäl nog?
Citera
2018-09-19, 16:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Håll er nu lite närmare ämnet, glid inte i väg och diskutera utgående från vad Eberhard skriver om i sin bok // Mod
Citera
2018-09-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Sedan 90-talet har det stått inskrivet i läroplanen att förskolor och skolor ska motverka traditionella könsmönster och könststereotypa val. Har uppenbarligen inte gått så bra.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6811330

Fast detta är inte samma sak som genuspedagogik.
Citera
2018-09-19, 16:33
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Per definition är det det. Det är exakt det här experimentet Eberhard skriver om.
Vad sägs om att läsa hans bok innan du säger nånting mer?
Citera
2018-09-19, 16:44
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Män är verkligt bra på att döma ut tjejer som har det ostädat - ja.
Är det verkligen obekant för dig?

Är det också män som kritiserar singelkvinnans val av gardiner?
Citera
2018-09-19, 16:45
Medlem
Darwinists avatar
Citat:

Genus ingår i förskolelärarutbildningen och målen är desamma. Så jo, det är visst genuspedagogik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in