2018-07-16, 00:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Du har en poäng där faktiskt. Man släpper ju in värmen istället. Fast det är svårt att låta bli och öppna upp ändå..

Öppna sent då det är kallare ute dra igen sen så stannar svalkan inne i rummet. Dra för gardiner som håller starkt solljus borta och håller kvar svalare luft .Fläktar är ett måste eller helst av allt en AC och det finns portabla som man kan dra på innan man ska sova tex.
Om man ändå öppnar för att släppa in värmen, så häng ett lakan som du lagt i iskallt vatten och sätt det så det kyler ner värmen som kommer in utifrån genom fönstret. Isbunke vid fläkten kan funka. Handleder under rinnande kallt vatten. Resorb, vatten. Ute är det hatt, solglas, solskydd som gäller. Duscha se till att du har vätska, så blir det lite lättare.
Citera
2018-07-16, 00:56
Medlem
hestahodets avatar
Bor man i en villa med källare så är det guld värt. Alltid svalt och skönt.
Citera
2018-07-16, 01:23
Medlem
Mandingos avatar
Vevar ner markisen på balkongen, viftar lite på thaibasilikaodlingen så det luktar gott, knäpper den ljusaste ölen jag hittar och lutar mig tillbaka och låtsas att jag är tillbaka på koh tao
Citera
2018-07-16, 01:34
Medlem
Hoppas hösten presenterar sig tidigt i år så att man kan andas igen. Jag hatar den här varma jävla sommaren.[/quote]

Själv hatar jag värmen. Ska vara max 23. Längrar oxå till hösten. Prickar av july dag för dag
Citera
2018-07-16, 01:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Hmm.... Så vad är optimal saltbalans? Hur mycket salt mm skall man lägga i vatten per liter för att få den optimal? Berätta gärna, är intresserad av ämnet.

Om du kompenserar för att du svettas.
Så gäller nedanstående:

1 liter vatten
6 tsk socker
0,5/1 tsk salt
Citera
2018-07-16, 02:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Perfekt. Får nog bli en sådan. Tack!

Ställer du in ett sådant aggregat i rummet så blir det varmare, bortsett från just där kalluften kommer ut. Du måste leda ut värmen via en slang eller motsvarande. I annat fall går det åt pipsvängen.
Citera
2018-07-16, 02:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Över hälften av jordens befolkning har högre temperaturer än så här under flera månader, vekt virke vi har i Sverige.
Vi är inte byggda för denna värme!
Negrerna som kommer hit brukar ha toppluva och täckjacka mest året om, men till och med de har i alla fall slutat med täckjacka nu.

Själv har jag AC. i kåken men har ändå ett par fläktar som toppar.
ACC. i bilen, jag avskyr värme!

Tur man har semester, dricker ett par liter vatten och nån öl då och då om dagen (vet att alkohol är mindre bra i värmen.
Citera
2018-07-16, 03:21
Medlem
manfred85s avatar
Jag har luftvärme pump som blåser kalluft om man vill , dricker mycket vatten och duschar kallt.

Även utomhus med trädgårdsslangen

Men jag håller med att det är förjävligt varmt för att vara sverige , så länge.

Det kan väl vara rentav farligt om temperaturen höjs som den gör idag???
Citera
2018-07-16, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Håll dig utomhus om du saknar AC hemma eller köp en portabel AC. Drick öl.

Det kommer vara 26 ish grader här vid 08 idag. Var över 30+ och kvavt så in i helvete igår. Jag har låst in mig i ett rum med en portabel ac. I vanliga fall är 25 grader högst onormalt och när det är varmt utan avbrott verkar det som att isoleringen och stenen håller värmen kvar.
Citera
2018-07-16, 05:55
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ställer du in ett sådant aggregat i rummet så blir det varmare, bortsett från just där kalluften kommer ut. Du måste leda ut värmen via en slang eller motsvarande. I annat fall går det åt pipsvängen.

Well obv, man drar slangen med varmluft ut genom fönstret. Det blir lite mek att få det perfekt tätt, men leder du inte ut varmluften blir det ju netto 1200w direktverkande elvärme
Citera
2018-07-16, 07:09
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Tydligen inte. Eller också är det du som inte tar till dig.
Jodsalt ger även nästan 20% av kalcium, 10 av fosfor och magnesium. Hör uttrycket "många bäckar små"? Ok, det ger väldigt lite kalium (2%, inte 0,8), men resten då? Det är helt enkelt BÄTTRE inte absolut perfekt att dricka mineralvatten när man svettas, liksom det är bättre att under samma omständigheter hälla lite salt i dricksvattnet.
Fel igen. Det har knappast med nyttan av mineralvatten att göra.
Om du köper kådisar, mjällschampo eller tandflux på Apoteket så är SANNOLIKHETEN att du köper en bra produkt än om du köper den i närmsta invandrarbutik eller Lidel. - ty de hava krav på test för produkt.
Tandflux apotek, 0,2 % NaF (mängd hvilken rekommenderas av tandläkare; flux Orientbutiken eller Lidel 0,05 %. Slutsats Apoteket tar emot Flux, de säljer inte samma märken som Arabbutiken eller tyska stoltheten. Ty de ej uppfylla krav. Apoteket hava krav på produkt för att sälja den.
Fattar du?
Som vi redan förklarat för dig: vätskeersättning är att tillföra kroppen vätska. Att ta en kopp te är "vätskeersättning". Om du är törstig.
Då både Resorb och mineralvatten innehåller mineraler människan behöver är de inte "olika smaker" utan två versioner av samma sak.

Det intressanta är vilket mineralvatten, som liksom Resorb, ger 360 mg natrium och kalium respektive, 400 mg klorid och 3 mg citrat per dag.

Lite gulligt att någon som vill framstå som vetenskaplig inte känner till att te är vätskedrivande och inte att räkna som vätske ersättning
Citera
2018-07-16, 07:28
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestahodet
Bor man i en villa med källare så är det guld värt. Alltid svalt och skönt.
Yes, igår kväll gav jag upp och flyttade ner till svalkan. Underbart med god sömn igen, och slippa en fläkt som står och brummar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in