Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 15:05
  #20941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det fanns väl olika uppgifter om ev, alibi för NW om jag minns rätt.
Om jag inte minns fel påstod någon att NW med flickvän, vars mamma är polis, befann sig i UWs bostad och UW var ute på jobb.

Moralensväktare (se undertill)postade uppgiften om att UW och NW tillbringade mordnatten i UWs hem och att dom på det sättet automatiskt gett varandra alibi.

Vill dra mig till minnes någonting kanske spekulationen om att NW kan ha vistats i LWs hem kvällen innan han for övernattning hos UW så ta det med en nypa salt. Vidare att han naturligtvis rört sig obehindrat mellan UWs och LWs bostad.

☆ UWs vistelse mordnatten skrev Moralensväktare om som jag länkat härinunder.

Polisen har, vad jag vet, inte ändrat sig. Huvudmisstänkt kvarstår.

Att utifrån de svaga grunder du hänvisar till börja offentligen föra fram ett barn som potentiell mördare till sin egen mamma!

Det är rent vedervärdigt! Oacceptabelt.
Citera
2018-08-08, 15:09
  #20942
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
En av de mest smaklösa trådarna alla kategorier. En kvinna och mamma är död och halva bekantskapskretsen och barnen misstänkliggörs och dissekeras i detalj. De flesta av dem säkerligen helt vanliga familjer.

Man hoppas att alla ni tangentbordsryttare och Cluedodetektiver själva blir uthängda en vacker dag i liknande sammanhang. Avskyvärt beteende.

Har dessutom inte framkommit en enda millimeter med substans. Enbart trams och gissningar kring vem som är på Ullared och vem som hittat nån plåtburk någonstans.

Det får en onekligen att tänka på vad man delar med sig av i Sociala Media, eller hur? Imorgon kan det vara någon annans (o)tur att bli dissekerad. Vad är sanningen? Ingen vet, eftersom var och en kan ha fantiserat sina upplevelser. En logg med bild och text, behöver inte vara den sanna sanningen och en del har bulvaner för sina internetkonton.

Det är nog främst tystnaden från Polis och åklagare som gör att det stundtals blir sandlåda och patetiska beteenden i tråden. En del är grymt elaka och en del är här med särskilda agendor för att trolla till det. Vi kan vara sannolikt övertygade om att här läser en bred variation av människor som journalister, utredare, åklagare, advokater, misstänkta, anhöriga, vänner, bekanta, obekanta, psykologer, hobbyutredare, studenter, tonåringar och kanske några genuint intresserade av kriminalfall.

I detta fall har den misstänkte uppenbarligen fortsatt med en medveten jargong där han skrivit en del på sitt geocachekonto för att underhålla tråden. Kort och gott, så har han bjudit på en föreställning. Det är hans val - en del blir upprörda och andra inte.

Tålamodet prövas med tystnaden från utredningen och ibland blir tråden stökig. Blir det för rörigt, så finns det självpåtagna trådpoliser som gärna uttalar sig och så har vi några tystgående moderatorer som sköter sitt arbete väl.
__________________
Senast redigerad av Honan6 2018-08-08 kl. 15:45.
Citera
2018-08-08, 15:27
  #20943
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Har aldrig sagt Victim blaming om det som gjordes mot SD. Var får du det ifrån? Har förklarat sambandet mellan att man går för hårt fram mot honom, med för mycket personangrepp i synnerhet när han bara är skäligen misstänkt. Mer än det normala som görs om alla GM då som spekulationer om motiv, händelseförlopp. När för mycket hat uppstår mot en MGM börjas det med Victim blaming d.v.s. mot LW. När har jag sagt att SD någonsin var ett BO i det här?
Jag lägger ner diskussionen då jag inte förstår var du har fått att jag någonsin sagt att Victim blaming är mot SD! Länka till ett inlägg var jag skulle påstått något sådant. Går emot all logik.

Tyvärr har både mitt och ditt inlägg raderats, så jag kan tyvärr inte länka början på vår diskussion. Men du skrev som om "drevet" mot SD var victim blaiming, vilket jag reagerade på eftersom det inte är victim blaiming då SD inte är ett brottsoffer.
Citera
2018-08-08, 15:33
  #20944
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det får en onekligen att tänka på vad man delar med sig av i Sociala Media, eller hur? Imorgon kan det vara någon annans (o)tur att bli dissekerad. Vad är sanningen? Ingen vet, eftersom var och kan ha fantiserat sina upplevelser. En logg med bild och text, behöver inte vara den sanna sanningen och en del har bulvaner för sina internetkonton.

Det är nog främst tystnaden från Polis och åklagare som gör att det stundtals blir sandlåda och patetiska beteenden i tråden. En del är grymt elaka och en del är här med särskilda agendor för att trolla till det. Vi kan vara sannolikt övertygade om att här läser en bred variation av människor som journalister, utredare, åklagare, advokater, misstänkta, anhöriga, vänner, bekanta, obekanta, psykologer, hobbyutredare, studenter, tonåringar och kanske några genuint intresserade av kriminalfall.

I detta fall har den misstänkte uppenbarligen fortsatt med en medveten jargong där han skrivit en del på sitt geocachekonto för att underhålla tråden. Kort och gott, så har han bjudit på en föreställning. Det är hans val - en del blir upprörda och andra inte.

Tålamodet prövas med tystnaden från utredningen och ibland blir tråden stökig. Blir det för rörigt, så finns det självpåtagna trådpoliser som gärna uttalar sig och så har vi några tystgående moderatorer som sköter sitt arbete väl.
Nja, snarare beror väl drevet just på att man tidigare i utredningen läckte uppgifter t.ex. om ett "svartsjukedrama" med SD inblandad, och om "de blodiga kläderna" man tyckte sig ha funnit i hans bostad och bil (underförstått att det var LW:s blod). Att man nu har lagt locket på får väl tolkas som att man hade kommit riktigt snett här, och min gissning är att det här brottet nu kommer att förbli ouppklarat. Inte nödvändigtvis för att det skulle vara svårt att klara upp det, utan kanske mer för att man av kollegiala hänsyn inte vill exponera de begångna misstagen.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-08-08 kl. 16:11.
Citera
2018-08-08, 15:43
  #20945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tyvärr har både mitt och ditt inlägg raderats, så jag kan tyvärr inte länka början på vår diskussion. Men du skrev som om "drevet" mot SD var victim blaiming, vilket jag reagerade på eftersom det inte är victim blaiming då SD inte är ett brottsoffer.

Jag läste också det inlägget (flera ggr) och uppfattade det exakt som du.
Citera
2018-08-08, 15:45
  #20946
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
De här två, sätter jag en stor slant på är gm i fallet. Min benhårda övertygelse.
Om rösterna i natten stämmer så har Noa lurat ut mor sin och bakom planket väntar en drogpåverkad, hormonstinn Linus. Egentligen ganska självklart. Vet inte hur det ligger till om utredarna får topsa hej vilt. Vore ide att topsa Linus. Han utförde nog dådet, efter en ide av Noa.

Varför skulle Linus åka till Örebro
för att mörda någon?

"Linus Carlén

Ålder: 27.

Född och uppvuxen: I Mariestad.

Bor: På Liljeholmen i Stockholm.

Familj: Mamma, pappa, lillebror och mormor.

Utbildning: Civilekonom.

Jobbar med: Varumärkeschef på No carbs company ab.

Tävlar: Professionell kroppsbyggare. "

https://mariestadstidningen.se/marie...-an-bara-armar
Citera
2018-08-08, 15:56
  #20947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men snälla nån..
Om du lärde dig själv att först lugna ner dig och därefter lugnt läsa vad jag nu vid upprepade tillfällen skrivit till 'Rosenrasande1', så skulle du (kanske?) se att jag skriver "ev" och motsv formuleringar när det gäller dom rörande SD!

Jag försöker, än så länge föga framgångsrikt, lära den skribenten att det aldrig kan bli tal om att överlämna SD till "vård" om han skulle bli dömd.
Jag har öht inte diskuterat skuldfrågan, den vet jag ingenting om, men kanske en liten aning mer om RPV. Du får ta det som du vill.
Den här tråden handlar väl inte om vilken vård eller straff SD är i behov av eller borde få .. Ingen här vet ju ens om han över huvud taget har gjort något.
Citera
2018-08-08, 16:12
  #20948
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men snälla nån..
Om du lärde dig själv att först lugna ner dig och därefter lugnt läsa vad jag nu vid upprepade tillfällen skrivit till 'Rosenrasande1', så skulle du (kanske?) se att jag skriver "ev" och motsv formuleringar när det gäller dom rörande SD!

Jag försöker, än så länge föga framgångsrikt, lära den skribenten att det aldrig kan bli tal om att överlämna SD till "vård" om han skulle bli dömd.
Jag har öht inte diskuterat skuldfrågan, den vet jag ingenting om, men kanske en liten aning mer om RPV. Du får ta det som du vill.

Intressant! På vilka grunder tänker du att SD ej skulle kunna dömmas till vård istället för fängelse?

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, snarare beror väl drevet just på att man tidigare i utredningen läckte uppgifter t.ex. om ett "svartsjukedrama" med SD inblandad, och om "de blodiga kläderna" man tyckte sig ha funnit i hans bostad och bil (underförstått att det var LW:s blod). Att man nu har lagt locket på får väl tolkas som att man hade kommit riktigt snett här, och min gissning är att det här brottet nu kommer att förbli ouppklarat. Inte nödvändigtvis för att det skulle vara svårt att klara upp det, utan kanske mer för att man av kollegiala hänsyn inte vill exponera de begångna misstagen.

Eller är det så enkelt att de följer de direktiv som finns på strikt förundersökningssekretess.
Citera
2018-08-08, 16:15
  #20949
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Eller är det så enkelt att de följer de direktiv som finns på strikt förundersökningssekretess.
Ja, nu ja. När det passar de egna syftena.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-08-08 kl. 16:24.
Citera
2018-08-08, 16:31
  #20950
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tyvärr har både mitt och ditt inlägg raderats, så jag kan tyvärr inte länka början på vår diskussion. Men du skrev som om "drevet" mot SD var victim blaiming, vilket jag reagerade på eftersom det inte är victim blaiming då SD inte är ett brottsoffer.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag läste också det inlägget (flera ggr) och uppfattade det exakt som du.

Och jag i min tur uppfattade det som att om man går (för) hårt åt SD så blir reaktionen att vissa, för att försvara honom, börjar anklaga LW för än det ena, än det andra.

Alltså anklaga SD = leder till victim blaming (dock är det ej SD som är victim då.)

Det var min tolkning.

Edit: om man tolkat inlägget på annat sätt och Rosamund sedan förtydligat vad hen menade, så får man kanske acceptera det. Ibland händer det ju att man (iaf jag) läser lite fort... 🤓
__________________
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-08-08 kl. 16:36.
Citera
2018-08-08, 16:44
  #20951
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, det förstod jag.Men jag undrar om du mer specifikt kan redogöra för varför. Någon slags punktlista? Jag skyller alltid på rättstavningsprogram när jag stavar fel
Nu tänker du ju helt bakvänt. Det måste väl rimligen vara den som påstår en sak om en person (att den t.ex. är en mördare eller är psykiskt sjuk) som har att förklara vad han grundar sin uppfattning på.
Citera
2018-08-08, 16:58
  #20952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NEJ, inte vad jag sett. Förundersökningssekretess infördes tidigt. Sedan locket på. Huvudmisstänkt kvarstår.

Faktamängden är så mager att soppan på spiken kokat torr.
Därav av alla spekulationer och interna "angrepp" av deltagarna.

Läget som jag ser det.

Jo, det var alltså menat som en sk retorisk fråga (du får goggla). Alla håller nog med om att faktaunderlaget är magert i detta fall: en stenhög i Kalahari framstår som Edens Lustgård i jämförelse.

Men att då i detta läge välja att föra fram påståenden som om det vore bekräftad fakta gör ju inte saken bättre.
Som jag ser det.

Menar alltså att vi i tråden inte vet något om rådande alibistatus avs någon i kretsen runt BO. Ja förutom då de med insyn i utredningen förstås.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback