2018-06-30, 22:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Så varför följer ni med hem så snabbt då?
Lär känna personen först.

Kanske det folk gör, följer med hem för att lära känna någon. Dricka te. Umgås. Vad som helst, allting måste inte innebära sex.
Citera
2018-06-30, 22:42
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Kanske det folk gör, följer med hem för att lära känna någon. Dricka te. Umgås. Vad som helst, allting måste inte innebära sex.
Ja då tar de en stor risk och borde antingen fått lära sig riskbedömning eller så får de i princip skylla sig själva.
Citera
2018-06-30, 22:46
Medlem
Citat:

Man följer inte med någon hem efter krogen för att dricka te. Vill man lära känna personen mer innan sex så kan man föreslå att ta en fika/dejt dagtid.
Citera
2018-06-30, 22:46
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara så enormt självklart vad som ska hända? Kan faktiskt vara så att man haft en trevlig kväll ihop och fortsätter den hemma, utan sex.
Och oavsett är det knappast en anledning eller ursäkt att gå över gränsen.
Tror du själv på det...? Klockan 04.30, efter åtta glas vin och två groggar, att man ska diskutera Euklidisk matematik och ha ett givande samtal?
Okej - jag ska berätta en hemlighet för dig.
- Vill du följa med upp på en kopp te?
och liknande repliker ska inte tolkas bokstavligt utan är alla omskrivningar för "vill du knulla?"

Man går på krogen antingen för att underhålla sig med redan befintliga vänner - eller för att hitta någon att para sig med. Det går visserligen att ligga med vänner också men det är sällan bra i längden.
Citera
2018-06-30, 23:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ja då tar de en stor risk och borde antingen fått lära sig riskbedömning eller så får de i princip skylla sig själva.

Vilka höga tankar du har om män..
Citera
2018-06-30, 23:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tror du själv på det...? Klockan 04.30, efter åtta glas vin och två groggar, att man ska diskutera Euklidisk matematik och ha ett givande samtal?
och liknande repliker ska inte tolkas bokstavligt utan är alla omskrivningar för "vill du knulla?"

Man går på krogen antingen för att underhålla sig med redan befintliga vänner - eller för att hitta någon att para sig med. Det går visserligen att ligga med vänner också men det är sällan bra i längden.

Om kl är 01 då? Gäller samma då? Då skulle man rent tekniskt kunna gå hem och umgås.
Citera
2018-06-30, 23:14
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Vilka höga tankar du har om män..

Jag har låga tankar om mänskligheten, inte män.

Tyvärr har jag oftare för höga än för låga tankar....

Men jag har aldrig blivit våldtagen heller.
Citera
2018-06-30, 23:15
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Man följer inte med någon hem efter krogen för att dricka te. Vill man lära känna personen mer innan sex så kan man föreslå att ta en fika/dejt dagtid.

Jaha,okej. Jag trodde att folk kunde göra lite olika där.
Citera
2018-06-30, 23:17
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jag har låga tankar om mänskligheten, inte män.

Tyvärr har jag oftare för höga än för låga tankar....

Men jag har aldrig blivit våldtagen heller.

Nä inte jag heller. De flesta män sysslar inte med sånt beteende, oavsett man följer med hem eller inte, och oavsett om man ligger eller inte.
Citera
2018-06-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Borde inte den nya samtyckeslagen innebära att väldigt många män har blivit våldtagna av kvinnor? Hur många sexuellt aktiva män i Sverige har aldrig varit med om att en kvinna inte frågar om samtycke inför varje sexuell handling? Gissar det är väldigt få. ”Får jag göra såhär?” ”Är det okej om jag gör så?”. Är en tjej någorlunda sexuellt erfaren tar hon oftast för sig utan att ställa en massa frågor.

Lagen är förstås till för att klämma åt män, men även massa kvinnor gör ju sig då enligt denna lag skyldiga till våldtäkt. För det står ju ej i lagen att endast män behöver fråga om samtycke.

Hur många sexuellt aktiva män här på forumet har enbart varit med om tjejer som uttryckligen frågar dig om samtycke innan sex?

Jag har träffat en hel del tjejer som ute uttryckligen frågat, men det har inte gjort någon av dem till våldtäktsman så vitt jag vet. Det finns inget offer i alla fall..

Visa gärna var det står att man måste fråga om samtycke med nya lagen. Lyssnar man på lagrådet är det, i praktiken, ingen skillnad mot gamla lagtexten. På en mer symbolisk nivå blir det väl tydliggjort att det kan få konsekvenser om man inte frågar - och läser situationen fel.
Citera
2018-06-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Om det är en hemlighet kanske det är lite kaxigt att förutsätta att alla vet om den. Folk (både killar och tjejer) kan vara sinnessjukt godtrogna så räkna bara med att det funkar att din motpart fattar omskrivningen i 99% av fallen. Sen får du göra din egen riskbedömning för varje specifikt fall.
Citera
2018-06-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Jag har träffat en hel del tjejer som ute uttryckligen frågat, men det har inte gjort någon av dem till våldtäktsman så vitt jag vet. Det finns inget offer i alla fall..

Visa gärna var det står att man måste fråga om samtycke med nya lagen. Lyssnar man på lagrådet är det, i praktiken, ingen skillnad mot gamla lagtexten. På en mer symbolisk nivå blir det väl tydliggjort att det kan få konsekvenser om man inte frågar - och läser situationen fel.

Hur säkerställa samtycke ur juridisk synvinkel om man inte frågar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in