2018-06-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag frågade tidigare hur du uppfattar samtycke. Vad du ser som positiva samtyckande vibbar från en kvinna om ni befinner er i en sexuell situation.

Med det inte sagt att det handlar om vad du anser att samtycke är för den kvinnan i fråga, utan mer vad du i allmänhet uppfattar som samtycke. Precis som att du frågade mig vad jag gör för att visa samtycke.

Vilken kvinna i fråga pratar du om? Jag har inte en aning om vem du pratar om. Vad jag i allmänhet dock för att svara på din fråga är ju inte så intressant då det mest handlar om att de som gillar nya lagen borde kunna förklara HUR en kvinna visar samtycke och mannen därmed inte ska dömas för våldtäkt.

Jag fick som förslag att slita av kvinnan kläderna och sätta på henne. Förstår inte varför det räknas som samtycke och inte som våldtäkt. Konstigt tänk över hela linjen här tycker jag.

Jag fattar inte de här frågorna om vad män "uppfattar" handlar om? Vad har det för bäring på någonting?
Citera
2018-06-29, 00:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Vilken kvinna i fråga pratar du om? Jag har inte en aning om vem du pratar om. Vad jag i allmänhet dock för att svara på din fråga är ju inte så intressant då det mest handlar om att de som gillar nya lagen borde kunna förklara HUR en kvinna visar samtycke och mannen därmed inte ska dömas för våldtäkt.

Jag fick som förslag att slita av kvinnan kläderna och sätta på henne. Förstår inte varför det räknas som samtycke och inte som våldtäkt. Konstigt tänk över hela linjen här tycker jag.

Jag fattar inte de här frågorna om vad män "uppfattar" handlar om? Vad har det för bäring på någonting?

Frågan om vad män uppfattar som samtycke är väl en väldigt relevant del av diskussionen. Om vi nu ska diskutera signaler för samtycke är män också en del av det. Som kvinna är man intresserad av vad män ser som samtycke, vilka signaler de tolkar som samtycke. Det är relevant för förståelsen i situationen och för att kunna undvika missförstånd. Sen är det såklart olika från person till person, men det förstår ju varenda en. Således kan ju inte du heller få ett svar på exakt hur en kvinna ger sitt samtycke.

Jag pratar inte om en specifik kvinna. Du kan hitta på en fiktiv kvinna och utgå ifrån det. Det verkar vara lite problem med kommunikation och tolkning här i tråden, för jag är rätt säker på att inte någon här menat att man ska "slita av någon kläderna och sätta på henne" och att det är samtycke. Faller på sin egen orimlighet nämligen.
Citera
2018-06-29, 00:19
Medlem
Citat:
Frågan om vad män uppfattar som samtycke är väl en väldigt relevant del av diskussionen. Om vi nu ska diskutera signaler för samtycke är män också en del av det. Som kvinna är man intresserad av vad män ser som samtycke, vilka signaler de tolkar som samtycke. Det är relevant för förståelsen i situationen och för att kunna undvika missförstånd. Sen är det såklart olika från person till person, men det förstår ju varenda en. Således kan ju inte du heller få ett svar på exakt hur en kvinna ger sitt samtycke.

Om jag således inte kan få svar på hur jag ska följa lagen hur ska jag då göra för att följa lagen?

Det är den fråga som är relevant.
Citera
2018-06-29, 00:28
Medlem
Citat:

Jag pratar inte om en specifik kvinna. Du kan hitta på en fiktiv kvinna och utgå ifrån det. Det verkar vara lite problem med kommunikation och tolkning här i tråden, för jag är rätt säker på att inte någon här menat att man ska "slita av någon kläderna och sätta på henne" och att det är samtycke. Faller på sin egen orimlighet nämligen.

Håller du på att hetsa upp dig? Eller varför ska jag beskriva sexakter med fiktiva kvinnor för dig?

Du får gärna bestämma dig för om du tror att lagen handlar om att kvinnan lämnar samtycke eller om det handlar om mannen lämnar samtycke. För hur ska man döma om en man inte fattar att hon ger samtycke och tänker jag ska minsann våldta henne i alla hål. Är han då en våldtäktsman eftersom det är hans uppsåt? Det här gör det lite knepigt. Också.
Citera
2018-06-29, 00:47
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlerikss
Oj. Bitter för att folk börjar ifrågasätta..?
Det där är inte ett ifrågasättande. Det är bara en korkad kommentar. Du har inga argument, du för inga resonemang, du har ingen tes. Det enda du gör är nån infantil form av johoo, nähää...
Och de där onelinersena till kommentarer, som börjat bli varannat inlägg....
Tror du att du framstår som särskilt intelligent med såna?
Citera
2018-06-29, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Som sagt, du får gärna ge andra exempel på hur man vet att en kvinna vill om du nu tycker att hon sliter av mannen kläderna och sätter sig på hans snopp är ett dåligt exempel.

Jag vet inte. Verbal kommunikation är det enda jag ser som är tillförlitligt och det kommer döda sexlivet för de flesta om sådant ska vara ett måste hela tiden under sexet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men snälla.

Om du inte våldtar din partner för att du puttar på henne när hon snarkar eller föser undan henne när hon tar upp plats på din sida av så våldtar du henne inte för att du gör det under samlag.
Det är helt ok att vrida och vända på sin partner utan att begå något som helst brott.

Det som du behöver samtycke till är att penetrera hennes kroppsöppningar. Har du det spelar ställningen ingen som helst roll. Fatta.

Du borde kanske läsa på mer innan du kommer med korkade uttalanden som (jag har sagt det förr och jag säger det igen) går emot lagförslaget som du försvarar.

Hur tolkar du "varje sexuell handling" och "det inte är möjligt att ge uttryck för ett val att delta frivilligt i förväg utan att det bara kan ske i samband med att handlingen genomförs. "?
Senast redigerad av Kratatch 2018-06-29 kl. 01:43.
Citera
2018-06-29, 04:12
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlerikss
Det ”kan” inte, det ÄR olagligt.

Män behöver lära sig ha sex med samtycke, inte svårare än så.

Var står det i lagboken att det är förbjudet att filma sexakten?
Citera
2018-06-29, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag vet inte. Verbal kommunikation är det enda jag ser som är tillförlitligt och det kommer döda sexlivet för de flesta om sådant ska vara ett måste hela tiden under sexet.

Du borde kanske läsa på mer innan du kommer med korkade uttalanden som (jag har sagt det förr och jag säger det igen) går emot lagförslaget som du försvarar.

Hur tolkar du "varje sexuell handling" och "det inte är möjligt att ge uttryck för ett val att delta frivilligt i förväg utan att det bara kan ske i samband med att handlingen genomförs. "?
Med sexuella handlingar jämförbara med samlag menas vaginalt sex, analsex och oralsex, eller penetration med föremål. Att byta från missionär till doggy eller till att ligga sked är inte en sexuell handling jämförbar med samlag, hur gärna ni än vill tro det.

Och hur tänker du dig att det har fungerat innan med sånt BDSMsex som det alltid funnits ett uttryckligt samtyckeskrav på?

Din BDSM-partner anmäler dig för att ha grov våldtäkt. Första halvan av akten samtyckte hon till att utsättas för sexuellt våld men andra halvan ville hon bara att du skulle sluta men du slutade inte. Du tänker att samtycket till det sexuell våldet inte behövde finnas i samband med att handlingen genomfördes utan det räckte att du hade det i starten?

Eller om du vill införa nåt nytt som ni aldrig gjort förut, som rispa henne med rakblad eller bränna henne. Du bara gör det alltså, utan att ha någon aning om hon ens samtycker till detta, för att enda sättet du kan veta är genom att fråga och det skulle döda sexlivet?
Senast redigerad av Ipsi 2018-06-29 kl. 09:00.
Citera
2018-06-29, 08:55
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Om jag således inte kan få svar på hur jag ska följa lagen hur ska jag då göra för att följa lagen?

Det är den fråga som är relevant.

Nu finns det en lagbeskrivning, och det är den du får förhålla dig till. Och om du känner dig osäker så får du kontakta lagstiftarna, finns säkert någon som kan hjälpa till att reda ut detaljerna. Blir ju rätt svårt att förklara vad samtycke är här, när samtycke är subjektivt, alltså visas på olika sätt från kvinna till kvinna och man till man.
Objektivt samtycke är väl mer i form av "Ja" eller "Nej jag vill inte", eller att putta bort någon t.e.x. Är man osäker i situationen frågar man helt enkelt, även om det nu känns trist att behöva göra det.

Lagen fyller främst sitt syfte som en normativ lag skulle jag vilja säga, på så sätt, att när t.e.x. du har sex med någon nästa gång, så lär du tänka mer på att vara uppmärksam på samtycke än du varit tidigare. Och så sker nog för många. Det är väl det positiva med lagen som jag ser det, samt att en och annan kanske kan bli fälld, som inte blev det innan.

Har du någon länk till detaljerad beskrivning av lagen? Jag har bara läst om den i stora drag. Vore intressant.
Citera
2018-06-29, 09:07
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Håller du på att hetsa upp dig? Eller varför ska jag beskriva sexakter med fiktiva kvinnor för dig?

Du får gärna bestämma dig för om du tror att lagen handlar om att kvinnan lämnar samtycke eller om det handlar om mannen lämnar samtycke. För hur ska man döma om en man inte fattar att hon ger samtycke och tänker jag ska minsann våldta henne i alla hål. Är han då en våldtäktsman eftersom det är hans uppsåt? Det här gör det lite knepigt. Också.

Ja, jag lever på snuskhistorier på FB för att tillfredsställa mig själv, så bring them on!

Lagen handlar om att båda lämnar samtycke. Kvinnan har inte rätt att göra någonting utan mannens vilja heller. Jag känner mig dock inte så osäker på hur mannens samtycke ser ut. Om jag är med en man och börjar röra mina händer ner mot hans känsligare organ, då märker jag om jag har samtycke genom att titta på honom och fånga in ansiktsuttryck, eller så tar han kanske bort mina händer. Eller så säger han Nej jag vill inte. Fortsätter kvinnan då, eller inte bryr sig om att inhämta samtycke, då bryter hon lika mycket mot lagen som om det vore omvänt. I de flesta fall har man ju en upphetsad stämning där båda är aktiva genom att man tar på varandra, kysser varandra e.t.c och då finns det heller ingen anledning att tro att man inte har samtycke sålänge personen inte avvärjer situationen när man visar att man vill gå steget längre.

Citat:
För hur ska man döma om en man inte fattar att hon ger samtycke och tänker jag ska minsann våldta henne. Är han då en våldtäktsman eftersom det är hans uppsåt? Det här gör det lite knepigt.

Nej, det är han inte, för att det ska vara en våldtäkt måste offret ha varit motvilligt. "Du kan inte våldta nån som är frivillig" är ett skämt man hört ett antal gånger. Så uppsåtet här bör spela mindre roll, sålänge "offret" är med på sexet och vill, kan det inte bli en våldtäkt.
Uppsåtet är väl en del av det man vill komma åt med samtyckeslagen om jag fattat det rätt, att gärningsmannen inte kan hävda att hans/hennes uppsåt inte var att våldta eller sexuellt utnyttja någon, eftersom att han eller hon måste sett eller hört att samtycke har funnits.
Citera
2018-06-29, 09:17
Medlem
Citat:

Har du någon länk till detaljerad beskrivning av lagen? Jag har bara läst om den i stora drag. Vore intressant.
Brottsbalken 6 kap.

1 § /Träder i kraft I:2018-07-01/ Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. En person kan aldrig anses delta frivilligt om
1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,
2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller
3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen.
Är brottet med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.
Är brott som avses i första stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fem och högst tio år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot som varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller offrets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2018:618).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm
https://www.regeringen.se/rattsliga-...op.-201718177/
Senast redigerad av Ipsi 2018-06-29 kl. 09:22.
Citera
2018-06-29, 09:21
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Var står det i lagboken att det är förbjudet att filma sexakten?
Det är förbjudet att filma i smyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in