2007-06-28, 17:38
Medlem
klars avatar
Ska till Rhodos om ett par veckor och tänkte köpa med några flaskor sprit hem. Vad skulle hände ifall jag blir stoppad i tullen med fem flaskor eller nått? Jag har förstått att dom kommer hälla ut min sprit, men kommer det bli några fler följder som böter eftersom jag inte är 20 år?

Mvh

(Och ja, jag är över 18 år)
Citera
2007-06-28, 17:49
Medlem
Profets avatar
Det undrar jag också Men om man har det i vanliga bagaget så är väl chansen inte stor att dom öppnar och kollar igenom det när man lämnar in det eller?
Citera
2007-06-28, 18:46
Medlem
lycklig_mans avatar
Tror det räknas som smuggling och dom kommer sno all sprit dom hittar samt att du kommer få skriva på ett strafföreläggande. I och med att du skriver på erkänner du dig skyldig till brott. Om du inte skriver på väcks åtal.
Citera
2007-06-28, 18:49
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Wow, jag gjorde just samma sak, dock med båt.
Lär känna någon annan som åker samma resa som är över tjugo och snacka ihop dig med denne om hur ni ska göra vid tullen och låt den personen bära det förbi passkontrollerna och tullarna. Sen är det kanske mer krångel med flygplan, med vätskeförbud och grejer, men jag vet inte hur det ligger till med olika flygbolag/flygplatser.
Citera
2007-06-28, 20:21
Medlem
Profets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lycklig_man
Tror det räknas som smuggling och dom kommer sno all sprit dom hittar samt att du kommer få skriva på ett strafföreläggande. I och med att du skriver på erkänner du dig skyldig till brott. Om du inte skriver på väcks åtal.

Är du säker på att det är så ? Har hört att dom bara häller ut och sen är de tinget mer med det?
Citera
2007-06-28, 20:46
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profet
Är du säker på att det är så ? Har hört att dom bara häller ut och sen är de tinget mer med det?
Vet inte hur det är nu för tiden men för ganska många år sen när man åkte ofta till Danmark tog dom nån gång det jag hade men inget mer. Och nu för tiden verkar dom ju inte prioritera alkohol alls i tullen om det inte handlar om väldiga mängder.
Citera
2007-06-28, 21:19
Medlem
Dewunis avatar
Smuggling ?!?!?

Man får väl ta in 10 liter starksprit eller något? så nåra flaskor är inget problem vad jag hört. annars kan ju dina kompisar bära med sig lite. om du inte ska åka själva alltså?
Citera
2007-06-28, 21:37
Medlem
lycklig_mans avatar
Hittade detta:

Citat:
Det spelar ingen roll om det är lagligt för personer som är yngre än 20 år att köpa alkohol i landet man reser från. Du måste ändå ha passerat 20-årsstrecket för att ta in alkohol i Sverige. Stoppar tullen dig beslagtar de alkoholen och du riskerar böter.

http://www.vagabond.se/vb/sida.aspx?id=16778
Citera
2007-06-28, 22:06
Medlem
Blir väl typ brott mot alkoholagen sen 300 pix i böter per liter sprit. Tror jag att det var när jag frågade en tullgubbe. Och givetvis så "häller" de ut spriten.
Citera
2007-06-28, 23:59
Medlem
wilcores avatar
fan jag tänkte göra samma som du, men tänker om nu iaf.
Citera
2007-06-29, 00:08
Bannlyst
Gå hur lätt som helst att ta med några flaskor sprit i bagaget, inte fan kollar de efter sprit i din väska när den skickas iväg efter att du checkat in och sen hur gammal du är. Skulle ju vara om du går genom någon tullgång med massa poliser isf, men ytterst tveksamt att de pallar stå och rota i din väska bara för att du ser ung ut.

Har gjort det utan problem flera gånger själv.
Citera
2007-06-29, 00:11
Moderator
tobess avatar
Alkohol -> Juridik

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto