2018-06-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draghixa
Precis den nya lagen betyder ingenting, det är bara en trött politisk markering för att försöka byta fokus från invandringsfrågan inför valet.

Bevisläget är såklart fortfarande detsamma så det är bara att somna om, men på flashback antar jag att nya trådar ändå kommer startas dagligen om denna ickefråga

Lite som att göra det olagligt att plocka på sig varor inne i butiken utan att betala. Istället för som nu, betala vid "utgången". Lägg en vara i korgen och du är snattare. Den här lagen fungerar lite på samma sätt.
Citera
2018-06-26, 16:16
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Lagen kommer få ett av två utfall. Väldigt många döms för våldtäkt (som de inte begått enligt nuvarande lagstiftning). Eller så kommer väldigt många våldtäktsmän att frias eftersom domstolen omöjligt kan bevisa att hon/han inte var med på det när gärningspersonen säger att den var med på det.
Med tanke på hur många som frias idag pga brist på bevis, så lär ju inte detta leda till att fler blir dömda
Citera
2018-06-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Fast nu blir ju ett ”jag visste inte” ett ”hon gav fysiskt samtycke”. Båda lika vaga och omöjliga att bevisa.

Nej jag vet inte inte vilket fall du hänvisar till.
Och jag säger inte att hur rättssystemet hanterar fall likt det du nämner är optimal, långt ifrån. Men det det är ganska stor skillnad på att bli gruppvåldtagen och ett fall där en part har haft sex men säger i efterkant ”jag gav inte samtycke ”
I fall 1, lär det finns en hel del teknisk bevisning som är på offrets sida.

Denna lag kommer inte medföra något än et belastnings för rättssystemet och möjligheten för folk (män/kvinnor) att anmäla sin fylleragg för ett brott när ångesten kommer

nej "jag visste inte" duger inte så bra längre.
om du inte vet, så har du ju inget samtycke, eller hur?
Fallen där allt du har är ord mot ord kommer säkerligen vara lika problematiska nu som förr, men alla fall mynnar nu inte ut i detta.

Sen är inte problemet här mer att så pass många utsätts för detta, än att rättsväsendet riskerar bli överarbetat?
jag mena det kan du ju hävda med allt? sluta anmäl stölder! för hey! domstolen kan ju få för mycket att göra!
Citera
2018-06-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draghixa
Precis den nya lagen betyder ingenting, det är bara en trött politisk markering för att försöka byta fokus från invandringsfrågan inför valet.

Bevisläget är såklart fortfarande detsamma så det är bara att somna om, men på flashback antar jag att nya trådar ändå kommer startas dagligen om denna ickefråga

"trött"??

Den är redan införd, så hur kan den byta fokus?
Citera
2018-06-26, 16:32
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej "jag visste inte" duger inte så bra längre.
om du inte vet, så har du ju inget samtycke, eller hur?
Fallen där allt du har är ord mot ord kommer säkerligen vara lika problematiska nu som förr, men alla fall mynnar nu inte ut i detta.

Sen är inte problemet här mer att så pass många utsätts för detta, än att rättsväsendet riskerar bli överarbetat?
jag mena det kan du ju hävda med allt? sluta anmäl stölder! för hey! domstolen kan ju få för mycket att göra!
Fast stöld är ett brott med fysiska bevis. Denna lag bygger på att du har haft sex och ångrar dig. Och då kan anmäla det
Citera
2018-06-26, 16:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Borde inte den nya samtyckeslagen innebära att väldigt många män har blivit våldtagna av kvinnor? Hur många sexuellt aktiva män i Sverige har aldrig varit med om att en kvinna inte frågar om samtycke inför varje sexuell handling? Gissar det är väldigt få. ”Får jag göra såhär?” ”Är det okej om jag gör så?”. Är en tjej någorlunda sexuellt erfaren tar hon oftast för sig utan att ställa en massa frågor.

Lagen är förstås till för att klämma åt män, men även massa kvinnor gör ju sig då enligt denna lag skyldiga till våldtäkt. För det står ju ej i lagen att endast män behöver fråga om samtycke.

Hur många sexuellt aktiva män här på forumet har enbart varit med om tjejer som uttryckligen frågar dig om samtycke innan sex?

Jag tolkar detta som ett trams-inlägg.

Att tolka lagen som att man ska fråga innan man gör något litet moment är bara att förlöjliga lagen. Om en person visar att den vill ha sex med dig då märker du det. Då behöver man inte fråga och hålla på med massa säkerhetsåtgärder.
Saknar man social kompetens och förmåga att känna av en situation kan det bli svårare, men tror att de flesta reder ut det.

Jag har förstått lagen på så sätt att den ska avhjälpa situationer likt "jag visste inte att hon sov", eller "jag visste inte att hon inte var med på det", och liknande. Sedan står alltid ord mot ord ändå, men nu kan man iallafall inte hävda att "man inte visste" eller "inte märkte" att hon eller han inte var med på sexet.

Känner mig tämligen säker på att denna lagen inte kommer att bli något problem för de som har så att säga rent mjöl i påsen, d.v.s. känner in sexpartnerns sinnesstämning och kan göra en adekvat bedömning utifrån situationen. Jag kan t.e.x. inte tänka tillbaka på en enda situation i mitt liv då jag skulle ha haft sex med någon utan att vara 100% säker på dennes samtycke, även om vederbörande inte sagt "JA, jag vill detta".
Citera
2018-06-26, 16:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Vi har alltså 5 dagar på oss att ha normal sex?

Shit. Det var illa. Jag undrar hur allvarligt jag ska ta denna lag? Ska man verkligen vara rädd för vad förbittrade tjejer man bara legat med utan att vilja ha förhållande med dem kan hitta på?

Till och med ifall det är 1% av dem som hittar på något om en så är det inte odds man vill ta för att få knulla. Ska man ha någonslags gömd kamera i sovrummet som kan användas för att rentvå en? Är det inte istället så att man fälls för att ha spelat in utan hennes vilja?

Fuck. Det är ändå bättre att bli fälld för det än att folk går omkring och tror att man är en våldtäktsman.

Ah sluta tramsa. Man märker om någon är med på sex, så enkelt är det. Anmälningar som är rena ljug lär inte leda till någonting ändå eftersom det inte finns bevis.
Citera
2018-06-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"trött"??

Den är redan införd, så hur kan den byta fokus?
Byta fokus i den politiska debatten, samtyckeslagen är bara ännu en i raden av ickeåtgärder som regeringen presenterat
Citera
2018-06-26, 16:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Tänker på den här klassikern från USA:

https://www.louderwithcrowder.com/wp.../jakejosie.jpg

Eftersom kvinnan är full är det våldtäkt då fulla kvinnor ej kan ge samtycke. Att mannen också var full och då rimligtvis ej heller kan ha givit sitt samtycke är irrelevant.
Han bör logiskt inte varit lika utslagen om han kunde vara aktiv i ett samlag.
Citera
2018-06-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ah sluta tramsa. Man märker om någon är med på sex, så enkelt är det. Anmälningar som är rena ljug lär inte leda till någonting ändå eftersom det inte finns bevis.

Så varför behövs lagen då? Det är redan olagligt att ha sex med någon som inte är med på det.
Citera
2018-06-26, 16:39
Medlem
Citat:
Fast stöld är ett brott med fysiska bevis. Denna lag bygger på att du har haft sex och ångrar dig. Och då kan anmäla det
nej ursäkta men nej!
denna lag bygger inte på att "du haft sex och ångrat dig"

Det är idel vissa pantade snubbars fantasier kring ljugande kvinnor, bara lägg ner det tugget.
Bevisen för att kvinnor utsätts för sexuellt våld av olika slag är tämligen överbevisat du.
Citera
2018-06-26, 16:40
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Med tanke på hur många som frias idag pga brist på bevis, så lär ju inte detta leda till att fler blir dömda
Det kommer att leda till fler domar i de specifika fall där man idag måste fria trots att mannen medger att han inte fått något tecken på att hon vill utan kört på ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in