Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Gå till SCB.....
Citerar från SCB:
"Den totala tiden som läggs på förvärvsarbete och hemarbete är därmed lika stor för kvinnor och män, cirka 7 timmar och 20 minuter per dag." SCB anser alltså att könen lägger ner lika mycket tid.
Men ok, låt oss se på grafen och där ser det ut som om kvinnor har i medel 20 minuter mindre fritid än vad män har.
Dock två påpekanden:
1: Det tar inte hänsyn till vilka jobb som genomförs och hur behovet av vila ser ut. Eftersom män är kraftigt överrepresenterade i antalet dödsfall på arbetet kan en realistisk förklaring vara att män har tyngre och farligare jobb och därmed större behov av vila.
2: En skillnad på 20 minuter per dag (eller 5 procent av totala tiden som läggs ner) skiljer sig markant från den retorik om "dubbelarbete" som normalt framförs.
Oavsett vad som hoppas jag att vi kan samsas om att även det existerar en viss ojämlikhet i tidsanvändning så är den så liten att den närmast helt saknar intresse som argument.
Sedan ställer jag mig tveksam till inledningen på tråden. Det sker en omfördelning mellan könen, men alla tidigare uppgifter jag sett har placerat denna inom storleksordningen en miljon kronor, inte fyra miljoner. Märk väl också att TS inte angav några som helst källor till sitt påstående.