Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-07, 12:12
  #14941
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Jag ville bara delge er min väns egna tankar kring mordet, utan att jag i dagsläget kan säga så mycket mer.
Att tro sig "veta" vem som gjort det, och att sedan kunna bevisa det är ju två helt olika saker tyvärr.
Time will tell.
Ok. Du har alltså en vän som är polis i Örebro, och han/hon säger sig vara övertygad om att SD är gärningsmannen. Ingen begär naturligtvis att din vän skall kunna bevisa något, men nog borde väl din vän i så fall kunna peka på någon enda konkret omständighet som talar för att SD är gärningsmannen. Eller menar du att du inte passade på att fråga om det?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-07-07 kl. 12:17.
Citera
2018-07-07, 12:14
  #14942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Se mitt inlägg från igår:

Någon frågade häromdagen när telefonen pejlades. Det var på fredagen den 18 maj tydligen, enligt AB.

På lördagen den 19 maj publicerade Aftonbladet :

"Under gårdagen lyckades polisen pejla Lenas mobiltelefon i området vid hennes bostad. Man har emellertid ännu inte anträffat telefonen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-tips-om-lena

Det här va ju ännu intressantare än det jag skrev tidigare.
Dom som vill hänga SD kommer att ogilla det här ännu mer.

Det kommer att bli olika förklaringar, "den har varit på hela tiden" den måste ha ett jättebatteri,
"den pejlades tidigare" jo, den förbannade operatören har mörkat resultatet,
"polisen glömde å anmäla pejling" det där med människorov tar dom lätt på.

Nåja, hursomhelst ska det bli intressant å se om vi någonsin får veta sanningen.
Citera
2018-07-07, 12:18
  #14943
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag gör en sista kommentar till dig om det här och ska försöka vara tydlig.

Jag har aldrig påstått att Torsdagen är första dagen dom letar efter mobil/LW.
Jag har sagt att jag vet att dom fick pejl på mobilen på Torsdagskvällen,
polisen ryckte då ut och spärrade av ett område, media hängde på och rapporterade.

Den här sökningen pågick på Torsdagskvällen och fortsatte på Fredagen.
Jag har inte sett någon liknande rapportering från media undantaget FP.

Nu tar vi tro och tyckande.

Jag tror att någon satte på mobilen på Torsdagskvällen.
Hade GM slängt ifrån sig mobilen påslagen i området så tycker jag att polisen
borde fått pejl på den tidigare, kanske med mer kräm i batteriet, med det menar
jag att mobilen inte får lättare att "pinga" Torsdagen än exempelvis Tisdag eller Onsdag.
Räcker ens batteriet tills på Torsdagen om den är på slagen hela tiden.
Vet inte om LW brukade ladda den när hon sov så den kanske va långt
ifrån fulladdad.

Jag vet att det inte står ordagrant att mobilen "pingade" första gången på Torsdagskvällen, det
är en slutsats jag drar av polisens och medias agerande, tror inte dom hade ryckt ut på
kvällen och spärrat av området om det inte hade bedömts som angeläget.

Nu hittade dom ingen mobil, troligtvis så fick den ben eller så befann den sig
i en bostad i närheten.
Nu så tror jag att den är förstörd, lite märkligt att den inte förstördes omgående,
vem kan tänkas spara på allvarliga bevis och varför.

Va jag tydlig, eller sket det sig

Bara en fundering.
Räcker det inte med att polisen ringer till hennes telefon för att den ska koppla upp sig mot en mast?
Tänker att det som kan försvåra det hela är att man behöver tre master relativt nära för att kunna positionera den mer exakt och som jag förstått det använder olika mobilföretag ibland olika master.

Kanske är helt ute och cyklar, så det är mer en fråga; skulle det kunna vara så att man genom att använda andra master lyckats få till en bättre triangulering?

Skratta inte ihjäl er även om det är det dummaste ni hört. Tack.
Citera
2018-07-07, 12:23
  #14944
Medlem
Honan6s avatar
Mordet på LW - The Mystery Murder Cache - är fullt med trådar som nystas upp från alla håll.
Jag hoppas utredarna har nytta av delar i den här tråden. Mycket kan nog dementeras, men en del nystningar kan nog bli/vara värdefulla
Citera
2018-07-07, 12:23
  #14945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag har fetat två stycken i ditt citat och undrar följande:

Hur vet du att HD skulle jobba med sin tillit till SD?

Varför ser du just planket som MP? Har du en teori om att planket använts som vapen och att LW bankats ihjäl mot planket?

Varför skulle dessa teorier du har omöjliggöra SD som GM? Jag kan inte alls se det.

För övrigt så säger inget att mobilen slagits på och det har inte framkommit när i tid polisen har pejlat mobilen.

Att ingen teknisk bevisning har framställts, är inget bevis som omöjliggör SD - snarare tvärtom. När SD är på fri fot, kan de i lugn och ro fortsätta utredningen framåt och få ett vattentätt mål. Hade SD varit fortsatt häktad, hade de varit tvungna att framlägga bevis för fortsatt häktning - vilket de slipper göra nu och det kan visa sig bli väldigt bra för målet i slutändan.
Försöker hinna...
Att dom försökte lappa ihop sitt äktenskap vet jag personligen. Att det var hennes tillit har jag nog själv hört med, men främst andra trovärdiga som pratat med paret.

Jag vet om du tror att jag menar att själva planket är del av dödsorsaken? Har ingen uppfattning om tillvägagångssätt, jag menar att VID planket är mordplatsen. Det är ju inte verifierat, men högst troligt.

Mobilen är bara spekulation.
Teknisk bevisning: skulle det finnas hållbar teknisk bevisning skulle han sitta på sannolika skäl, det gör han inte, alltså finns det inte. Då ska det dessutom ställas i relation att åklagare sa att det fanns jätte mycket bevis....
Citera
2018-07-07, 12:29
  #14946
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du svarade fortfarande inte på frågan... vad är omöjligt med SD som GM?

Du får ställa frågan till EnGodTanke som skrev att det finns saker som omöjliggör SD som GM
Citera
2018-07-07, 12:33
  #14947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Du får ställa frågan till EnGodTanke som skrev att det finns saker som omöjliggör SD som GM
Så var tanken också... ursäkta inte alls meningen till Dig...!
Citera
2018-07-07, 12:36
  #14948
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Du får ställa frågan till EnGodTanke som skrev att det finns saker som omöjliggör SD som GM

Frågan om det är någon idé? Jag fick till slut svar på frågor, men inte den avgörande frågan om vilka saker som finns att det skulle omöjliggöra SD som GM. Kanske EnGodTanke tycker sig ha svarat på det genom att undvika just den frågan och istället lyfta fram andra svar?
Citera
2018-07-07, 12:39
  #14949
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Att ingen teknisk bevisning har framställts, är inget bevis som omöjliggör SD - snarare tvärtom.
En avsaknad av teknisk bevisning kan väl åtminstone inte anses tala för att han är GM?

Men i och för sig, lägger man ihop det här med en avsaknad av vittnesuppgifter, och med avsaknaden av en begriplig motivbild, då ligger han ju risigt till nu.
Citera
2018-07-07, 12:39
  #14950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Jag skulle ha skrivit detta tidigare, men glömde bort:
Under gårdagen, 6 juli, lyssnade jag på Radio Örebro:s nyheter kl. 9.00. Där sades att enl. åklagare Åsa Hilding så är SD fortfarande skäligen misstänkt. Inget har förändrats i målet.....osv.
Precis, inget tycks peka mot någon annan GM. Han är fortfarande aktuell och fortfarande skäligen misstänkt och utredningsgruppen arbetar nog förfullt med allt de har för att knyta ihop säcken.
Citera
2018-07-07, 12:47
  #14951
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Du har alltså en vän som är polis i Örebro, och han/hon säger sig vara övertygad om att SD är gärningsmannen. Ingen begär naturligtvis att din vän skall kunna bevisa något, men nog borde väl din vän i så fall kunna peka på någon enda konkret omständighet som talar för att SD är gärningsmannen. Eller menar du att du inte passade på att fråga om det?

Min vän vill inte säga exakt vad det är hen vet, men tror som sagt att de har hittat rätt GM och att denne är SD. Det är allt jag kan säga.
Citera
2018-07-07, 12:50
  #14952
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En avsaknad av teknisk bevisning kan väl åtminstone inte anses tala för att han är GM?

Men i och för sig, lägger man ihop det här med en avsaknad av vittnesuppgifter, och med avsaknaden av en begriplig motivbild, du ligger han ju risigt till nu.

Utredning pågår och tystnad råder. Åklagaren behöver inte framlägga några bevis för att hålla fortsatt häktning på Sannolika skäl, vilket kan gynna utredningsläget. De har bra koll på den Skälige misstänkte och kanske t o m ser fördelar i att det tar tid.
Vi får inte glömma att det är myndigheter som handhar fallet och att alla har rätt till sin lagstadgade semester - vilket sannolikt påverkar tempot i utredningsarbetet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback