2018-06-26, 17:16
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Polisen till att börja med. Redan tidigare slängdes cirka 90% och det torde ju inte bli färre tramsanmälningar. Killar vill inte ha sex mot någons vilja och en kille märker om tjejen vill eller inte, så du kan utgå från att nästan alla anmälningar är trams och rena lögner.

Fortfarande förstår jag inte varför man är så upprörd över lagen? Eftersom alla är tämligen säkra på att inte fler kommer att fällas och det redan görs så många falska anmälningar så ser jag inte hur lagen kan förvärra nånting. Så, varför denna upprördhet?
Citera
2018-06-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Fortfarande förstår jag inte varför man är så upprörd över lagen? Eftersom alla är tämligen säkra på att inte fler kommer att fällas och det redan görs så många falska anmälningar så ser jag inte hur lagen kan förvärra nånting. Så, varför denna upprördhet?

För att man inte skall behöva fråga om samtycke för sex såklart.
Citera
2018-06-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Om ett par har sex utan att dom gett sitt medlåtande så våldtar dom varandra. Kommer bli intressanta fall. Och så en otrolig belastning på rättsväsendet.

Sverige i ett nötskal

Jag tror mannen är den som blir fälld ändå. Lagen vet mycket väl att män är mer sexuellt aggressivare oftast och att det är mannen via sin penis som rent hypotetiskt knullar henne och inte hon som knullar honom.

Sorry boy, you can't win helt enkelt..
Citera
2018-06-26, 17:24
Medlem
Citat:
Om inte jag missminner mig har det varit våldtäktsmän som gått fria p.g.a att de kunde hävda att "jag märkte inte att hon sov". Jag har dock inte detaljkoll i våldtäktsfall ska tillläggas, men vill minnas att jag läst om sådana fall. Därför innan gällde väl att man var tvungen att uttryckligen säga Nej, eller visa med fysiskt motstånd att man inte ville, eller anses vara i hjälplöst tillstånd.

Jag tror inte att antalet fällda domar kommer att öka nämnvärt, men tror heller inte att antalet friade kommer att öka heller.

Detta med kontrakt och sånt ser jag som en icke-fråga. Lagen bör inte vara ett problem för de som har rent mjöl i påsen och endast ligger med de som de vet med säkerhet vill ha sex med dem. Vilket alltid borde vara en självklarhet.

Sedan detta med att tjejer skulle ljuga om våldtäkt, först och främst får du det att låta som att det är vanligt förekommande? Är det väl inte, och det är redan ett problem idag. Det problemet lär inte få större utrymme med denna lagen eftersom ord fortfarande står mot ord.

Nä det måste vara nånting annat som upprör män så förfärligt med denna lagen. Undrar vad det är...

Och med den nya lagen kan de hävda "Hon ville" eller "Hon var vaken". Vad exakt ändras i det avseendet? Bara säga att hon visade att hon ville.

Vi får vänta och se.

Så varför behövs den här lagen då? "rent mjöl i påsen" visar bara hur otroligt trist sexliv du måste ha. För lagen säger att varje nytt moment kräver direkt godkännande. Super fun happy times. Jag vet många kvinnor som inte vill föra massa samtal under sexet eller ha någon som är osäker i sängen. Med det här MÅSTE man vara osäker det går inte köra på som man brukar, man måste stanna upp och se att det är okej. De som skiter i det eller glömmer det kan helt enkelt dömas för våldtäkt.
Man måste vara bra naiv om man tror att den här lagen är bra på något sätt.

Det är vanligt förekommande. Det vet man om man umgåtts med kvinnor under sin uppväxt. Det är inte ovanligt. Sen att folk tror det är super ovanligt att det ljugs om sådant har aldrig umgåtts med tjejer mellan 14-25 (oftast där de flesta falskanklagelserna sker).

Som vadå? Mig upprör det eftersom det pajar mitt sexliv då jag är BDSM intresserad.
Citera
2018-06-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ibland undrar man faktiskt om lagen inte accepterar våldtäkter. Hur samhället sköter sexualbrottsprocesser och fällande domar, samt längd på straff, är en skam och ett hån mot utsatta människor, vilka då är majoritet kvinnor.

Och med den här lagen kommer fler skyldiga gå fria och fler oskyldiga dömas.
Citera
2018-06-26, 17:29
Medlem
Det är väl inte ovanligt att man sagt nej flera gånger medan tjejen fortsätter att kladda tills man ger med sig. Kände mig dock inte speciellt våldtagen men enligt nya lagen har jag som man blivit våldtagen många gånger...
Citera
2018-06-26, 17:31
Medlem
Citat:

För att gummiparagrafer som gör alla till brottslingar är enormt farliga. Det ger eliten makten att bestämma vilka som ska fällas och vilka som ska frias. Står man upp för värdegrunden behöver man inte bry sig om denna lagen, men om man är "besvärlig" så är det bara hitta någon som är villig att anklaga denna besvärliga personen för våldtäkt och eftersom inte kontrakt är skriva så kan man lagligt fälla personen och bli av med problemet.
Citera
2018-06-26, 17:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och med den nya lagen kan de hävda "Hon ville" eller "Hon var vaken". Vad exakt ändras i det avseendet? Bara säga att hon visade att hon ville.

Vi får vänta och se.

Så varför behövs den här lagen då? "rent mjöl i påsen" visar bara hur otroligt trist sexliv du måste ha. För lagen säger att varje nytt moment kräver direkt godkännande. Super fun happy times. Jag vet många kvinnor som inte vill föra massa samtal under sexet eller ha någon som är osäker i sängen. Med det här MÅSTE man vara osäker det går inte köra på som man brukar, man måste stanna upp och se att det är okej. De som skiter i det eller glömmer det kan helt enkelt dömas för våldtäkt.
Man måste vara bra naiv om man tror att den här lagen är bra på något sätt.

Det är vanligt förekommande. Det vet man om man umgåtts med kvinnor under sin uppväxt. Det är inte ovanligt. Sen att folk tror det är super ovanligt att det ljugs om sådant har aldrig umgåtts med tjejer mellan 14-25 (oftast där de flesta falskanklagelserna sker).

Som vadå? Mig upprör det eftersom det pajar mitt sexliv då jag är BDSM intresserad.
Vilket skitsnack, utövar du BDSM så vet att där är samtycke A och O.
Citera
2018-06-26, 17:40
Medlem
Zilvios avatar
Kanske ot ... men måste ändå fråga om någon insatt kan svara.

Gäller lagen även utländska medborgare så som tex turister på besök i landet?

Gäller lagen för svenska medborgare då de befinner sig utomlands?
Citera
2018-06-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket skitsnack, utövar du BDSM så vet att där är samtycke A och O.

Ja, JAG vet det. Men Domstolarna ser det inte på samma sätt. Och du vet att man inte frågar om samtycke för varje moment. Det förstör dynamiken man har. Men gör du det inte kan du bli anmäld för våldtäkt senare.
Citera
2018-06-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Kanske ot ... men måste ändå fråga om någon insatt kan svara.

Gäller lagen även utländska medborgare så som tex turister på besök i landet?

Gäller lagen för svenska medborgare då de befinner sig utomlands?

1. Ja.
2. Nej.

Regeringen misslyckades med att försöka få sexköp olagliga i utlandet så jag tvivlar på att det här skulle gälla i utlandet.
Citera
2018-06-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har med andra ord inte uppfattat att lagen gäller. den är redan genomklubbad och har startat att gälla, tror det var i januari. Den kommer alltså inte styra något val.
Ok så vänster väljarna röstar bara utifrån tomma löften menar du, det förvånar mig inte alls. Jävla intressant strategi de har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in