Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Njä jag har en gnagande känsla av att det faktiskt inte ses så allvarligt på det. Mest med tanke på hur rättsprocesser hanteras och hur ofta de inte dömer någon, trots att fallet är uppenbart. Menar hur fasen kan nån nånsin kommit undan med "jag visste inte att hon sov" t.e.x...
Det där var just problemet med föregående lagutformning och inte en fråga om mentalitet, inställning till kvinnor, illvilja och norm. Tidigare så var det tvunget att
bevisa ett uppsåt till våldtäkt för att kunna fälla en förövare för våldtäkt.
Det vill säga att både domstol och sjukvård kunde dokumentera samt komma fram till att det rimligen har skett en våldtäkt rent tekniskt, till och med bortom alla tvivel, men förövaren kunde likväl frias med motiveringar som "Jag visste inte att hon sov." och så vidare som förringar uppsåtet. I teorin så hade till och med "Det var inte tanken att jag skulle våldta någon och jag förstod inte att jag våldtog henne/honom." kunnat motivera att gärningsmannen gick fri. Och för åklagarsidan så är det väldigt svårt att bevisa ett uppsåt/motbevisa förnekandet av uppsåt till en juridiskt gångbar nivå, då det i praktiken bara är ett tanketillstånd...
Det är det här kryphålet som det är tänkt att samtyckeslagen ska täta till och hur det i praktiken ska leda till fler fällande domar.
Bara så du inte tror onödigt ont/misantropiskt om vårt samhälle.