2020-12-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picea
I svenska skolan går elever som är bland annat ateister, kristna och muslimer. Svensk skola är inte exklusivt ateistisk. Så om dessa värderingar om jämställdhet förmedlas till eleverna så gäller det också de muslimska eleverna. Det ger alltså inte stöd för ditt påstående om dessa stora skillnader i förekomst av misogyni.

Sen vill jag uppmana dig att vårda ditt språk. Annars slutar jag svara.

Ateister har egentligen inget gemensamt förutom att de saknar gudstro. Så det är ju lite konstiga val.

Men religioner har ganska mycket att säga om kvinnosyn. Är en man muslimsk på riktigt anser han sig vara ansvarig för sin kvinna inför gud. Det är en del av hans kvinnosyn.

Det är du som har att underbygga ett påstående, inte jag.

Du påstår att det inte är skillnad! Din källa tack!
Citera
2020-12-02, 14:57
Medlem
piceas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ateister har egentligen inget gemensamt förutom att de saknar gudstro. Så det är ju lite konstiga val.

Men religioner har ganska mycket att säga om kvinnosyn. Är en man muslimsk på riktigt anser han sig vara ansvarig för sin kvinna inför gud. Det är en del av hans kvinnosyn.

Det är du som har att underbygga ett påstående, inte jag.

Du påstår att det inte är skillnad! Din källa tack!

Har muslimer som gått i svensk skola denna kvinnosyn?
Citera
2020-12-02, 15:28
Medlem
Citat:
Har muslimer som gått i svensk skola denna kvinnosyn?

Inte nödvändigtvis.

Jag tror inte alla muslimer har samma kvinnosyn exakt. Men följer de islam så har de ju den kvinnosynen, den är ju påbjuden. De ansvarar för kvinnans synder inför gud.

Som exempel: SVT wallraffade en muslimsk äktenskapsrådgivning i Malmö och där rådgavs männen att de kunde slå sin kvinna om hon inte lydde dem. Inte för hårt, men kroppsbestraffning kunde vara befogat.

Jag tror ju sådant har betydelse, du menar att det kvittar.

Om imamerna som jobbade där hade gått i svensk skola vet jag dock inte.
Citera
2020-12-02, 15:33
Medlem
piceas avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis.

Jag tror inte alla muslimer har samma kvinnosyn exakt. Men följer de islam så har de ju den kvinnosynen, den är ju påbjuden. De ansvarar för kvinnans synder inför gud.

Som exempel: SVT wallraffade en muslimsk äktenskapsrådgivning i Malmö och där rådgavs männen att de kunde slå sin kvinna om hon inte lydde dem. Inte för hårt, men kroppsbestraffning kunde vara befogat.

Jag tror ju sådant har betydelse, du menar att det kvittar.

Om imamerna som jobbade där hade gått i svensk skola vet jag dock inte.

Källa på att ”De ansvarar för kvinnans synder inför gud”?

Inte alla muslimer har samma kvinnosyn. Precis som inte alla ateister har det. Det har inte varit någon brist på misogyna ateister.
Citera
2020-12-02, 15:38
Medlem
Citat:
Källa på att ”De ansvarar för kvinnans synder inför gud”?

Inte alla muslimer har samma kvinnosyn. Precis som inte alla ateister har det. Det har inte varit någon brist på misogyna ateister.

Du kan kolla vilken källa om islam eller sharia som helst, det är allmänbildning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsroller_inom_islam

Citat:
Sura 4:34: Männen skall ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med (den styrka och) de andra företräden som Gud givit dem, och i egenskap av (kvinnornas ) försörjare [...].

Ateismen föreskriver ingen kvinnosyn alls, eller ideologi överhuvudtaget. Islam och kristendomen har en kvinnosyn i sin ideologi.
Citera
2020-12-02, 15:47
Medlem
piceas avatar
Citat:
Du kan kolla vilken källa om islam eller sharia som helst, det är allmänbildning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsroller_inom_islam

Det är ej en källa på vad jag efterfrågade. Jag vill ha källa på ditt påstående att ”De ansvarar för kvinnans synder inför gud”.

Citat:
Ateismen föreskriver ingen kvinnosyn alls, eller ideologi överhuvudtaget. Islam och kristendomen har en kvinnosyn i sin ideologi.

Vilket uppenbarligen inte stoppat ateister från att kunna bete sig kvinnofientligt.
Citera
2020-12-02, 15:53
Medlem
Citat:
Det är ej en källa på vad jag efterfrågade. Jag vill ha källa på ditt påstående att ”De ansvarar för kvinnans synder inför gud”.

Vilket uppenbarligen inte stoppat ateister från att kunna bete sig kvinnofientligt.

Det är vad det står faktiskt, det är en sura, det är gud som talar genom sin profet.

Nej ateism har inget med saken att göra. Den skapar inte misogyni.

Jag vill hävda att även tedrickare slår kvinnor, men kanske inte lika ofta som alkoholister?

Alkohol och kvinnomisshandel är kopplade som orsak och verkan, te är helt utan påverkan. Om en tedrickare slår sin kvinna är det av andra orsaker.
Citera
2020-12-02, 15:54
Medlem
piceas avatar
Citat:
Det är vad det står faktiskt, det är en sura, det är gud som talar genom sin profet.

Nej ateism har inget med saken att göra. Den skapar inte misogyni.

Jag vill hävda att även tedrickare slår kvinnor, men kanske inte lika ofta som alkoholister?

Alkohol och kvinnomisshandel är kopplade som orsak och verkan, te är helt utan påverkan. Om en tedrickare slår sin kvinna är det av andra orsaker.

Står inget om synder i det stycke du citerar.
Citera
2020-12-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, förmodligen inte eftersom skälen (de är rikare och bär därför dyrare mobiler, jackor eller har mer pengar) inte är lika uppenbart.

Citat:
några månader? Vi vet fortfarande inte allt om Corona.
Ex långtgående symptom.

Det förvånar mig litet att så litet tycks ha forskats om apati-barnen efter att de var i det mediala ropet.

Citat:
Du har presenterat ett gäng väldigt ostabila och luddiga teorier/ åsikter som jag inte tycker hänger ihop.

Men, det tycker jag väldigt ofta om de konservativa som diskuterar här inne, det saknas ofta både röda trådar och vettiga underlag i resonemangen.

Det existerar självfallet rasism mot svenskar eller vita eller västerlänningar. Men! i vår del av världen är det inte den typen som skapar problem på strukturell nivå.
Och därför hör du ingen specifik debatt kring just detta.
Inget: swedish lives matter alltså.

Och vår debatt kring vetenskap tycker jag nog är utredd tillräckligt.

Jag är inte så röd, så kanske har det någon betydelse. Men, jag påstår nog att rasismen mot svenskar (kanske på motsvarande sätt i andra europeiska länder) är problematiskt på en strukturell nivå. Särskilt i kombinationen "vita-svenska-män". Det är en utstötningsmekanism som nog får ödesdigra följder för Sverige och svenskarna. Det har kanske redan nu betydelse för familjebildning och familjeupprätthållade. Kanske är den nu aktuella Annika Hirvonen ett exempel på det. Vi får kanske se.

Att svensk MSM skulle acceptera någon Swedish Lives Matter-rörelse har jag svårt att tro på. Snarare tvärtom.
Citera
2020-12-02, 15:57
Medlem
Citat:
Står inget om synder i det stycke du citerar.

Du får läsa lite längre i texten. Jag tänker inte undervisa dig i islam.
Citera
2020-12-02, 15:58
Medlem
piceas avatar
Citat:
Du får läsa lite längre i texten. Jag tänker inte undervisa dig i islam.

Okej, du har ingen källa alltså.
Citera
2020-12-02, 16:03
Medlem
Citat:
Okej, du har ingen källa alltså.

Koranen är min källa. Sharia.

Har du en källa på att det inte skillnad på kvinnosyn i olika religioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in