Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Ja, och så går Aftonbladet naturligtvis till RFSU och hittar någon kulturmarxistisk könsideolog som får förklara att det skrala resultatet beror på att svenska män ännu inte har feminiserats tillräckligt. Den verkliga förklaringen är förmodligen den exakt motsatta. Skulle inte alls förvåna mig om det är en högre andel som går till pappa för tröst ifall pappa är italienare eller till och med somalier.
Detta är iaktagelsen jag själv gjort när jag kommit i kontakt med andra kulturer. För det finns något som är direkt tragiskt med den svenska pappan, han är inte trygg i sin manlighet och inte heller kan han någonsin räcka till som en mamma.
Men som Zigge sa så är det säkert så att pappan går och löser problemet som fick barnet att gråta, medan mamman tar hand om emotionella biten.
Men det är viktigt att tillägga att det finns ett problem med att barn blir överkänsliga och inte klarar av att hantera motgångar. Mammans tröst är av otrolig vikt för att barnet ska känna sig trygg att återhämta sig och pröva på nytt, men pappans knuff på ryggen med en "pröva igen, och ifall du misslyckas, igen och igen!" är ju också guld värd.
Problemet är att alla sitter och låtsas om som om vi alla borde kunna leva i någonslags vadderad söt teletubies Värld med regnbågar och inget ont som kan hända dig som barn och att vunas roll i det hela är att se till att barn aldrig går igenom obehagliga situationer.
Att gå igenom obehagliga situationer gradvist är dock vad hela barndomen handlar om! Det är inte som om du annars kommer kunna hantera det när du plötsligt måste gå igenom det som vuxen. En känd toxisk moderlighet är att inte vilja att barnet växer upp, och överbeskydda barnet från allt ont i Världen ad absurdum, så pass att barnet inte kan stå på egna fötter.
Varför behövs fadern? Är det verkligen för att det är så viktigt att ha två föräldrar som gör samma sak, men delar exakt lika på allt? Givetvis handlar det om mycket djupare behov som barn har: nämligen att ha en motkraft till alla moderliga instinkter som helt uppenbart är väsentliga under barnets uppväxt men som kan förvandlas till en bromskraft ifall det blir för mycket av det goda.
"Det är inte hela Världen"-attityden från en pappa då barnet blir exempelvis blir biten av myggor från tå till huvud eller när man stannar uppe till kl 02 på natten för att se Mad Max, det är liksom absolut essentiellt del av barnets uppväxt.
Ifall jag ville fråga om att få göra något lite farligt som att gå och sova i tält ute i skogen med en vän när jag var 12 år så frågade jag alltid min pappa och inte min mamma. Så försåg han med råd om vad jag skulle göra ifall jag träffade på en björn därute eller någon galning...
Hur skulle det gå ifall jag bara hade en mamma eller två mammor? Skulle man enbart få tälta ute på gården då? Fan, underbar äventyr...då stannar man hellre hemma och spelar tvspel och blir en tjockis.
Finns en bra episod i Black Mirror där teknologi förser en överbeskyddande mamma med medel (en chip i barnets hjärna) att ständigt spionera på sin tonårsdotters liv och censurera allt obehagligt från att någonsin nå dotterns medvetande. Det slutar i katastrof.
Sanningen är att det existerar både toxisk feminitet och maskulinitet, och det svarar nog varför vi mår bäst av att ha en moder och en fader: troligen är det väl för att modern och fadern söker skydda barnet från VARANDRAS toxiska sidor och skapa balans.