Flashback bygger pepparkakshus!
2018-07-12, 06:13
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Anmäla kan du ju alltid göra. Beror ju på hur länge sen det var och hur lagen såg ut då.

Och förstås om du ens vill göra ett polisärende av det. Vill du det?

Intressant. Som tidigare sagt, det ska jag också säga till någon tjej som dryftar med mig en våldtäkt de varit med om.
Citera
2018-07-12, 08:53
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det ska jag säga till nästa tjej som tvekar om samma fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Intressant. Som tidigare sagt, det ska jag också säga till någon tjej som dryftar med mig en våldtäkt de varit med om.
Eh, förväntas jag ha synpunkter på vad ni säger till andra, eller vad?
Citera
2018-07-12, 10:40
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Eh, förväntas jag ha synpunkter på vad ni säger till andra, eller vad?
Du vet att ditt råd är kontroversiellt för att det råder dubbla måttstockar vilket absolut inte kan vara helt okej.
Jag vet inte om du är en av dem som anser att för få våldtäkter leder till fällande domar, men majoriteten av dessa våldtäkter som inte leder till dom är såna där man inte har något annat än en anmälares minnesbild av vad som hänt.
Att först bedöma om det är en våldtäkt eller inte och sen kunna visa det på något sätt i en domstol.

Riktiga våldtäkter ska anmälas direkt, så att man kan samla in de bevis som eventuellt kan tänkas finnas.
Då slipper man diskussioner om hur vi ska kunna skärpa lagen ännu mer för att fälla fler män för våldtäkter de kanske inte begått.
Citera
2018-07-12, 10:50
Citat:
Du vet att ditt råd är kontroversiellt för att det råder dubbla måttstockar vilket absolut inte kan vara helt okej.
Jag vet inte om du är en av dem som anser att för få våldtäkter leder till fällande domar, men majoriteten av dessa våldtäkter som inte leder till dom är såna där man inte har något annat än en anmälares minnesbild av vad som hänt.
Att först bedöma om det är en våldtäkt eller inte och sen kunna visa det på något sätt i en domstol.

Riktiga våldtäkter ska anmälas direkt, så att man kan samla in de bevis som eventuellt kan tänkas finnas.
Då slipper man diskussioner om hur vi ska kunna skärpa lagen ännu mer för att fälla fler män för våldtäkter de kanske inte begått.
Det är inte ett dugg kontroversiellt. Långt ifrån alla känner något behov av att göra polisanmälan i liknande fall eftersom de inte ser det som en stor grej. Men vill man så har man rätten på sin sida och ska ha fullt stöd.
Citera
2018-07-12, 12:04
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Vore bra om du kan förstå ett visst mått av ironi.

Vad får du ut av att sitta och skriva att jag är dum? Förvånar mig varje gång att folk ägnar sig åt sånt...
Var skriver jag att du är dum?
Citera
2018-07-12, 18:24
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Det är inte ett dugg kontroversiellt. Långt ifrån alla känner något behov av att göra polisanmälan i liknande fall eftersom de inte ser det som en stor grej. Men vill man så har man rätten på sin sida och ska ha fullt stöd.
Ett mycket ansvarslöst förhållningssätt, men vad som är ännu värre är att du helt förbiser konsekvenserna av ditt råd.
Plus att du spårar ur när du tar in dem som "inte känner behov av att anmäla".
Vill du ha en högre uppklaringsprocent på brott så är den snabbaste möjliga anmälan det bästa du kan göra.
Ofrånkomligt.
Citera
2018-07-12, 18:37
Citat:
Ett mycket ansvarslöst förhållningssätt, men vad som är ännu värre är att du helt förbiser konsekvenserna av ditt råd.
Plus att du spårar ur när du tar in dem som "inte känner behov av att anmäla".
Vill du ha en högre uppklaringsprocent på brott så är den snabbaste möjliga anmälan det bästa du kan göra.
Ofrånkomligt.
Finns ingen anledning att anmäla våldtäkt om man inte känner sig utsatt för en.
Och nu är knappast uppklarningsprocenten på brott det som avgör om man vill anmäla och inte. Det avgör man själv som är bäst att göra.
Citera
2018-07-13, 02:43
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Och nu är knappast uppklarningsprocenten på brott det som avgör om man vill anmäla och inte. Det avgör man själv som är bäst att göra.
Vill du förklara metoo för mig, som inte verkar ha fattat nånting?
Citera
2018-07-13, 08:16
Citat:
Vill du förklara metoo för mig, som inte verkar ha fattat nånting?
Metoo har inget med saken att göra. Frågan var om han skulle polisanmäla eller inte.
Citera
2018-07-13, 09:21
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Metoo har inget med saken att göra. Frågan var om han skulle polisanmäla eller inte.
Du skrev:

Det mest träffsäkra svaret jag kan komma på då är:
Förklara metoo! Metoo gick ut på att miljoner kvinnor skulle säga ifrån och ökningen av våldtäktsanmälningar gick genom taket.
Såvitt jag vet är ingen dömd.

Kan du få ihop detta?
Jag kan, men kan du?

Jag störs fortfarande av hur olika du bedömer för en man och en kvinna.
Du vet att det är sexism definierat va?
Citera
2018-07-13, 09:28
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Du skrev:

Förklara metoo! Metoo gick ut på att miljoner kvinnor skulle säga ifrån och ökningen av våldtäktsanmälningar gick genom taket.

Kan du få ihop detta?
Jag kan, men kan du?

Du vet att jag har åsikter kring Meetoo också, men måste ändå inflika att bara för att ingen är dömd betyder det inte att någon av dessa inte är skyldig.
Citera
2018-07-13, 11:01
Citat:
Du skrev:

Kan du få ihop detta?
Jag kan, men kan du?

Att jag bedömer olikaom det är en man eller en kvinna har du fantiserat ihop på egen hand.

Frågan var alltså: ska han anmäla eller inte.

Jag fattar fortfarande inte vad Metoo har med detta att göra. Vad har Metoo för betydelse i frågan om han ska anmäla eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in