2018-07-25, 20:28
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Stänger ni av fläktarna när ni går ut?

Japp, tänker inte betala för 10 timmar el för fläktar som jag inte använder...

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Min lägenhet går från framsida till baksida av huskroppen.
På förmiddagen åker alla persienner ned på solsidan och alla dörrar o fönster stängs.
På senkvällen öppnas dessa och på morgonen har jag behagliga 23-24 grader efter korsdraget under natten. Stiger till max 26 grader under dagen.

Min lägenhet ligger på ca 30-31 grader dygnet runt, jag har bara fönster på ena sidan av lägenheten så kan inte skapa korsdrag heller...
Citera
2018-07-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
.

Min lägenhet ligger på ca 30-31 grader dygnet runt, jag har bara fönster på ena sidan av lägenheten så kan inte skapa korsdrag heller...

Fy fy. Lider med dig. Ta ett SMS-lån (om ekonomin så kräver) och köp en AC.
Citera
2018-07-25, 20:52
Medlem
OkyDokys avatar
Citat:
Låter nästan som min lägenhet. . Fast glöm SMS Lån..Snart vinter
Citera
2018-07-25, 21:04
Medlem
dialektikers avatar
Nu sitter jag här och tycker det är lite kallt. Stängde av fläktarna. Fönster och dörrar på vid gavel.
Citera
2018-07-25, 21:12
Medlem
OkyDokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nu sitter jag här och tycker det är lite kallt. Stängde av fläktarna. Fönster och dörrar på vid gavel.
Island? ?
Citera
2018-07-25, 21:15
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Island? ?

Stockholm.
Tycker inte alls det blev så farligt med värmeböljan som de varnade om igår.
Eller var det till imorgon de varnade?
I o f s. På dagen idag var hettan tryckande,
men jag tycker det blir riktigt svalt ibland på kvällarna under den här värmeböljan.

Man får ha kontinentala vanor.
Citera
2018-07-25, 21:35
Medlem
hippilis avatar
Har ett hus med vattenbrunn strax utanför husväggen. Släpa in i huset ett värmepaket från en bil med fläkt och hela skiten, sätte en slang från kallvatten kranen in i värmepaketet och utgående slang ut genom fönstret och in till brunnen igen. På med kallvatten i lagom mängd och fläkten drivs med en batteri laddare. För att inte husdjur...tjejjen skulle bli grinig sätte jag allt i en papplåda som jag gjorde två hål i så luften kan förflyttas. Och se på faen att det fungerar perfekt så det funkar ju att ha sådan i lägenhet åxå om man kan stå ut med en papplåda och slangar på golvet!
Citera
2018-07-25, 21:39
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:

Köpte en pelarfläkt precis innan sommaren, den funkar även fast det fortfarande är varmt som fan i lägenheten, tänkte nog köpa en AC när sommaren närmar sig sitt slut och priserna går ner, redo för nästa sommmar
Citera
2018-07-25, 22:18
Medlem
st33rs avatar
Det e 27 grader i lägenheten och man är konstant klibbig och svett blank

Det hjälper inte att ha fönstren öppna på dagarna heller. Det är ju ännu varmare utanför huset

Har drömt om "portabel ac" såna där dom säljer för 2000 spänn på olika ställen när dom fanns inte men såg en test där det verkar som dom flesta av dem är värdelösa. Dom är mer överprissatta fläktar och för att funka måste man montera ett rör ut ur husen genom en tät öppning och då kan dom ändå bara typ sänka temp med 1-2 grader max
Citera
2018-07-25, 22:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Drick mycket vätska, gärna kallt vatten.
Salta maten extra.
Ta många korta duschar.
Sov i enbart lakan/påslakan eller tunnare om du har.
Vädra, se till att luften inte står stilla.
Ha på en tunn tshirt och spraya dig med vatten från en blomspruta typ. Det funkar.

Åtminstone kan man ha alla fönster öppna denna sommar. Knappt sett en enda mygga. (Stockholm m omnejd)
Citera
2018-07-25, 22:50
Medlem
dialektikers avatar
Hur många fläktar har ni som har hus? Vi har flera på varje våning.
Jag tycker inte det stämmer det där tipset som Expressen sa https://www.expressen.se/leva-och-bo/10-basta-knepen-for-att-fa-det-svalare-hemma/ att det inte är någon ide att ha fläktar i rum som man inte vistas i.
Det är ju skönt om det drar i hela huset. Det blir lättare att få korsdrag på kvällen också.
Men jag tycker det är ett himla tjatigt ljud att ha på.
Det kan dock bli lite väl dragigt med alla fläktarna på och alla fönstren öppna,
men då är mitt heta tips att hålla på med något arbetsprojekt så man slipper sitta ner vid drag.

Btw, kan det vara möjligt att de dammsuger på sydligare breddgrader?
Det går ju inte att dammsuga i den här hettan, läskigt med värmen från dammsugaren ju.
På kvällen får man hålla på.
Citera
2018-07-25, 22:53
Bannlyst
För några år sedan brukade jag under sommaren, som en del av min egen träning, dra på mig löpställ + halsduk och sedan springa omkring i en varm träningshall (tippar 40+). Ända sedan dess känns det som att värme runt 30-sträcket inte rör på mig (även om jag inte tränar på samma nivå längre). 35 inne idag, utan öppna fönster, och jag har varit tämligen oberörd.

http://www.wellnessguide.se/Nyheter/kroppen-behover-vanja-sig-vid-varme

Vet faktiskt inte hur mycket skitsnack ovanstående artikel består av och om man verkligen kan acklimatisera sig eller om det bara är inbillning från min sida (placeboeffekten...säg inget till mig isf ) men nämner det iaf. Kräver dock lite jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in