Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det borde de.
Slitningarna mellan norrmän och svenskar är nog det närmaste vi kan komma en etnisk konflikt på svensk botten. Den löste sig emellertid tämligen väl, men det har också förlett oss att tro att alla sådan konflikter har en lösning.
Jag glömde ett "inte" i min text. De håller inte med dig.
Sen är uppenbart att vi inte har samma definition av etnicitet, för mig är svenskar och norrmän samma, det är våran nationalitet som skiljer, men i stort samma folk. Däremot kan jag uppfatta finnar faktiskt för att ha en annan etnicitet, mest pga deras språk är så väsensskilt, och språk är en så avgörande kulturell faktor.
Men även genetiskt har jag för mig jag läst någonstans att man kan se större skillnader mellan finnar och övriga nordbor än vad man kan se mellan olika nationer i Europa ex.
Men som sagt, jag skulle verkligen inte säga att en norrbagge är en annan etnicitet än jag själv.
Citat:
Du har en för rationalistisk syn på dessa frågor. Nationaliteter och etniciteter konstitueras på olika sätt i olika delar av världen. Det är tämligen lätt att bli amerikan - det är mycket svårt att bli japan. Det är måhända inte fullt logiskt, men det bryr sig verkligheten inte om; det är så i alla fall. Det är med största säkerhet lättare att bli amerikan än att bli svensk. Mina svenska släktingar som utvandrade till USA i början av 1900-talet kan nog sägas ha fått amerikanska barn, vilka förvisso var medvetna om sina rötter, men de har aldrig varit svenska. I Sverige är det betydligt mer komplicerat. Det torde sammanhänga med att USA i demografisk mening är ett invandringsland, där en absolut majoritet har en inflyttningsbakgrund och är medvetna om det. Så har det inte sett ut i länder som Sverige, Norge, Danmark osv.
Etnicitet är alltså nått känslobaserat? Visst där kan jag hålla med dig, och just därför jag m.fl anser detta begrepp vara för flummigt för att ta nån större hänsyn till. Det får helt enkelt vara upp till var och ens självkänsla var den menar den hör hemma.
Det vet jag...vad jag inte vet är varför du betraktar just Sverige som om "sanden rinner ut"??
Jag menar om Sverige nu ligger så illa till, då är det väl fullkomligen katastrof i de flesta andra länder?
jag begriper helt enkelt inte denna syn på detta forum att Sverige kulle vara ett land i kris.
Citat:
Det är ett fullkomligt sant påstående, som dessvärre är fullkomligt ointressant när allehanda samhällsproblem skall analyseras, förstås och förklaras. Det säger inget av betydelse.
Detta är ett alldeles för förenklat resonemang. Till och med "våra" politiker är kapabla att förstå mer komplexitet än så.
Det var ett, måhända futilt, försök att få Dig att förstå att vi diskuterar mycket komplex materia, som har den största betydelse i stort och smått för hur Sverige fungerar och inte fungerar idag.
Det säger allt av betydelse skulle jag hävda.
Citat:
Ja ja. Lev Du i den förenklade tillvaron då, om Du blir lycklig av det.
Hela västvälden, ALLA lever i den "förenklade tillvaron" och det fungerar väldigt bra.
Mycket få barn föds oönskade, den absoluta majoriteten av barn i vår del av välden får bra och trygga uppväxter för de har oftast i vart fall 1 närvarande förälder som anstränger sig för dem, de fåtal som inte har det, där har myndigheterna resurser som räcker till.
Kvinnor har möjligheter och frihet i vår del av världen.
Vår demografis kurva riktas inte mot taket utan har en svag ökning, mer anpassat efter rådande omständigheter.
Allt detta vill du förstöra. Varför? För att du prioriterar zygoter.
D
Citat:
et är jag fortfarande oklar över - det är därför jag frågade.
så jag frågar vad menas med din sista mening
Du frågar...vad betyder din fråga
Jag svarar ?
Du hävdar du är oklar över vad: "Vad menas med din sista mening" betydele?
Tro inte vi kommer nån vart as usual.
Citat:
Nej, det är inte så enkelt. I demografisk mening skiljer vi oss åt. En fertil kvinna kan i normalfallet kanske föda 15 barn under sin "produktiva" tid. En man kan ge upphov till hundratals, tusentals, barn - ännu fler om man mixtrar med systemet. För att upprätthålla en jämn folkmängd är det mängden fertila kvinnor som räknas - inte antalet män. Ur en demografisk synvinkel är därmed kvinnor mer "värda" än män, därför att antalet män inte är särskilt styrande för folkmängden.
Återingen så fatta jag inte vad du är ute och simmar i nu?
Vi diskuterade: likställa....vad det begreppet stå för. observera att ordet är ett verb, det är alltså något man gör aktivt.
Inför du ex. abortförbud så tar du i ett slag bort kvinnors möjligheter till likställd sexualitet samt likställd rätt bestämma över sina kroppar och liv. Ska du likställa män/ kvinnor med detta villkor, så well då får du införa någon lag som lika taskigt tvingar män till än det ena eller andra.
Förr i världen hade vi krig som vi sände ut män till som "sitt" straff att bära här i livet. Kvinnor kunde säga, ok här ligger jag och riskerar döden samt min hälsa via att klämma ur mig unge nr 18, men det är rättvist för min man riskerar livet nån annanstans. Nu är ju detta rätt svårt. så tja...är ju du som är experten här på tvång och straff, och jag har frågat dig massor med gånger
Hur ska du LIKSTÄLLA män och kvinnor i samhället med abortförbud? Jag menar HUR ska du ens förmå kvinnor acceptera detta? VAD ska de få i gengäld för att tvingas till detta skitliv i ett modernt, upplyst och fredligt land?
Ska vi kanske införa lite nya krig uven? Masslakt på män? Tortyr av män motsvarande tvingas föda mot sin vilja?
Förstår du att om detta ens kom upp på den politiska agendan i vår del av världen skulle kvinnor fullständigt löpa amok. Jag + miljoner av mina systrar kan jag lova dig, hade direkt gett mig ut på gator och torg. Irlands resultat vid sin omröstning i saken borde få dig fatta. Fick min sida, den överväldigande majoriteten de fick där i ett katolskt land, vad tror du min sida skulle få i Sverige?
Andelen fnoskiga åsikter av din sort är kraftigt i minoritet, och religiös fnoskighet generellt är på väg ner. Så?
Hmm?
Citat:
Ser verkligen ingen anledning till att ett land med vår sjukvård skulle behöva riskera något sådant.
Precis och vad ingår i "vår" sjukvård? Jepp aborträtt.
Det ingick inte i Irland och i många andra länder alltså dör varje år ca 47 000 kvinnor direkt pga abortförbud. Många, många fler dör pga bristande sjukvård rörande mödravård ex. men annan sak.
Citat:
Det är vad man gör med den fakta som föreligger, som är det intellektuella - inte att enbart stapla den på hög.
Men i din värld så är det "intellektuella" att blunda hårt, hålla för öronen och rabbla: "döda människoliv" tillräckligt högt så du inte kan ta in något annat.
Det är att aktivt välja att inte använda sitt intellekt, uven.
Citat:
Du vet vad jag anser om detta omvända ansvarsresonemang.
Det är inte omvänt...det är lika mycket ta ansvar.
Det är att begripa in på kroppen vad som faktiskt krävs för att en ny människa ska få ett värdigt liv och inse när detta inte kommer kunna uppfyllas och TA ANSVAR för detta.
I din värld så förhindras aktivt kvinnor att ta detta ansvar över sina liv. De fråntas sina möjligheter just ta ansvar.
I din värld betyder "ta ansvar" att man ska påtvingas negativa konsekvenser över något i detta fall olycksfall vid sex. Utfallet av detta skiter du i.
I min värld betyder alltså "ta ansvar" att man just gör detta. Man agerar! Man ser över situationen inser vad som är görligt och vad som inte kommer fungera och tar ett
ansvarsfullt val.
Utfallet blir därefter, dvs detta tagande av ansvar får just den konsekvens som är poängen med att människor begärs ta ansvar, att du får bra utfall för flest möjliga.
Att fråntas sin möjlighet ta ansvar, påtvingar flest möjliga skit.
Citat:
Jag är känslig. För vad jag använder för tillmälen om mina medmänniskor och motdebattörer, för hur jag bemöter andra människor och för hur jag anser att män skall uppträda gentemot kvinnor. Medges att detta ibland är ett handikapp för mig i debatten, men jag klarar nog det. Jag är ju man.
ok uven, jag beklagar min irritation och att den gick ut över dig.
Skilj dock på person och åsikt.
Jag anser dina åsikter här är enfaldiga, vilket irriterar mig som fasen. Dig som fågel däremot vet du att jag gillar. Hade du kommit flygande till oss hade du fått grillade möss i mängder.