Citat:
Ursprungligen postat av
Bossen13378
Borde inte den nya samtyckeslagen innebära att väldigt många män har blivit våldtagna av kvinnor? Hur många sexuellt aktiva män i Sverige har aldrig varit med om att en kvinna inte frågar om samtycke inför varje sexuell handling? Gissar det är väldigt få. ”Får jag göra såhär?” ”Är det okej om jag gör så?”. Är en tjej någorlunda sexuellt erfaren tar hon oftast för sig utan att ställa en massa frågor.
Lagen är förstås till för att klämma åt män, men även massa kvinnor gör ju sig då enligt denna lag skyldiga till våldtäkt. För det står ju ej i lagen att endast män behöver fråga om samtycke.
Hur många sexuellt aktiva män här på forumet har enbart varit med om tjejer som uttryckligen frågar dig om samtycke innan sex?
Jag tolkar detta som ett trams-inlägg.
Att tolka lagen som att man ska fråga innan man gör något litet moment är bara att förlöjliga lagen. Om en person visar att den vill ha sex med dig då märker du det. Då behöver man inte fråga och hålla på med massa säkerhetsåtgärder.
Saknar man social kompetens och förmåga att känna av en situation kan det bli svårare, men tror att de flesta reder ut det.
Jag har förstått lagen på så sätt att den ska avhjälpa situationer likt "jag visste inte att hon sov", eller "jag visste inte att hon inte var med på det", och liknande. Sedan står alltid ord mot ord ändå, men nu kan man iallafall inte hävda att "man inte visste" eller "inte märkte" att hon eller han inte var med på sexet.
Känner mig tämligen säker på att denna lagen inte kommer att bli något problem för de som har så att säga rent mjöl i påsen, d.v.s. känner in sexpartnerns sinnesstämning och kan göra en adekvat bedömning utifrån situationen. Jag kan t.e.x. inte tänka tillbaka på en enda situation i mitt liv då jag skulle ha haft sex med någon utan att vara 100% säker på dennes samtycke, även om vederbörande inte sagt "JA, jag vill detta".