2021-04-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Reaktionär är ett sådant där stalinistiskt kommunistuttryck som avser att identifiera fienden. En fiende som skall bekämpas.

Stalin visste hur man behandlade reaktionen, det var hans signum.
Nej det är ett tydligt definierat begrepp vars betydelse definitivt stämmer in på just Uvens ideologi.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Reaktionär

Att jag, eller mina åsikter skulle vara ”kommunism” eller ”extremism” är däremot totalt felaktigt.
Jag röstar MP, min ideologi är vänsterliberal, om den nubehöver ett namn och detta är definitivt inte speciellt ”extremt” i vår tid och plats i världen.
Citera
2021-04-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej det är ett tydligt definierat begrepp vars betydelse definitivt stämmer in på just Uvens ideologi.

Att jag, eller mina åsikter skulle vara ”kommunism” eller ”extremism” är däremot totalt felaktigt.
Jag röstar MP, min ideologi är vänsterliberal, om den nubehöver ett namn och detta är definitivt inte speciellt ”extremt” i vår tid och plats i världen.

Det är ändå bara ett menlöst skitkastande som inte leder någonstans.

För övrigt önskar jag att MP faller ur riksdagen snabbare än Ali Khan blir hemskickad... ja eller det kommer gå snabbare i alla fall.

Tack som fan för att ni gav Ali Khan etableringsbidrag i Sverige. Ni är så fina och snälla.
Citera
2021-04-22, 13:43
Medlem
Citat:
Inb4 "sluta bunta ihop oss bara för att vi försvarar exakt samma efterblivna föråldrade idéer, jag är faktiskt en helt unik högerpopulistisk snöflinga! Era jävla kommunister!"
Senast redigerad av Disciplina 2021-04-22 kl. 13:47.
Citera
2021-04-22, 13:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, män och kvinnors personligheter, förmågor, egenskaper etc etc både delas och överlappar varandra. Så människor kompletterar varandra, inte könen.
Detta är för länge sen vetenskapligt bevisat Uven.
Och att du tragglar vidare i patriarkalt bibliskt nonsens säger verkligen ALLT om dig och din ideologi.

Dumheter kort sagt.

Ibland hemfaller Du åt någon märklig liberal individualism, och vägrar betrakta samhället en liten bit uppifrån. Då blir det så klart svårt att se de mönster som är så viktiga för att förstå hur saker och ting hänger ihop.

Citat:
Försök ta in att kvinnor har inte inställningen:
Föda barn mot min vilja är det enda som intresserar mig.
Allright?

Det tror jag ingen tror, eller ens har gett uttryck för. Meningen har en inbygd självmotsägelse som visar det, om inte annat.

Citat:
Ja visst! Sorry glömde detta, män har ju heller inget ”intresse” av att gå i skola, existerande rättsväsende eller kyrka.

Män lever enkom av fisk, mekanik och skogsbruk.
Är det enda som män behöver och därför enkom borde behöva lägga sina sura skattepengar på.
Nått sånt Uven

Du är som vanligt totalkatgorisk och undviker nyanser och balanser. Vi kan ju se framför oss att kvinnor i betydligt högre grad väljer yrken inom t ex skola, vård, kyrka, medan män i högre grad väljer arbeten inom teknik, transport, skog. Det betyder givetvis inte att vi inte ser män respektive kvinnor inom de andra sektorerna, men helhetsintrycket är likväl glasklart. Det är ingen slump att på teknologfester så betyder bordsdam en dam per bord.

Citat:
Javisst, att förutsätta att kvinnor gör abort är ju strategin för väldigt många män.
För att bu inte tala om din egen inställning att förutsätta att kvinnor tar hand om allt.

Detta är i sig ett argument för att inskränka abortmöjligheterna - det kan leda till ett större manligt ansvarstagande.

Citat:
Ja självklart har ju du insikt i 100% av alla kvinnors liv så du kan slå fast detta antagande. Och lika självklart så ska detta antagande ”fåtal” tvingas mot allt förnuft att tvångsutveckla celler till barn som alka vet seb ska fara rejält illa. Blir jättebra samhälle av detta.

I ett land med Sveriges förutsättningar så behövs inte insikt i 100% av kvinnors liv, för att kunna konstatera vari problemen ligger. Som jag påpekat så behöver Sverige en betydligt bättre sexualundervisning. Du har säkert förmärkt debatten om något tvivelaktigt som smugit sig in i en skola i Umeå: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R97KyW/broschyr-om-fisting-och-analsex-till-mellanstadieelever-uppror

Jag ser betydande möjligheter för förbättringar...

Citat:
Sverige är 100 fallt mer fungerande idag än det någonsin varit i dina idealtider av misär, dumheter, fattigdom och förtryck.

Men just ja äger man varken förmågan att förstå historia och statistik eller inse att även andra grupper förutom män faktiskt också är människor som ska ingå i bilden så får man just din typ av inskränkt tänkande.

Naturligtvis har Du helt fel. Här är ett av många exempel på sådant som fungerade bättre förr:
https://bulletin.nu/ingen-vet-hur-manga-som-bor-i-sverige-folkbokforingen-har-vittrat-sonder

Vill Du ha en utförligare lista, så finns det också:
http://www.fristad.eu/2021/04/sverige-sist/

Citat:
Idiotiskt. Vi ska alla ha lagliga, ekonomiska och praktiska möjligheter att kunna komma ur dåliga relationer, OAVSETT vad vi har mellan benen.

Ochvi ska lägga ansvaret, skulden och helst konsekvenserna för dåligt beteende hos den som FAKTISKT beter sig illa.

Och sluta ständigt försöka skjuta detta på andra.

Beter sig någon illa i en relation så får hen ta konsekvenserna av detta, nämligen att hend partner kan skilja sig.

Och att skilja sig om man har en partner som inte sköter sin del eller beter sig illa är just! att ”sköta sin relation bra”.

Möjligen, men framför allt bör man anstränga sig för att det inte går dithän. Inte ens om man har en tonårsdotter...

Citat:
Visst, men faktan återstår, män dominerar rejält.
Och nä psykisk ohälsa kanske är något överrepresenterad, eller alternativt vänsternänniskor har större tilltro till vården så de söker hjälp oftare, men det säger inte ett skit om något av intresse i denna diskussion.

En ideologi är inte ”sämre” pga sina anhängares ev. sjukhetsgrad.

Så du kan lägga ner tramset.

Om det skulle visa sig att en ideologi är en magnet för människor med psykiska problem, så tror jag det säger en hel del om den ideologin.
Citera
2021-04-22, 13:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag tar till mig allt beröm!

Citat:
Ursprungligen postat av Achel
Han vill ha ett samhälle som på Martin Luthers tid! Han är luthersk extremist!

På Luthers tid var Sverige papistiskt, så det vill jag inte alls. Det var först efter att vi gjort av med bukpräster, avlatsmånglare och jesuiter som Sverige började utvecklas på allvar.

Citat:
Han är gravt reaktionär. Och ja delar värderingar med en mängd patriarkala religioner.

Jag delar värderingar med svensk gammalkyrklighet och i någon mån reaktionär i det att jag skulle gärna se att sådant i samhället som fördärvats under decennier återskapas. Du är mer som att "VI har stått inför stupet, men nu har vi tagit ett rejält steg framåt".

Citat:
Jag tänker han är som på kung Oskars tid. Längre än så behöver vi inte gå tillbaka i tiden. Vi är väl alla lutheraner? Flit, plikt, hederlighet, ansvar... det är inte negativa värden.

Ordet extremist säger inte så mycket annat än att man avviker från hur existerande samhälle fungerar på ett radikalt vis. på så sätt är många i vänstern just extrema då de vill ha ett radikalt annorlunda samhälle.

Det är ett retoriskt icke-ord, som går i båda riktningar. Avsett att kränka men bidrar inte ett dyft till ett meningsfullt meningsutbyte.

Leve kung Oscar - Sveriges siste krönte konung!

Problemet är att de vänsterradikala har haft ett så stort inflytande, så länge att det blivit extremt att vilja rädda det som fortfarande finns av Sverige och att återskapa t ex fungerande samhällsinstitutioner. Märklig utveckling, egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Inb4 "sluta bunta ihop oss bara för att vi försvarar exakt samma efterblivna föråldrade idéer, jag är faktiskt en helt unik högerpopulistisk snöflinga! Era jävla kommunister!"

Flashback är inget för snöflingor, oavsett ståndpunkt. Här blir man härdad. Även om man försvarar tidlösa idéer om ett fungerande samhälle.
Citera
2021-04-22, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ibland hemfaller Du åt någon märklig liberal individualism, och vägrar betrakta samhället en liten bit uppifrån. Då blir det så klart svårt att se de mönster som är så viktiga för att förstå hur saker och ting hänger ihop.

Vad har liberalism ned detta att göra?
Fakta är att könen inte är diametralt olika eller ”komplementära” oavsett från vilket håll eller avstånd du betraktar dem.

Problemet med att misstolka verkligheten är din.

Citat:
Det tror jag ingen tror, eller ens har gett uttryck för. Meningen har en inbygd självmotsägelse som visar det, om inte annat.
Servile ju nu kontentan av ditt resonemang som du gett utryck för de senaste inläggen.

Kvinnors ”intressen” är barn, mäns är ”våld” alltså är det korrekt att tvinga kvinnor föda och ensamma ta hand om barn mot deras vilja samt tvinga män göra militärtjänst mot deras vilja. Tralla-la.
Äkta Uven logik.

Citat:
Du är som vanligt totalkatgorisk och undviker nyanser och balanser. Vi kan ju se framför oss att kvinnor i betydligt högre grad väljer yrken inom t ex skola, vård, kyrka, medan män i högre grad väljer arbeten inom teknik, transport, skog. Det betyder givetvis inte att vi inte ser män respektive kvinnor inom de andra sektorerna, men helhetsintrycket är likväl glasklart. Det är ingen slump att på teknologfester så betyder bordsdam en dam per bord.

Och????
Förklara igen varför en tjej ska fråntas sin rättighet och möjlighet att kunna abortera bara för att hon valt att studera till läkare, lärare eller domare.

Citat:
Detta är i sig ett argument för att inskränka abortmöjligheterna - det kan leda till ett större manligt ansvarstagande.

Och verkar det göra det, tycker du?
Våldtar män mindre k de länder för fri aborträtt är förbjudet?
Eller dör samhället ignorerar mäns faderskap via att låta dem helt slippa vårdnad om barn.
Take a guess Uven.

Citat:
I ett land med Sveriges förutsättningar så behövs inte insikt i 100% av kvinnors liv, för att kunna konstatera vari problemen ligger. Som jag påpekat så behöver Sverige en betydligt bättre sexualundervisning. Du har säkert förmärkt debatten om något tvivelaktigt som smugit sig in i en skola i Umeå: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R97KyW/broschyr-om-fisting-och-analsex-till-mellanstadieelever-uppror

Jag ser betydande möjligheter för förbättringar...

Jo vi förstår att med ”betydligt bättre sexualundervisning” så avses att informera tjejer om att just de inte ska ha sex.

Citat:
Naturligtvis har Du helt fel. Här är ett av många exempel på sådant som fungerade bättre förr:
https://bulletin.nu/ingen-vet-hur-manga-som-bor-i-sverige-folkbokforingen-har-vittrat-sonder

Vill Du ha en utförligare lista, så finns det också:
http://www.fristad.eu/2021/04/sverige-sist/

Herregud vad du är tradigt enfaldig att diskutera med.

Citat:
Möjligen, men framför allt bör man anstränga sig för att det inte går dithän. Inte ens om man har en tonårsdotter...

Javisst, råkar din tonårsdotter gifta sig med en kille domvefter 5 år får en total personlighetsförändring och börja misshandla din dotter och dina ev. barnbarn så är detta naturligtvis don dotters fel, och hon ska inte skilja sig förrän hon och barnen slås ihjäl. Nått sånt?

Citat:
Om det skulle visa sig att en ideologi är en magnet för människor med psykiska problem, så tror jag det säger en hel del om den ideologin.

Och om det visar sig att en ideologi är en magnet för okunniga dumskallar som ex. reaktionära och div. rasism faktiskt påvisats vara?
Din ideologi ex.

Hmm?

För det är ju fakta att konservativa, reaktionära, främlingsfientliga och sexistiska nänniskor faktiskt påvisats ha lägre IQ än progressiva mer fördomsfria människor s.k liberaler.

Nedan psykiska problem varken är synonymt med lågt IQ, okunnighet eller att man inte klarar ha vettiga politiska åsikter.
Citera
2021-04-22, 16:12
Medlem
Citat:
Jag tar till mig allt beröm!

På Luthers tid var Sverige papistiskt, så det vill jag inte alls. Det var först efter att vi gjort av med bukpräster, avlatsmånglare och jesuiter som Sverige började utvecklas på allvar.

Jag delar värderingar med svensk gammalkyrklighet och i någon mån reaktionär i det att jag skulle gärna se att sådant i samhället som fördärvats under decennier återskapas. Du är mer som att "VI har stått inför stupet, men nu har vi tagit ett rejält steg framåt".

Leve kung Oscar - Sveriges siste krönte konung!

Problemet är att de vänsterradikala har haft ett så stort inflytande, så länge att det blivit extremt att vilja rädda det som fortfarande finns av Sverige och att återskapa t ex fungerande samhällsinstitutioner. Märklig utveckling, egentligen.

Flashback är inget för snöflingor, oavsett ståndpunkt. Här blir man härdad. Även om man försvarar tidlösa idéer om ett fungerande samhälle.

Det är ju onekligen ”sött” att du seriöst inbillar dig att svenska samhället var ”fungerande” under ex kung Oscars tid, om du syftar på Oscar den andre så var han ex. kung under den tid när svenskarna tvingades fly i massor till Amerika för att undkomma svält, tvång och allehanda skit som styrde Sverige i andra delen av 1800 talet.

Så ”fungerande” ja tjena du.
Citera
2021-04-22, 16:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vad har liberalism ned detta att göra?
Fakta är att könen inte är diametralt olika eller ”komplementära” oavsett från vilket håll eller avstånd du betraktar dem.

Problemet med att misstolka verkligheten är din.

Fakta är att i fortplantningsavseende är könen avgjort komplementära - oavsett om man betraktar saken på individ- eller samhällsnivå. Tveklöst.

För är endast liberalismen hyperindividuell, varför Du stundom förvånar när Du byter abstraktionsnivå utan att inse det själv.

Citat:
Servile ju nu kontentan av ditt resonemang som du gett utryck för de senaste inläggen.

Kvinnors ”intressen” är barn, mäns är ”våld” alltså är det korrekt att tvinga kvinnor föda och ensamma ta hand om barn mot deras vilja samt tvinga män göra militärtjänst mot deras vilja. Tralla-la.
Äkta Uven logik.

Inte ens i USA:s krigsmakt, med världens största militära rekryteringsbudget, lyckas man varaktigt rekrytera och behålla mer än ca 10% kvinnor. Det är nog rimligt. Jag skulle gissa på att 10% är ett högt tal om man ser på andelen män som blir småskollärare. Det är nog också rimligt. När människor får fritt välja själva, så blir det i ett flertal yrken inte 50-50, utan snarare 90-10. Borde man inte dra några viktiga slutsatser av detta?

Citat:
Och????
Förklara igen varför en tjej ska fråntas sin rättighet och möjlighet att kunna abortera bara för att hon valt att studera till läkare, lärare eller domare.

Jag skulle kunna anföra att om man skall bli läkare, lärare eller domare så bör man vara klyftigare än att bli oväntat gravid med fel man, men det gör jag inte. Istället menar jag att oavsett till vad man studerar eller inte studerar, så bör man avstå abort, om inte särskilda skäl föreligger. Inget hindrar att man både studerar och har små barn, eller att man väntar några år och studerar senare. Vi har alla möjligheter för detta i Sverige.

Citat:
Och verkar det göra det, tycker du?
Våldtar män mindre k de länder för fri aborträtt är förbjudet?
Eller dör samhället ignorerar mäns faderskap via att låta dem helt slippa vårdnad om barn.
Take a guess Uven.

Emedan Sverige anses ha väldigt höga tal av våldtäkter, så kanske det är så. Jag har inte kontrollerat för detta. Men, det rör sig givetvis inte enbart om våldtäkt (som fö är ett legitimt skäl för abort) utan om lösaktighet i största allmänhet, där både män och kvinnor behöver bete sig mera ansvarsfullt.

Citat:
Jo vi förstår att med ”betydligt bättre sexualundervisning” så avses att informera tjejer om att just de inte ska ha sex.

Om just Du ingår i "vi" så är nog förståelsen allmänt låg, men för övriga så håller jag inte för otroligt att sexualundervisning bör könsuppdelas. Det skulle nog hjälpa en del.

Citat:
Herregud vad du är tradigt enfaldig att diskutera med.

Heter det "att få brallorna neddragna", eller "att få kjolen uppdragen" när man avslöjar kvinnor?

Kan Du inte bara erkänna att Du har fel?

Citat:
Javisst, råkar din tonårsdotter gifta sig med en kille domvefter 5 år får en total personlighetsförändring och börja misshandla din dotter och dina ev. barnbarn så är detta naturligtvis don dotters fel, och hon ska inte skilja sig förrän hon och barnen slås ihjäl. Nått sånt?

Den situationen skulle förmodligen leda till en misshandlare mindre och att jag hamnar i fängelse. Det som bör hända är att dottern polisanmäler fähunden och skiljer sig medan vederbörande sitter inne. Därefter bör domstolen utfärda livstids besöksförbud. Vi diskuterar inte så ofta kriminalpolitik, men jag är i sådana avseenden ännu mer lutherskt ortodox än i familjefrågor.

Citat:
Och om det visar sig att en ideologi är en magnet för okunniga dumskallar som ex. reaktionära och div. rasism faktiskt påvisats vara?
Din ideologi ex.

Hmm?

För det är ju fakta att konservativa, reaktionära, främlingsfientliga och sexistiska nänniskor faktiskt påvisats ha lägre IQ än progressiva mer fördomsfria människor s.k liberaler.

Nedan psykiska problem varken är synonymt med lågt IQ, okunnighet eller att man inte klarar ha vettiga politiska åsikter.

Det är nog så. Konservatism begriper de flesta är en klok inställning, t ex att inte ändra sådant som fungerar väl. Progressivism behöver man nog högt IQ och många högskolepoäng för att tro att sådana dumheter fungerar, där man vill ändra för ändrandets skull.
Citera
2021-04-22, 16:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är ju onekligen ”sött” att du seriöst inbillar dig att svenska samhället var ”fungerande” under ex kung Oscars tid, om du syftar på Oscar den andre så var han ex. kung under den tid när svenskarna tvingades fly i massor till Amerika för att undkomma svält, tvång och allehanda skit som styrde Sverige i andra delen av 1800 talet.

Så ”fungerande” ja tjena du.

Det var också den tid då Sverige industrialiserades i rasande fart, ekonomin ökade och ett antal viktiga reformer infördes. Emigrationen till Amerika föranleddes i första hand av den befolkningsökning som tillskapats av "freden, vaccinet och potäterna", vilket i grunden var en god sak. Men, visst var det besvärligt för Sverige att bli av med större mängder dugliga människor i arbetsför ålder. Nu gjorde förstås dessa exil-svenskar viktiga insatser på andra håll i världen, så totalt sett var det ändå litet positivt att de kunde göra nytta. Det hade också den långsiktiga nyttan med sig att USA och Sverige upparbetade goda relationer, i alla fall fram till Olof Palme raserade detta.
Citera
2021-04-22, 17:03
Medlem
Citat:
Det var också den tid då Sverige industrialiserades i rasande fart, ekonomin ökade och ett antal viktiga reformer infördes. Emigrationen till Amerika föranleddes i första hand av den befolkningsökning som tillskapats av "freden, vaccinet och potäterna", vilket i grunden var en god sak. Men, visst var det besvärligt för Sverige att bli av med större mängder dugliga människor i arbetsför ålder. Nu gjorde förstås dessa exil-svenskar viktiga insatser på andra håll i världen, så totalt sett var det ändå litet positivt att de kunde göra nytta. Det hade också den långsiktiga nyttan med sig att USA och Sverige upparbetade goda relationer, i alla fall fram till Olof Palme raserade detta.

Förvisso en radda socialdemokratiska och liberalistiska reformer, just sånt du inte gillar och vars resultat vi kan se idag, just det du avskyr...ex rättigheter för kvinnor, fattiga och homosexuella och annat underlägset ”pack” icke ”lika värdiga” människor som i din vision av samhälle bara ska finns sig.
Citera
2021-04-22, 18:02
Medlem
Citat:
Reaktionär är ett sådant där stalinistiskt kommunistuttryck som avser att identifiera fienden. En fiende som skall bekämpas.

Stalin visste hur man behandlade reaktionen, det var hans signum.

Att försöka klistra stalinism på debattmotståndaren bidrar ej till konstruktivt meningsutbyte! Höj nivån!
Citera
2021-04-22, 18:11
Medlem
Citat:
Han är gravt reaktionär. Och ja delar värderingar med en mängd patriarkala religioner.

Han har fastnat i 30-åriga krigets värderingar med sitt snack om papister! Skrämmande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in