2018-08-04, 11:43
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nu är jag förvissa en stor förespråkare för plattskatt men 20% skulle aldrig fungera, en bättre nivå skulle vara runt 34%. Du skulle kunna behålla den nuvarande välfärden, för den får fan inte bli sämre.

Struntprat. Om kvinnor stod på egna ben, och vi skar bort allt dödkött inom den offantliga (sic) sektorn, och tog bort onödiga, och huvudsakligen av kvinnor påhittade och dyra låtsasprojekt som invandring och genuscoacher, så skulle vi kunna ha god välfärd OCH låga skatter.

Som någon annan skrev i tråden: vad fan får vi män för våra 4 MKR? Otacksamma, narcissistiska, lata och oförskämda kvinnor.

Jag kallar detta för vad det är, det vill säga en en mycket dålig affär.
Senast redigerad av WordWarrior 2018-08-04 kl. 11:47.
Citera
2018-08-04, 11:47
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Struntprat. Om kvinnor stod på egna ben, och vi skar bort allt dödkött inom den offantliga (SIC) sektorn, och tog bort onödiga, och huvudsakligen av kvinnor påhittade och dyra låtsasprojekt som invandring och genuscoacher, så skulle vi kunna ha god välfärd OCH låga skatter.

Som någon annan skrev i tråden: vad fan får vi män för våra 4 MKR? Otacksamma, lata och oförskämda kvinnor.

Jag kallar detta för vad det är, en dålig affär.

Vi får lika lite som av alla lata och värdelösa män, bara kostnader. Mig gör det ingen skillnad om man är man eller kvinna, svensk eller invandrare. Jag har ingen lust att betala för någon som kostar mer än du drar in, om det inte är under speciella omständigheter som vårt av barn, riktig sjukdom, osv...
Citera
2018-08-04, 11:50
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Gå till SCB.....
Citerar från SCB: "Den totala tiden som läggs på förvärvsarbete och hemarbete är därmed lika stor för kvinnor och män, cirka 7 timmar och 20 minuter per dag." SCB anser alltså att könen lägger ner lika mycket tid.

Men ok, låt oss se på grafen och där ser det ut som om kvinnor har i medel 20 minuter mindre fritid än vad män har.

Dock två påpekanden:
1: Det tar inte hänsyn till vilka jobb som genomförs och hur behovet av vila ser ut. Eftersom män är kraftigt överrepresenterade i antalet dödsfall på arbetet kan en realistisk förklaring vara att män har tyngre och farligare jobb och därmed större behov av vila.

2: En skillnad på 20 minuter per dag (eller 5 procent av totala tiden som läggs ner) skiljer sig markant från den retorik om "dubbelarbete" som normalt framförs.

Oavsett vad som hoppas jag att vi kan samsas om att även det existerar en viss ojämlikhet i tidsanvändning så är den så liten att den närmast helt saknar intresse som argument.

Sedan ställer jag mig tveksam till inledningen på tråden. Det sker en omfördelning mellan könen, men alla tidigare uppgifter jag sett har placerat denna inom storleksordningen en miljon kronor, inte fyra miljoner. Märk väl också att TS inte angav några som helst källor till sitt påstående.
Citera
2018-08-04, 11:52
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Vi får lika lite som av alla lata och värdelösa män, bara kostnader. Mig gör det ingen skillnad om man är man eller kvinna, svensk eller invandrare. Jag har ingen lust att betala för någon som kostar mer än du drar in, om det inte är under speciella omständigheter som vårt av barn, riktig sjukdom, osv...

Som jag visade i trådstarten så utfaller nettot 4 MKR till mäns nackdel och kvinnors fördel. Sedan slösas visserligen den gemensamma skattepotten bort på andra slöseriprojekt, men här i tråden talar vi om att kvinnor inte bär sin egen vikt. Samtidigt finns det inga anledningar alls till att kvinnor inte skulle kunna bära sin egen vikt.

Jag kallar det för vad det är: ett stort bedrägeri.

Sedan kommer kvinnor att få vänja sig vid att leva med mindre bidrag i framtiden. Det har ju kommit en miljon gökungar som kommer att knuffa ut dem ur boet. I synnerhet under nästa grymma lågkonjunktur.
Citera
2018-08-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Hur kan hon betala in mindre menar du?
Om de har lika lön, adress och skatt?

De behöver inte jobba lika mycket, utan får stöd från samhället i stället.
Citera
2018-08-04, 12:02
Medlem
Det räcker inte.
Själv bjöd jag på både mat o dricka till en kvinna igår. Nej det var inte för att få ligga, känns bara högst naturligt för mig som man att göra så.
Citera
2018-08-04, 12:27
Medlem
Citat:
Via skatter och transfereringar så får en genomsnittlig kvinna ungefär 4 MKR från en genomsnittlig man under sin livstid. Kvinnor betalar in mycket mindre i skatt till välfärdssystemet, och tar samtidigt ut mycket mer än män.

Ni tror mig inte? Här kommer väldigt tunga källor. Regeringen exempelvis. Jag har nämnt detta i en annan tråd, så för att inte bryta mot regeln om korspostning så ger jag en länk dit:

(FB) Killar här med "konservativ" syn på förhållanden - vad är målet? (/mod)

Topic:

Feminismens utgångspunkt är att kvinnor diskrimineras av män. Hur kommer det sig då att kvinnor via skattesystemet är nettobidragsmottagare, och tar emot i genomsnitt 4 MKR från män under sin livstid? Hur stämmer det med den höga svansföringen om att kvinnor är lika produktiva och kompetenta som män? Åsikter om detta?

PS. Lönegapet mellan kvinnor och män är AVFÄRDAT av internationella forskare i västvärlden. Det finns ingen signifikant skillnad och män och kvinnor har lika lön för lika arbete.

Vad finns att klaga på? Hur ska kvinnor ha tid att föda barn, uppfostra dessa och ta hand om hemmet om de samtidigt ska arbeta ihop lika mycket som män?

Därutöver har kvinnor drygt tre års längre livslängd än män, någon som är 80+ tenderar att kosta en del. Givetvis önskar en god äkta man inget hellre än att hans trogna hustru ska tas väl om hand efter att han är bortgången.
Citera
2018-08-04, 12:36
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Vad finns att klaga på? Hur ska kvinnor ha tid att föda barn, uppfostra dessa och ta hand om hemmet om de samtidigt ska arbeta ihop lika mycket som män?

Därutöver har kvinnor drygt tre års längre livslängd än män, någon som är 80+ tenderar att kosta en del. Givetvis önskar en god äkta man inget hellre än att hans trogna hustru ska tas väl om hand efter att han är bortgången.

Svenska kvinnor föder väldigt få barn i genomsnitt. Samtidigt är skillnaden i hemarbete mellan män och kvinnor försumbar, trots att kvinnor arbetar 15-20 % färre timmar. 4 MKR motsvarar den skatt som män betalar in under cirka 20 år av sina verksamma yrkesår (om man räknar in kommunalskatt, statlig skatt, moms, bolagsskatt, punktskatt, arbetsgivaravgifter, och så vidare). Även en idiot inser att ekvationen inte går ihop, och att män är lurade.

Är det mäns fel att kvinnor lever längre? Cry me a fucking river! Lever kvinnor tre år längre så borde de arbeta tre år längre innan de går i pension.

Sanningen är att svenska kvinnor är lata, oförskämda och dessutom otacksamma. De kommer att få lära sig en dyrköpt läxa det närmaste decenniet.
Senast redigerad av WordWarrior 2018-08-04 kl. 12:40.
Citera
2018-08-04, 12:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX

Det är feminister som klagar över att det inte satsas ännu mer på kvinnor.

Har du missat det?
Citera
2018-08-04, 12:39
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Vad räknas som välfärdstjänster? Sjukvård och skola etc?
Ska man snitta inkomster och kostnader på könen kan man ju inte bara ta med välfärdstjänster. Du måste ju ta med andra utgifter också som utgår från skatten.

Till exempel:Polis. Domstolar. Fängelser.
En utgift där män står för merparten av kostnaden.

Sen tycker jag också att sjukvårdskostnaderna för graviditetsperioden borde räknas bort för att få en rättvis bild.
Citera
2018-08-04, 12:44
Medlem
Citat:
Svenska kvinnor föder väldigt få barn i genomsnitt. Samtidigt är skillnaden i hemarbete mellan män och kvinnor försumbar. 4 MKR motsvarar den skatt som män betalar in under 10-20 år av sina verksamma yrkesår (om man räknar in kommunalskatt, statlig skatt, moms, bolagsskatt, punktskatt, arbetsgivaravgifter, och så vidare). Även en idiot inser att ekvationen inte går ihop, och att män är lurade.

Är det mäns fel att kvinnor lever längre? Cry me a fucking river! Lever kvinnor tre år längre så borde de arbete tre år längre innan de går i pension.

Sanningen är att svenska kvinnor är lata, oförskämda och dessutom otacksamma. De kommer att få lära sig en dyrköpt läxa det närmaste decenniet.

Är du homosexuell eller liberal? Många religösa organisationer kan hjälpa dig att bli frisk. Mannens roll i familjen är att försörja den, det är väl bara bra om mannens skattepengar kommer tillbaka till familjen.
Citera
2018-08-04, 12:48
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jo jag tror dig, har nämligen hört att den enda grupp i samhället som bidrar mer än vad dom kostar är vita medelålders män. Det feministiska svaret på din fråga blir väl något i stil med att kvinnor är lika produktiva men dom får bara sämre lön av deras elaka manliga arbetsgivare så dom kan inte betala in mer skatt och den sämre lönen gör att kvinnor inte är lika villiga att jobba lika mycket som män. Annars hade dom gjort det såklart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in