2018-08-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Vad tycker du kvinnans roll bör vara? Springa runt och sträva efter att göra karriär och tjäna pengar, eller vara en god mor åt sina barn?
Att lesbiska feminist Elin vill ha barn bör ses som ett sundhetstecken och hon borde få hjälp så att hon kan bli en lycklig mor i en normal familj. Givetvis borde hon inte insimineras medan hon är sjuk.

Så det är alltså rosahåriga Elins lycka som skall prioriteras framför barnets bästa, och som grädde på moset så skall du och jag betala för Elins lycka?

Tveksamt.
Citera
2018-08-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dingdingvarld
Spelar det någon roll om du ser det i din omgivning eller inte? Titta på statistik för singelhushåll, barn som växer upp med singelföräldel och statistik för giftemål/skillsmässor så målar det en väldigt tydligt bild. Det råder ingen tvekan om att nuvarande system ger incitament för att kvinnan mer lättvindigt kan välja partner för familjebildning, eller håller du inte med?

Du säger att det stör dig, men anser du inte att man måste välja? Antingen har man ett feministiskt jämställt samhälle där kvinnan och mannen är jämställd, eller så har man traditionella könsroller. Kvinnan kan inte både ha och äta kakan.

En transferering på 4M tyder väl på traditionella könsroller och att staten främjar detta, återigen vad klagar folk på?
Att det sedan finns vissa kvinnor som inte vill inrätta sig i mönster som kanske vore bättre för dem, utan lönearbeta och tjäna pengar tror jag att man får ta. De som klagar på transfereringen tycks ju vilja att kvinnor ska arbeta så mycket som möjligt.
Citera
2018-08-04, 13:19
Medlem
Citat:
En transferering på 4M tyder väl på traditionella könsroller och att staten främjar detta, återigen vad klagar folk på?
Att det sedan finns vissa kvinnor som inte vill inrätta sig i mönster som kanske vore bättre för dem, utan lönearbeta och tjäna pengar tror jag att man får ta. De som klagar på transfereringen tycks ju vilja att kvinnor ska arbeta så mycket som möjligt.

Menar du på allvar att staten som mellanhand i denna transaktionen = tradionella könsroller? Behöver mannen i familjen staten för att finansiera sin familj? Detta har inget med traditionella könsroller att göra. Endast tvärtom.
Citera
2018-08-04, 13:21
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:

Nej, traditionella könsroller innebär att kvinnan har möjlighet att vara hemma med barnen och vara försörjd av sin make. Hur många män har råd att försörja en hemmafru, med tanke på det skyhöga skatteuttaget?
Citera
2018-08-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dingdingvarld
Så det är alltså rosahåriga Elins lycka som skall prioriteras framför barnets bästa, och som grädde på moset så skall du och jag betala för Elins lycka?

Tveksamt.

Jag tycker absolut att staten borde finansiera åtgärder mot psykisk sjukdom ja, idag får alltför många förlita sig på religiösa organisationer.
Vad är fel på att Elin blir frisk, träffar en man och bildar familj?
Citera
2018-08-04, 13:25
Medlem
Citat:
Jag tycker absolut att staten borde finansiera åtgärder mot psykisk sjukdom ja, idag får alltför många förlita sig på religiösa organisationer.
Vad är fel på att Elin blir frisk, träffar en man och bildar familj?

Du säger att "en transferering på 4M tyder väl på traditionella könsroller och att staten främjar detta", inte att det är ett tecken bra vård mot psykisk ohälsa. Så, vad menar du ?
Senast redigerad av dingdingvarld 2018-08-04 kl. 13:27.
Citera
2018-08-04, 13:57
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Återigen: graviditet och att skaffa barn är ett personligt val och inte en sjukdom. Kvinnor som är gravida kan jobba och betala skatt långt in i graviditeten.
Köra motorcykel är också ett personligt val, bryter man benet eller ryggen när man kör den är heller ingen sjukdom.

Att en kvinna kan jobba långt in i graviditeten gör de ofta. Inte frånvaro från jobb jag snackar om, utan sjukvården som behövs i samband med en graviditet.
Citera
2018-08-04, 13:59
Medlem
Det intressantaste vore att diskutera hur utvecklingen sett ut och förväntas se ut.

Flickorna kör numera förbi pojkarna i skolan så det sjunger om det. Vi kan förvänta oss jämställdhet (eller kvinnlig dominans) på flertalet välavlönade tjänster framöver.

Samtidigt delar dagens unga par på föräldraledigheten och männen tar därmed ut lika mycket ur systemet som kvinnan. Jag jobbar t ex med en snubbe som tar hand om all VAB då hans sambo har en högre tjänst och ofta är på resande fot.

Saker håller på att ändra sig i snabb takt.
Citera
2018-08-04, 14:05
Medlem
Kvinnor jobbar mindre än män generellt, utnyttjar skattepengar mer än män. Samtidigt som dem får grattis allt från män i förhållanden. Jag vet att HAN bjöd dig på middag och köpte fina kläder till dig dessutom.

Men ändå har dem mage att skylla allt på män och påstå att dem är offer.
Citera
2018-08-04, 14:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
De jobbar dock i större utsträckning med något som gör någon som helst nytta för någon - exempelvis vården.

Men visst, skjut dem/internera dem i arbetsläger/whatever, det blir säkert en skitkul värld.
Vården, ingen nytta?
Jag har blivit reparerad ett antal gånger, jag tyckte inte det var onödigt att komma tillbaka till arbetslivet och fortsätta betala skatt.
Vad vill du ha i stället, åderlåtning och hemliga örter?
Citera
2018-08-04, 14:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Struntprat. Om kvinnor stod på egna ben, och vi skar bort allt dödkött inom den offantliga (sic) sektorn, och tog bort onödiga, och huvudsakligen av kvinnor påhittade och dyra låtsasprojekt som invandring och genuscoacher, så skulle vi kunna ha god välfärd OCH låga skatter.

Som någon annan skrev i tråden: vad fan får vi män för våra 4 MKR? Otacksamma, narcissistiska, lata och oförskämda kvinnor.

Jag kallar detta för vad det är, det vill säga en en mycket dålig affär.
Hur mycket har genuscoacher kostat oss?
Citera
2018-08-04, 14:24
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Vi får lika lite som av alla lata och värdelösa män, bara kostnader. Mig gör det ingen skillnad om man är man eller kvinna, svensk eller invandrare. Jag har ingen lust att betala för någon som kostar mer än du drar in, om det inte är under speciella omständigheter som vårt av barn, riktig sjukdom, osv...
Och "riktig sjukdom", vad är det.? Ebola?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in