Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Igen, vilka är ni? De som stiftat lagen?
Personligen känner jag mig smått desperat inför hur detta sketna rättssystem hanterar våldtäktsbrott. Där har vi inte uppnåt jämställdhet. Det är ett brott som i 90% av fallen begås mot kvinnor, och inte helt otippat är det inte särskilt högt prioriterat som det verkar. Gärningsmän åtalas sällan, och döms ännu mer sällan. Och döms någon är straffet ett hån. Rättsprocesserna är inte sällan bristfälliga och nedvärderande mot offret. Detta ger en fruktansvärd känsla av maktlöshet som kvinna i ett "jämställt" Sverige. Kan du som man förstå det? Nä jag tror faktiskt inte det.
Därför ser jag ändå positivt på att man arbetar åt rätt håll vad gäller normsättning, även om lagen har brister. Bara det att alla behöver fundera över hur de förhåller sig i sexuella situationer utgör en vinst i sig.
Kan du inte se det ur den aspekten istället för att bara se det negativa?
Alla domstolsprocesser är förnedrande för de inblandade. Kanske vårt stora misstag är att tro att alla våra sociala problem kan lösas i en domstol. Vuxna människor borde kunna lösa sina problem genom att prata och försöka förstå varandra. Dessvärre så finns det människor som vägrar förstå och som vägrar prata. Av olika anledningar. För att de inte vill bli avslöjade som okunniga eller som svaga och förlora ansiktet eller för att de helt enkelt inte förstår sig själva eller någon annan då de växt upp i miljöer där detta förnekats dem.
Det finns såklart exempel på män som manipulerar sina kvinnor och drar in dem i psykologiska spel för att kontrollera dem. Det finns även kvinnor som manipulerar sina män på liknande sätt. Dessa är exempel på de opsykologiska typer jag analyserade tidigare som inte har någon förståelse för vad en människa är för något, de fruktar människor och försöker att kontrollera dem och använda dem på de mest bestialiska sätt.
Men syftet med lagarna bör ändå vara att skapa en trygg och säker samvaro och skydda oss mot det grövsta våldet. Tyvärr finns det begränsningar i vad lagen kan åstadkomma. Lagen är egentligen ett rätt så klumpigt instrument och kan inte lösa alla problem vi har i samhället. Lagen borde därför ses som den sista åtgärden när inget annat fungerar.
Men när det gäller samtyckeslagen så verkar man istället sätta lagen före alla andra tänkbara möjligheter och liksom regissera den sexuella samvaron även mellan förståndiga människor.
Det är väldigt mycket debatt i samhället nuförtiden, men vad jag tror vi behöver är mera samtal där vi försöker att förstå varandra i en miljö där vi tillåts visa oss svaga och okunniga.