Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag tycker nog de parter som ingår har rätt avgöra vad som fungerar eller inte, och inte du, nån kyrka eller koservativ ideologi.
Så enkelt är det inte. I familjen ingå även eventuella barn och familjen ingår i sin tur i ett samhälle. Det är fler än enbart de vuxna som inledningsvis ingår relationen som den angår.
Citat:
Och fungera på samhällsnivå det gör alla konstellationer som producerar välmående och trygga ungar.
Och det skulle jag hävda att många heterosexuella äktenskap ex. inte gör, så varför ska vi prioritera just dem?
Homorelationer producerar
inga ungar alls - hur vill Du göra med dem?
Heterosexuella relationer är
de enda som producerar barn och äktenskap är den stabilaste heterosexuella relation vi känner, så
därför.
Citat:
och jag påstår att i samhällen där ex. halva den manliga befolkningen slaktas i nått krig, och ex. kivnnor inte klarar att ensamma dra upp barn eller....leva i celibat resten av sina liv, så är polygami och ex. lesbiska förhållanden eller storfamiljer eller vänner lever ihop odh delar barn you name it....bra lösningar.
Allt som lösere människors problem är lösningar.
Så, nödlösningar i katastrofsituationer betraktar Du som "bra lösningar"? Vi noterar detta.
Citat:
Och just för att vi idag fattar att nääää människor kommer nu inte stöpta i någon fykantiga uvmodell som är samma överallt, utan vi är lite olika....ex. nu homosexuella, eller vill leva polyamoröst eller dylikt.. så bör de få leva så, så länge andra inte tvingas eller skadas.
Ditt ideal är att tvinga kvinnor......och tom skapa strukturer där poängen är att kivnnor ska tvingas och skadas..
Rätt äckligt om du frågar mig.
Du bortser bekvämt igen från barnen och deras rätt och behov.
Citat:
Jo de tär nytt.....människan har levt ca 200 000 år. Kärnfamiljen är kanske 10 000 år gammalt
Tittar du på familjebildningar ex. i hur man begravt människor i de första mänskliga civilisationerna
ex. gamla mesopotamien så stämmer inte någon kärnfamilj med DNA.
och...precis med samma argument så går de tinte hävda att den homosexuella eller polygama eller storfamilj eller helt öppna relationer där alla tar hand om allas ungar what ever heller itne skulel fungera.
Du har alla möjliga lösningar på detta genom den mänskliga historien, de flesta betydlgit mer långvariga och äldre än den heterosexuella lilla kärnfamiljen.
Jag är övertygad om att idealet var man-kvinna-relation även i samhällen där detta ännu inte var möjligt för mer än några få. Det är resultatet av mänsklig utveckling som gjort att ideal oh verklighet kunnat närma sig varandra. Det tycks som att Du idylliserar en stenålderstillvaro som var allt annat än trivsam för det stora flertalet.