2018-06-26, 15:21
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast det problemet hade du ju även innan. bevisbördan ligger ju fortfarande på att klara bevisa att GM brutit mot en lag. och du gnällde ju inte på den lagens utformning.
nej precis. tycker du då denna lag kommer medföra något positivt? (jurdiskt sett) eller kommer det bara leda till massa anmälningar, som kostar pengar att bearbeta och som sedan slängs i papperskorgen?
Citera
2018-06-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
nej precis. tycker du då denna lag kommer medföra något positivt? (jurdiskt sett) eller kommer det bara leda till massa anmälningar, som kostar pengar att bearbeta och som sedan slängs i papperskorgen?

jag har redan skrivit detta om du scrollar bakåt.

jag menar att idag har vi ett problem med att många främst killar beter sig som svin, och kommer undan, för deras "offer" som kan vara båda könen, känner att det är ingen idé. Anmälningagraden för våldtäkter är rätt lågt.
HÄR kan lagen göra en insats. De som idag beter sig som svin för att de 1) är övertygade om att de kommer komma undan 2) faktiskt inte fattat att de beter sig som svin.
Kan lära sig ändra sitt beteende via denna lag.
och det kommer göra så massa människor slipper kränkas av idioter.
om du inte klarar se fördelarna med detta så har du ju problem.
Citera
2018-06-26, 15:32
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
jag har redan skrivit detta om du scrollar bakåt.

jag menar att idag har vi ett problem med att många främst killar beter sig som svin, och kommer undan, för deras "offer" som kan vara båda könen, känner att det är ingen idé. Anmälningagraden för våldtäkter är rätt lågt.
HÄR kan lagen göra en insats. De som idag beter sig som svin för att de 1) är övertygade om att de kommer komma undan 2) faktiskt inte fattat att de beter sig som svin.
Kan lära sig ändra sitt beteende via denna lag.
och det kommer göra så massa människor slipper kränkas av idioter.
om du inte klarar se fördelarna med detta så har du ju problem.
Menar du här att en person som beter sig som ett svin är samma sak som att ha sex med någon som inte vill?
Citera
2018-06-26, 15:42
Medlem
Citat:
Menar du här att en person som beter sig som ett svin är samma sak som att ha sex med någon som inte vill?

Att ha sex med någon som inte vill = svinbeteende
Ja.

och då går det precisera detta: sex med någon som inte vill till sex med någon som man inte vet vill.

jag mena tjena...vad fasen är man för människa om man sexar på med någon som man överhuvudtaget inte bryr sig vad den tycker om saken? Svar: man är ett egoistiskt svin. (förlåt alla trevliga av arten svin)
as simple as that.

Sex ska vara en handling mellan 2 eller fler parter som bygger på just ömsesidighet. Detta har i regel inte kvinnor problem med, våra normer för sex involverar klart en sexuellt svarande partner...annars har inte sex ett värde för de flesta kvinnor (och män). Men många män verkar helt sakna denna naturliga tankegång i sina normer för sex.
De köper sex
De våldtar med våld, tvång, hot, övertalning, utnyttjande samt ligger med medvetslösa, sovande etc etc i det oändliga.

Just därför vi har de problem vi har och därför vi nu lagför samtycke.
Senast redigerad av Merapi 2018-06-26 kl. 15:45.
Citera
2018-06-26, 15:48
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Att ha sex med någon som inte vill = svinbeteende
Ja.

och då går det precisera detta: sex med någon som inte vill till sex med någon som man inte vet vill.

jag mena tjena...vd fan är man för människa om man sexa på med någon som man överhuvvudtaget inte bryr sig vad den tycker om saken? Svar man ä ett svin.
as simple as that.

Sex ska vara en handling mellan 2 eller fler parter som bygger på just ömsesidighet. Detta har i regel inte kvinnor problem med, våra normer för sex involverar klart en sexuellt svarande partner...annars har inte sex ett värde för de flesta kvinnor (och män). Men många män verkar helt sakna denna naturliga tankegång i sina normer för sex.
De köper sex
De våldtar med våld, tvång, hot, övertalning samt ligger med medvetslösa, sovande etc etc i det oändliga.

Just därför vi har de problem vi har och därför vi nu lagför samtycke.
okej intressant definition. Jag skulle kalla någon som har sex med någon som inte vill för våldtäksman.

oavsett, du sa precis innan även att den lag skiljer sig inte mot något mot nuvarande lag. Dvs offret måste stå för bevisbördan. så man andra ord så tillför inte denna lag något annat än möjligheten att möjligheten till anmälan och startande av en legal process som kommer kosta pengar och antagligen läggas ned.

Om man nu känner att man inte vill ha sex med någon och det sker. varför skulle man då i hela världen behöva anmäla detta som ett "brott" mot samtycke och inte våldstäkt?
Citera
2018-06-26, 16:00
Medlem
Citat:
okej intressant definition. Jag skulle kalla någon som har sex med någon som inte vill för våldtäksman.

oavsett, du sa precis innan även att den lag skiljer sig inte mot något mot nuvarande lag. Dvs offret måste stå för bevisbördan. så man andra ord så tillför inte denna lag något annat än möjligheten att möjligheten till anmälan och startande av en legal process som kommer kosta pengar och antagligen läggas ned.

Om man nu känner att man inte vill ha sex med någon och det sker. varför skulle man då i hela världen behöva anmäla detta som ett "brott" mot samtycke och inte våldstäkt?

Det är enligt den nya lagen ja.
Men notera inte den gamla, där kunde en GM komma undan med: Fast jag visste inte!
och du har ju haft flera uppmärksammade fall av just detta resonemang hos domstolsbeslut.
Ett resonemang som inte går hävda längre i en domstol med en samtyckeslag.

ex. fallet med tjejen som blev våldtagen av x antal killar som ställde sig i kö utanför...remember?
Där friades dessa just med motiveringen att de inte förstod att hon inte ville. man erkände att hon inte jakat eller uttryckt samtycke men man menade hon inte gjort tillräckligt motstånd..så dessa killar hade ingen chans veta....typ.
(min tolkning)

Sen nej jag skrev verkligen inte att denna lag inte skiljer något..hallå.

man anmäler våldtäkt, vad sen jurister har för olika benämningar som visa vilken lag de går efter vid rättegångar ändrar ju inget av vikt.
Citera
2018-06-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Borde inte den nya samtyckeslagen innebära att väldigt många män har blivit våldtagna av kvinnor? Hur många sexuellt aktiva män i Sverige har aldrig varit med om att en kvinna inte frågar om samtycke inför varje sexuell handling? Gissar det är väldigt få. ”Får jag göra såhär?” ”Är det okej om jag gör så?”. Är en tjej någorlunda sexuellt erfaren tar hon oftast för sig utan att ställa en massa frågor.

Lagen är förstås till för att klämma åt män, men även massa kvinnor gör ju sig då enligt denna lag skyldiga till våldtäkt. För det står ju ej i lagen att endast män behöver fråga om samtycke.

Hur många sexuellt aktiva män här på forumet har enbart varit med om tjejer som uttryckligen frågar dig om samtycke innan sex?

Det kommer bli intressant hur rättsväsendet behandlar det här. Män blir med den nya lagstiftningen våldtagna extremt jävla mycket. Hela lagstiftningen verkar mer till att göra folk paranoida med vem man träffar. bara se hur separationer förvandlar folk till monster, speciellt om det är barn inblandade. Att göra slut med fel kvinna kommer eventuellt göra så man hamnar i fängelse.

Men tydligen så behövs inte lagstiftningen enligt vissa feminister som garanterat har välkomnat lagen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...for-att-ha-sex
Citera
2018-06-26, 16:03
Medlem
Citat:
Herregud, åtterligare en tråd där någon gravt missförstått samtyckelagen ner till nivån..

ahh! jag måste fråga!!!/ skriva kontrakt bla bla innan jag gör nått...ahhh...

Samtyckelagen innebär att det numera bli olagligt att ha sex med någon utan att först säkerställa samtycke.

Finns fler sätt än att fråga verbalt att "säkerställa" detta.
Samtycke vid sex, uttryckts enklast via fysisk aktivitet. Svarar din partner på dina fysiska närmanden via samma typ av närmanden på dig eller fysiska svar på dina så har du samtycke. Svarar din partner inte alls...så ha du inget samtycke och bör då kanske fråga.

Svårt?
Nej inte speciellt.

"Herr domare, hon ville. Hon sa det inte men hon visade att hon ville"
Och där gick en våldtäktsman fri.
Citera
2018-06-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
I det fallet torde ju ett skriftligt avtal fungera.

Feministerna gillar inte det. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...for-att-ha-sex
Citera
2018-06-26, 16:09
Medlem
Citat:
Problemet är ju att rent jurdisk här så kommer det vara omöjligt att bevisa vem som har rätt om en person säger ja personen svarade fysiskt, och den andra sägar nej det gjorde jag inte alls. Bevisbördan kommer bli på "offret", och det kommer inte ge något mer än vad vad vi har i nuvarande lagstiftning.

problemet är ju att något sånt hår ALDRIG kommer kunna bli genomfört i praktiken.
Lagen är helt enkelt för vag, och ej genomförbar juridiskt

Lagen kommer få ett av två utfall. Väldigt många döms för våldtäkt (som de inte begått enligt nuvarande lagstiftning). Eller så kommer väldigt många våldtäktsmän att frias eftersom domstolen omöjligt kan bevisa att hon/han inte var med på det när gärningspersonen säger att den var med på det.
Citera
2018-06-26, 16:10
Medlem
Citat:
Herregud, åtterligare en tråd där någon gravt missförstått samtyckelagen ner till nivån..

ahh! jag måste fråga!!!/ skriva kontrakt bla bla innan jag gör nått...ahhh...

Samtyckelagen innebär att det numera bli olagligt att ha sex med någon utan att först säkerställa samtycke.

Finns fler sätt än att fråga verbalt att "säkerställa" detta.
Samtycke vid sex, uttryckts enklast via fysisk aktivitet. Svarar din partner på dina fysiska närmanden via samma typ av närmanden på dig eller fysiska svar på dina så har du samtycke. Svarar din partner inte alls...så ha du inget samtycke och bör då kanske fråga.

Svårt?
Nej inte speciellt.
Precis den nya lagen betyder ingenting, det är bara en trött politisk markering för att försöka byta fokus från invandringsfrågan inför valet.

Bevisläget är såklart fortfarande detsamma så det är bara att somna om, men på flashback antar jag att nya trådar ändå kommer startas dagligen om denna ickefråga
Citera
2018-06-26, 16:11
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Det är enligt den nya lagen ja.
Men notera inte den gamla, där kunde en GM komma undan med: Fast jag visste inte!
och du har ju haft flera uppmärksammade fall av just detta resonemang hos domstolsbeslut.
Ett resonemang som inte går hävda längre i en domstol med en samtyckeslag.

ex. fallet med tjejen som blev våldtagen av x antal killar som ställde sig i kö utanför...remember?
Där friades dessa just med motiveringen att de inte förstod att hon inte ville. man erkände att hon inte jakat eller uttryckt samtycke men man menade hon inte gjort tillräckligt motstånd..så dessa killar hade ingen chans veta....typ.
(min tolkning)

Sen nej jag skrev verkligen inte att denna lag inte skiljer något..hallå.

man anmäler våldtäkt, vad sen jurister har för olika benämningar som visa vilken lag de går efter vid rättegångar ändrar ju inget av vikt.
Fast nu blir ju ett ”jag visste inte” ett ”hon gav fysiskt samtycke”. Båda lika vaga och omöjliga att bevisa.

Nej jag vet inte inte vilket fall du hänvisar till.
Och jag säger inte att hur rättssystemet hanterar fall likt det du nämner är optimal, långt ifrån. Men det det är ganska stor skillnad på att bli gruppvåldtagen och ett fall där en part har haft sex men säger i efterkant ”jag gav inte samtycke ”
I fall 1, lär det finns en hel del teknisk bevisning som är på offrets sida.

Denna lag kommer inte medföra något än et belastnings för rättssystemet och möjligheten för folk (män/kvinnor) att anmäla sin fylleragg för ett brott när ångesten kommer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in