2020-03-15, 12:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Är det bara jag som tycker att JG formulerar något intressant:

"Men ja glöm.. jag glömde mitt ID-kort men eeh.. så att när jag gick på toan, jag tänkte jag. Jag skicka bara till dig att jag radera och sen gjorde jag det. Och sen stängde jag av mobilen."

SD: vet du, det finns ett meddelande från, från mig där. OKEJ svarar jag.

Sida 27 i Avlyssningen

Var det i samförstånd?

Du pekar på en viktig punkt.
Jag uppfattar det som att de har pratat om detta innan.

Och jag misstänker att det är SD som är den drivande i den här frågan. Och att JG avrapporterar till SD vad han gör.

Att det ska finnas tre personer som är drivande i mordfrågan har jag svårt att tro på.
Citerar:

Aktbil 154/27

"JE: Va .. vad jag ... vad jag anade, alltså jag anade liksom vid det här två timmers ... att dom
skulle ta min telefon. Jag liksom, jag anade det. Jag fick nån känsla liksom. Och .. och då,
eeh ... eeh jag fick inte .. dom här tidigare förhören då har jag liksom plockat fram mobilen
hela tiden och, och visat dom ... bilder och så vidare och så vidare.
ST: Mmh.
JE: Men den har.. den fick jag inte ens ha på idag. Eeh ...
ST: Nehej.
JE: Men ja glöm .. jag glömde .. jag glömde mitt ID-kort men, eeh ... så att när jag gick på
toan, jag tänkte jag .. jag skicka bara till dig att jag radera och sen gjorde jag det. Och sen
stängde jag av mobilen.
ST: (skrattar) vet du? (skrattar) det finns ett meddelande från, från mig där. Okej, svarar
jag.
JE: Aja men den har jag .. den .. den är eeh .. den finns .. den kanske finns i mobilen nu, ja.
ST: Ja det gör den säkert. För.. för jag har raderat.jag har raderat (ohörbart) också så jag
kan inte gå in och radera i efterhand nu.
JE: Men det.. det kan inte, det kan inte ... jag tror att om jag minns vad du säger. Jag,jag tror
inte att jag har sett att det stått okej i datorn, när jag sett på datorn. Men,jag radera i
telefonen men allting som var i dator, allting som fanns i Ipaden, den var inte raderat.
ST: Nej precis, nej det stämmer.
JE: Aah men det gjorde mig väldigt orolig, sådär. Men ok står kvar, men jag kommer bara
säga till dom det.. jag .. jag sa till dom att.. att .. för det.. det.. det var såhär Stefan. Eeh dom,
alltså dom har .. dom har .. dom har ställt så många frågor och i så många vinklar, jag kommer
inte ihåg allting som är ställt men. Men dom frågade mig alltså hur mycket kontakt har jag,
hur mycket kontakt har du och jag. Och .. och aah hur har ni kontakt och, och då sa jag att
aah vi .. vi, vi prata .. vi pratar nästan aldrig i telefon. Eeh och dom få gånger som vi har
pratat med rös/meddelande då har vi säkert ringt via, via Facetime .. eller vad heter det ..
ST: Facebook
JE: Facebook
ST: Messenger
JE: eller sådär, Mes .. Messenger. Men det är nästan uteslutande Messenger. Men sen det är
klart, det.. de, jag har Telegram sa jag. Eeh, Jaha aah, och sen .. Var .. varf. varför använder
ni telegram? Ja, för jag har säker .. saker som jag vill sä . .pratat med Stefan om som .. och jag..
jag har misstänkt att ni .. ni, ni .. vad sa jag nu, ni ... ni har honom på span, sa jag eller vad jag
sa .. jag kommer inte ihåg vad jag sa.
27
Telefonsamtal Stefan -Jerry 2018-10-2 8, 19:23:19, PM, 2019-10-2116:11 diarienr: 5000-K574218-18
ST: Aah, aah, aah. Nått. ..
JE: Och, vad jag pratar med Stefan om,jag tycker det inte har med er att göra. Det har inte
med polisen att göra (skral/ar). Och den borde jag fan inte sagt men ... men ..
ST: Det är ju sanningen.
"
Citera
2020-03-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, som du är inne på: bedömningen mellan TR och HR kan ju diffa. Statistiskt, tror jag, så brukar HR fastställa TR:s domar både avs brott och påföljd men i detta fall så skulle jag inte bli direkt överdrivet förvånad om TR:s dom fäller SD och HD friar.
Tror alltså inte att SD går fri när TR-huf är klar, men utesluter inte det.
Utesluter inte att han blir dömd. Ser SD som högst trolig GM.
Men bevisningen avgör domen.
Inte tyckandet.

Ja, jag har ju bara FUP att luta mig mot och dessutom är delar sekretessat. Det är ju det som sägs i rättegången som räknas och jag är ju inte på plats och mycket återstår, så vi får väl se. Baserat på FUP så ser jag dock rimliga tvivel. Oerhört trist om det blir ett cold case. Det innebär dessutom att det här inte tar slut och att det uppstår risk för fler dödsfall.
Citera
2020-03-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han har varit reporter för Uppdrag Granskning och har fått Guldspaden och jobbat med Striptease (TV-programmet alltså inte påldansen...) och annat så borde han väl besöka rätten i egenskap av journalist. Verkar för erfaren för att ha missat att anmäla sig som journalist i rätten.
Journalister kör nog hellre laptop än ipad osv.

Du har alldeles rätt i att han sannolikt inte skulle klanta sig och missa anmäla sig som journalist.
Citera
2020-03-15, 13:12
Medlem
Har sökt i tråden men går bet.

Försöker bli klok på var burken/cachen som tillhörde loggremsan som LW skickade sista bilden på var belägen rent fysiskt nånstans? Och när ska denna loggremsa ha avlägsnats därifrån?

Man kan ju misstänka att SD kommenterat bilden och evtl velat träffas och prata. Kommunikation då i nu raderade sms?
Citera
2020-03-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon menar att HD inte loggat på plats
och att LW raderar hennes loggning om
inte SD genast kommer och äter
hjärtformad kladdkaka.

Jag tror bilden på loggremsan har fler budskap än att hon tänkte ta bort HD:s logg.
Kanske du också kan skönja dolda budskap från SD till LW i hans loggtext på FTF:en som även bifogades med en bild på Södra Vattentornet (som ju verkar ha en särskild betydelse i den hemliga relationen...).
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=c6b63df1-37f0-4091-9e61-c921f663bf16
Citera
2020-03-15, 13:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vår vän GW som annars gärna frågar efter teknisk bevisning (och har gjort så i detta fall tidigare) har som bekant svängt och anser att det kommer räcka. Min magkänsla säger samma. Om rätten anser att SD är skyldig och inga bevis (eller öht omständigheter) pekar på att det kan ha gått till på ngt annat sätt, då är det ju bevisat. Och be-visat.
Har inte hört Leif GW Persson kommentera bevisningen överhuvudtaget. Däremot gav han väl redan i juni 2018 (när drevet gick som bäst) uttryck för uppfattningen att man nog var rätt ute, och att han inte trodde SD var oskyldig:
"Jag har inga problem med att man är rätt ute så att säga. Det är inte så att man jagar någon oskyldig, det har jag aldrig trott va...".
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12495523 (09:20 in i klippet)
Men på vilket sätt menar du att han sedan skall ha svängt, och vad var det han menade kommer att räcka? Du kan väl länka till någon källa här, det skulle ju vara intressant att höra GW:s bedömning nu när han har kunnat titta lite i fupen.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-15 kl. 13:31.
Citera
2020-03-15, 13:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Har sökt i tråden men går bet.

Försöker bli klok på var burken/cachen som tillhörde loggremsan som LW skickade sista bilden på var belägen rent fysiskt nånstans? Och när ska denna loggremsa ha avlägsnats därifrån?

Man kan ju misstänka att SD kommenterat bilden och evtl velat träffas och prata. Kommunikation då i nu raderade sms?

"cachen är placerad i ett träd i stadsparken"

"Det oläsliga på lappen ( det längst ner) tror Hel*ena är "MrVinter". Hon kommer fram till det
efter att hon jämfört namnen på loggremsan och loggen i datorn. Det är de namnet som
saknas i jämförelse med loggen i datorn. Den sista fysiska loggen var 24:e april -18 av Mr
Vinter. Han nätloggade cachen 11 :e maj."

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av gloriouslife 2020-03-15 kl. 13:30.
Citera
2020-03-15, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Allt är uppenbart, SD kommer hamna länge bakom lås och bom, detta är ett indiciemål som håller hela vägen, samt att SD hela tiden gör bort sig gör att domen blir lätt att skriva, har från säker källa hört att HD och JG kommer sedan fortsättas utredas så tillslut kommer total rättvisa skipas i detta vidriga mål.

Jag tror inte ens SD vill komma ut, var ska han bo, var ska han jobba, säkert skulle han med sin sjuka hjärna bli ett hett byte för folk som inte vill se honom ute

Vad glad du gör mig nu.... Tack.
Vänligen, kan du på något sätt bekräfta hur du med säkerhet vet att Hanna o Jerry kommer fortsätta utredas. Jag tror dig och är själv 100% säker på att så är fallet, så kan du på nåt sätt antyda hur du VET detta. Tack.

Vad gäller Stefans frihet så tror inte jag att han fattar hur omgivningen ser på honom. Han lallar väl i så fall ut på gatan i tron att allt är som vanligt och att han fortfarande är en Pipig, poppis Superhjälte. Han fattar nog inte bättre.
Citera
2020-03-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du pekar på en viktig punkt.
Jag uppfattar det som att de har pratat om detta innan.

Och jag misstänker att det är SD som är den drivande i den här frågan. Och att JG avrapporterar till SD vad han gör.

Att det ska finnas tre personer som är drivande i mordfrågan har jag svårt att tro på.
Citerar:

Aktbil 154/27

"JE: Va .. vad jag ... vad jag anade, alltså jag anade liksom vid det här två timmers ... att dom
skulle ta min telefon. Jag liksom, jag anade det. Jag fick nån känsla liksom. Och .. och då,
eeh ... eeh jag fick inte .. dom här tidigare förhören då har jag liksom plockat fram mobilen
hela tiden och, och visat dom ... bilder och så vidare och så vidare.
ST: Mmh.
JE: Men den har.. den fick jag inte ens ha på idag. Eeh ...
ST: Nehej.
JE: Men ja glöm .. jag glömde .. jag glömde mitt ID-kort men, eeh ... så att när jag gick på
toan, jag tänkte jag .. jag skicka bara till dig att jag radera och sen gjorde jag det. Och sen
stängde jag av mobilen.
ST: (skrattar) vet du? (skrattar) det finns ett meddelande från, från mig där. Okej, svarar
jag.
JE: Aja men den har jag .. den .. den är eeh .. den finns .. den kanske finns i mobilen nu, ja.
ST: Ja det gör den säkert. För.. för jag har raderat.jag har raderat (ohörbart) också så jag
kan inte gå in och radera i efterhand nu.
JE: Men det.. det kan inte, det kan inte ... jag tror att om jag minns vad du säger. Jag,jag tror
inte att jag har sett att det stått okej i datorn, när jag sett på datorn. Men,jag radera i
telefonen men allting som var i dator, allting som fanns i Ipaden, den var inte raderat.
ST: Nej precis, nej det stämmer.
JE: Aah men det gjorde mig väldigt orolig, sådär. Men ok står kvar, men jag kommer bara
säga till dom det.. jag .. jag sa till dom att.. att .. för det.. det.. det var såhär Stefan. Eeh dom,
alltså dom har .. dom har .. dom har ställt så många frågor och i så många vinklar, jag kommer
inte ihåg allting som är ställt men. Men dom frågade mig alltså hur mycket kontakt har jag,
hur mycket kontakt har du och jag. Och .. och aah hur har ni kontakt och, och då sa jag att
aah vi .. vi, vi prata .. vi pratar nästan aldrig i telefon. Eeh och dom få gånger som vi har
pratat med rös/meddelande då har vi säkert ringt via, via Facetime .. eller vad heter det ..
ST: Facebook
JE: Facebook
ST: Messenger
JE: eller sådär, Mes .. Messenger. Men det är nästan uteslutande Messenger. Men sen det är
klart, det.. de, jag har Telegram sa jag. Eeh, Jaha aah, och sen .. Var .. varf. varför använder
ni telegram? Ja, för jag har säker .. saker som jag vill sä . .pratat med Stefan om som .. och jag..
jag har misstänkt att ni .. ni, ni .. vad sa jag nu, ni ... ni har honom på span, sa jag eller vad jag
sa .. jag kommer inte ihåg vad jag sa.
27
Telefonsamtal Stefan -Jerry 2018-10-2 8, 19:23:19, PM, 2019-10-2116:11 diarienr: 5000-K574218-18
ST: Aah, aah, aah. Nått. ..
JE: Och, vad jag pratar med Stefan om,jag tycker det inte har med er att göra. Det har inte
med polisen att göra (skral/ar). Och den borde jag fan inte sagt men ... men ..
ST: Det är ju sanningen.
"

Ojojoj! JG låtersom en mycket hårt pressad, nedbruten, svårt manipulerad och förvirrad person, redo att bryta ihop fullständigt. Tycker faktiskt lite synd om honom.

SD däremot är obehagligt lugn och verkar helt iskall. Usch!
Senast redigerad av zilvereko 2020-03-15 kl. 13:34.
Citera
2020-03-15, 13:37
Medlem
Citat:
"cachen är placerad i ett träd i stadsparken"

"Det oläsliga på lappen ( det längst ner) tror Hel*ena är "MrVinter". Hon kommer fram till det
efter att hon jämfört namnen på loggremsan och loggen i datorn. Det är de namnet som
saknas i jämförelse med loggen i datorn. Den sista fysiska loggen var 24:e april -18 av Mr
Vinter. Han nätloggade cachen 11 :e maj."

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Tack. Finner det märkligt att SD inte har någon kontakt med LW som respons på detta meddelande.

Inte ens på morgonen skickar han nån respons. Ringer inte ens och söker henne i samband med försvinnandet?

Det naturliga vore väl att söka henne per sms eller telefon för att få en förklaring till varför hon skickat bilden och var tusan hon höll hus? Några timmar hade han på fm den dagen att agera enligt ovan. Att han inte gjorde det ligger honom i fatet ja som tidigare diskuterats.
Citera
2020-03-15, 13:46
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Tack. Finner det märkligt att SD inte har någon kontakt med LW som respons på detta meddelande.

Inte ens på morgonen skickar han nån respons. Ringer inte ens och söker henne i samband med försvinnandet?

Det naturliga vore väl att söka henne per sms eller telefon för att få en förklaring till varför hon skickat bilden och var tusan hon höll hus? Några timmar hade han på fm den dagen att agera enligt ovan. Att han inte gjorde det ligger honom i fatet ja som tidigare diskuterats.

Att det saknas respons på loggremsan
kan vara att han tog det IRL eller
medvetet valde att inte bry sig om
hennes hot.

Han skrev till henne på morgonen efter
att NW kontaktat honom.
Han såg att hon inte läst meddelandet så
då visste han att hon inte hade tillgång till
telefonen.

Han misstänkte att hon höll sig undan för
att stoppa USA-resan. Han var van vid
hennes draman för att få som hon ville.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-03-15 kl. 13:49.
Citera
2020-03-15, 13:49
Medlem
Citat:
Att det saknas respons på loggremsan
kan vara att han tog det IRL.

Han skrev till henne på morgonen efter
att NW kontaktat honom.
Han såg att hon inte läst meddelandet så
då visste han att hon inte hade tillgång till
telefonen.

Han misstänkte att hon höll sig undan för
att stoppa USA-resan. Han var van vid
hennes draman för att få som hon ville.

Tack för att du klargjorde. Just ja han antog att hon inte hade telefonen ja. Han satt väl med den själv i handen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in