2018-09-19, 17:31
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Om du böjer dig framåt så mycket du kan. Sådär så att du får öronen mellan knäna, du vet och släpper en riktig brakskit.
Hur får det dig att känna dig? Nöjd? Stolt?

Det är vad du gör här just nu.
Är det produktivt?
Du kanske är van med din doft, men jag tror att jag kan tala för flera av läsarna här när jag säger, "att vi helst slipper".
Ditt självgoda herpideeerrp är till absolut ingen hjälp för någon.
Det är inte ens roligt.
Kan du skärpa dig och läsa vidare lite nu, medan vuxna försöker föra en diskussion?
Att skriva i affekt med okvädningsord visar bara på regression. Om du granskar ditt blivande inlägg innan du skriver så slipper du få läsare på dig. Det var nämligen flera som reagerade.
Senast redigerad av SecretQ 2018-09-19 kl. 17:33. Anledning: Edit
Citera
2018-09-19, 17:31
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det har det inte.

Och nej, det är det fortfarande inte i praktiken.

Kvinnor har varit ingenjörer, bilmekaniker, sophämtare, programmerare, VVS,are och andra knegaryrken med mansdominas i minst 30 år. Att de inte utgör en majoritet eller ens i närheten av 50% har inget med fria val att göra. Det är miljön.

Kvinnor har sin gruppsykologi och män sin. Vad folk sedan väljer beror till stor del på just detta.
Citera
2018-09-19, 17:57
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Jag köper inte genetiskt arv på städning -- utan monkey see monkey do.

Ok, så du tror inte känslighet för smuts kan vara ärftligt? Trots att massor av studier tydligt visar det? Eller tror du inte att känslighet för smuts och äckel är relaterat till hur ofta man städar trots att forskningen visar samma sak där?

https://cris.maastrichtuniversity.nl/portal/files/1475486/guid-7c0bc870-e7f5-4e63-a5cc-4d54ff1404d4-ASSET1.0

Citat:
A positive correlation was also found between disgust sensitivity and MOCI total scores (r =0.23, p<0.005). Further analyses revealed that DSQ was most strongly connected to MOCI cleaning (r = 0.26, p < 0.001). As expected, subjects with high disgust sensitivity display relatively more compulsive cleaning behaviours.

Motivera gärna varför du inte köper det. Du går emot välreplikerade fynd här.
Citera
2018-09-19, 18:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Ok, så du tror inte känslighet för smuts kan vara ärftligt? Trots att massor av studier tydligt visar det? Eller tror du inte att känslighet för smuts och äckel är relaterat till hur ofta man städar trots att forskningen visar samma sak där?

https://cris.maastrichtuniversity.nl/portal/files/1475486/guid-7c0bc870-e7f5-4e63-a5cc-4d54ff1404d4-ASSET1.0

Motivera gärna varför du inte köper det. Du går emot välreplikerade fynd här.
Om jag tycker smuts är äckligt så städar jag mer -- vad har det med biologisk nedärvning att göra?
Citera
2018-09-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Det där skulle ju kunna vara biologiskt betingat? Svårt att veta.

Tja möjigt...

men seriöst? tror du våra gener liksom har utvecklat en drift för mer textilier?
eller är det mer rimligt anta att kvinnor i alla tider har kopplats till textilhantverk samt locka män med skönhet så att textilier därför mer ansammlas i kvinnors hem än i mäns som typ äsch!
t-shirt och jeans varje morgon?
Jag tror nog mer på detta än biologi.
och i samma takt som manlig skönhet blir i fokus så byter män jeansen till allt möjligt annat och du får män som måste dammsuga mer för där ligger textilråttor under varje möbel.

Vad verkar mest troligt?
Senast redigerad av Merapi 2018-09-19 kl. 18:06.
Citera
2018-09-19, 18:09
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Om jag tycker smuts är äckligt så städar jag mer -- vad har det med biologisk nedärvning att göra?

Därför att variationen i "disgust sensitivity", dvs hur äckligt du tycker det är med smuts och annan lort, är ärftlig.

http://psycnet.apa.org/buy/2015-45623-001
Citera
2018-09-19, 18:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Därför att variationen i "disgust sensitivity", dvs hur äckligt du tycker det är med smuts och annan lort, är ärftlig.

http://psycnet.apa.org/buy/2015-45623-001
Det är inlärt -- det därför bondungen inte reagerar över mockorna i lagården samtidigt som stadsungarna trippar runt och håller för näsan.
Citera
2018-09-19, 18:12
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Det är inlärt -- det därför bondungen inte reagerar över mockorna i lagården samtidigt som stadsungarna trippar runt och håller för näsan.

Så varför beror variationen mellan individer till stor del på gener?
Citera
2018-09-19, 18:12
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tja möjigt...

men seriöst? tror du våra gener liksom har utvecklat en drift för mer textilier?
eller är det mer rimligt anta att kvinnor i alla tider har kopplats till textilhantverk samt locka män med skönhet så att textilier därför mer ansammlas i kvinnors hem än i mäns som typ äsch!
t-shirt och jeans varje morgon?
Jag tror nog mer på detta än biologi.
och i samma takt som manlig skönhet blir i fokus så byter män jeansen till allt möjligt annat och du får män som måste dammsuga mer för där ligger textilråttor under varje möbel.

Vad verkar mest troligt?
Prova att se vad du skriver ur något annat än ett genusperspektiv för en enda gångs skull, förslagsvis ur ett evolutionärt perspektiv.

För att återgå till ämnet som du bekvämt ignorerar: du fann inget problem med att genusvetenskapen inte bedriver vetenskap (saknar empiri, grundad teori med mera) utan hanterar sin teori likt en axiom (1+2=3/X+Y=Genus)?
Citera
2018-09-19, 18:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så varför beror variationen mellan individer till stor del på gener?
Därför en del av vår utveckling beror på gener - däremot innebär det inte att även om två har samma föräldrar så blir det samma gener som styr, precis som samma kön inte innebär samma.
Citera
2018-09-19, 18:22
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Därför en del av vår utveckling beror på gener - däremot innebär det inte att även om två har samma föräldrar så blir det samma gener som styr, precis som samma kön inte innebär samma.

Kanske ska uttrycka mig tydligare, varför kan gener förutsäga 50% av variationen i disgust sensitivity oberoende av uppväxt?

Eftersom en tredjedel av generna uttrycks olika hos män och kvinnor så lämnar det väl rum för en genetisk könsskillnad här? Speciellt eftersom den här skillnaden replikerar överallt där den har undersökts?

http://theconversation.com/not-just-about-sex-throughout-our-bodies-thousands-of-genes-act-differently-in-men-and-women-86613
Citera
2018-09-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Prova att se vad du skriver ur något annat än ett genusperspektiv för en enda gångs skull, förslagsvis ur ett evolutionärt perspektiv.

För att återgå till ämnet som du bekvämt ignorerar: du fann inget problem med att genusvetenskapen inte bedriver vetenskap (saknar empiri, grundad teori med mera) utan hanterar sin teori likt en axiom (1+2=3/X+Y=Genus)?

Nej men jag finner problem med ditt trams.
Finns liksom ingen poäng för mig svara på de där typen inlägg:
X+Y=Genus

What?

För mig är forskning på genus fullt skälig samt vetenskapligt, det är en vetenskap kort och gott.
Punkt.

Välj någon annan debattera med, vi har försökt tillräckligt ofta, det leder ingenstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in