Citat:
Ursprungligen postat av
Terge
Du tycker samtyckeslagen är bra? Hur är det tänkt att den ska fungera egentligen? Får lite olika bud i tråden.
Själva lagen och hur den praktiskt ska genomföras får jag vänta med att analysera. Vad jag ser som positivt är att man tillför en låg som kan hjälpa till att fälla några, även om det bara är få. Det hade säkert räckt med våra tidigare lagar om de använts ordentligt, men som det har sett ut är det ett hån mot offret. Är precis som att det inte anses att sexualbrott är så allvarligt. Däremot är det väl kanske föga troligt att tänka att rätten skulle hantera samtyckeslagen bättre än de andra lagarna.
Däremot så ser jag inte något problem med lagens existens. För min del är det inget dramatiskt , kommer inte kräva av någon jag ligger med att han ska fråga en massa under tiden. Jag visar vad jag inte gillar och fram tills dess är det grönt. Jag kommer inte heller fråga honom, utan man märker om någon inte vill.
Förstår därför inte hysterin här kring frågandet hit och dit. Men det kanske är så att 90% av Sveriges kvinnor är komplett galna och inget hellre vill än att anmäla en oskyldig man för våldtäkt? Vad vet jag. Men det låter osannolikt.