2020-11-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det beror ju på hur hushållet lägger upp den gemensamma ekonomin.

Visst, det förekommer att hustrur till en VD ställs på bar backe. Förut hade hon kanske 50.000 i månaden att röra sig med för att köpa det som behövdes till hushållet. Inklusive egen konsumtion då.

Utan arbetslivserfarenhet får hon svårt att klara sig om hon inte stoppat undan något av de 50 laxarna.

Å andra sidan... om alternativet varit att slita i ICA-kassan så har hon det kanske inte så mycket sämre.

Ja precis, du kan inte se vettiga män utan hakar upp dig på enstaka idioter. Så låter du dessa stå som representanter för manligheten.
jag hakar inte upp mig på individer överhuvudtaget, jag hakar upp mig på idiotiska ideologier och åsikter.

Och åsikten att man ska dela upp kostnaderna och arbetet med barn olika mellan könen, så att det blir enorm obalans mellan könen i saker som ex. ekonomi, maktbalanser och sociala relationer
är idioti av värsta sort.

Så jävla dumt, helt enkelt.
Citera
2020-11-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag hakar inte upp mig på individer överhuvudtaget, jag hakar upp mig på idiotiska ideologier och åsikter.

Och åsikten att man ska dela upp kostnaderna och arbetet med barn olika mellan könen, så att det blir enorm obalans mellan könen i saker som ex. ekonomi, maktbalanser och sociala relationer
är idioti av värsta sort.

Så jävla dumt, helt enkelt.

OK, men man kan organisera ekonomin i familjen på olika sätt även vad gäller hemmafru. Det gäller att komma överens.

Det väsentliga är vem som förvaltar kosingen, det är där makten ligger. Inte vem som tjänar den.

Så det måste inte bli en enorm maktbalans. Ett se den som förvaltar lönen som offer och den som tjänar den som förtryckare är lite konstigt tycker jag.

Så jäbla lyxigt är det inte att jobba som t ex betongarbetare och så förnedrande är det inte att vara hemmafru om alternativet är kassan på ICA.
Citera
2020-11-21, 10:41
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Nä, man behöver ju inte dö i en bilolycka, bara för att man väljer att köra i 250 km/h heller.

precis det är en icke fråga i Sverige, för här har feminismen sett till att vi har dagis, föräldrapeng, pappamånader, nästan lika löner, utbildning även för kivnnor och...aborträtt ex.

Många saker som alltså vissa konservativa vill ta bort.
Jag har ju redan förklarat min synpunkt om aborter i den här tråden, så du vet vad jag tycker där.
Jag kan å andra sidan inte förstå vilka det är, som du tror vill ta bort dagis och föräldrapeng och så vidare.
Men kan du förklara varför pappamånader är så viktigt för dig?
Citera
2020-11-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag har ju redan förklarat min synpunkt om aborter i den här tråden, så du vet vad jag tycker där.
Jag kan å andra sidan inte förstå vilka det är, som du tror vill ta bort dagis och föräldrapeng och så vidare.
Men kan du förklara varför pappamånader är så viktigt för dig?
Varför är mammamånader viktiga?
Citera
2020-11-21, 11:33
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Varför är mammamånader viktiga?
För ett spädbarn är mamman den viktigaste personen, åtminstone om barnet blir ammat.
Citera
2020-11-21, 11:48
Medlem
Citat:
För ett spädbarn är mamman den viktigaste personen, åtminstone om barnet blir ammat.
Och med detta och din förvåning över pappamånader, så antyder du alltså att pappor inte är viktiga personer för spädbarn/ barn.
Citera
2020-11-21, 11:54
Medlem
raketers avatar
Citat:
Och med detta och din förvåning över pappamånader, så antyder du alltså att pappor inte är viktiga personer för spädbarn/ barn.

Pappor är inte av vikt enligt staten. Sverige lägger skattepengar på att ge insemination till både lesbiska par och till ensamstående kvinnor.
Citera
2020-11-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raketer
Pappor är inte av vikt enligt staten. Sverige lägger skattepengar på att ge insemination till både lesbiska par och till ensamstående kvinnor.
Lesbiska par är just 2, dvs ett barn får 2 trygghetspersoner.

Att ensamstående kvinnor får rätt till insemination är något jag personligen ställer mig rätt kritisk mot.
Citera
2020-11-21, 12:39
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
För ett spädbarn som blir ammat är pappans betydelse inte så märkbar ännu.
Det är helt annorlunda för större barn, som har ett annat behov av att känna båda sina föräldrar.
Citera
2020-11-21, 13:04
Medlem
Citat:
För ett spädbarn som blir ammat är pappans betydelse inte så märkbar ännu.
Det är helt annorlunda för större barn, som har ett annat behov av att känna båda sina föräldrar.
Svensk föräldraledighet är på totalt 1,5 år.
Barn har ett absolut behov av anknytning så snabbt som möjligt, till mamma ja men även till pappa.
Att man binder tiden till mamma och pappa säger ingenting om när respektive part sen tar ut denna ledighet. mamma kan ta ut först och sen kan pappa ta ut.
Då garanteras at en intim anknytning byggs upp hos alla 3 parter. Vilket är viktigt för alla 3 parter.
Citera
2020-11-21, 14:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du smiter från verkligheten.

Äktenskap är inte definitionen av lyckad och trygg barndom, Uven, eller lyckad mänsklig relation.
Åtskilliga äkenskap är rena krigszonerna, totalt förödande för barn.
Är det bra tycker du att barnen i dessa äktenskap ska tvingas stanna med ex. psykotisk. sexeullt eller fysiskt våldsam förälder/ föräldrar?

Att en del äktenskap är krigszoner betyder inte att flertalet är det, eller behöver vara det. Det finns inget som fungerar perfekt, men äktenskap vet vi är i de flesta fall den bästa sociala uppväxtmiljön för de flesta barn. Bara för att det finns dåliga särfall av något, betyder det inte att allt är dåligt. Det förekommer tågolyckor, som ibland får förfärliga följder, men det är inte ett självklart argument mot att tåg är ett viktigt transportmedel, i vissa avseende det viktigaste.

Citat:
jag kan ju kontra ditt tramsexempel med motsvarande trams....

Svältande människor är lite mindre benägna begå brott, ska vi inte se till så att alla människor ska tvingas svälta?

Jag tycker det räcker med att de som begår brott hålls på svältgränsen.

Citat:
Och varför ska jag alltså bara vara emot just islamsk patriarkat och deras "resonemang", och inte judisk, katolsk, lutheransk, ateistisk eller hinduisk?
DIN typ av patriarkat ex. Varför ska jag INTE vara emot när DIN sort vill begränsa kvinnors rätt över sina egna kroppar? bara när islam vill det?

De VERKLIGEN! bästa för alla barn är trygghet, kärlek, bra omsorg och tillräckliga resurser.
Och detta finner du lite överallt, inte endast i heterosexuella lutheranska kärnfamiljer.

Och samhällens politik bör vara riktade åt att garantera ovan åt flest möjligt barn, inte att ägna sig åt att "vissa" barn ska STRAFFAS, användas som vapen mot sina föräldrar för att dessa prompt ska ingå hetroseuxuella äktenskap".

Din oförmåga att ta avstånd från islam som en kvinnofientlig ideologi är både fascinerande och starkt oroande. Det är skillnader mellan olika religioner, ideologier och kulturella mönster. De Du inte vill ta avstånd från kan beses här: https://nyhetsbyran.org/2020/11/20/offentlig-fredagsbon-utanfor-franska-ambassaden/

Citat:
För jag upprepar: fakta är att DIN politik/ DITT samhälle leder till stora mängder ungar som far enormt illa.
Min politik ( ex. nu Sverige i nutid) gör det inte.

men detta gömmer du dig ifrån.

Det är här och nu som stora mängder barn far illa. Många lever i splittrade familjer, de har ingen fungerande fadersfigur, de träffar överhuvudtaget nästan bara kvinnor, de far illa i skolan och får dålig utbildning - kanske är deras viktigaste uppgift i skolan att vara kuddsvenskar. Det är här och nu som många skolbarn äter upp sig på fredagslunchen och försöker äta i kapp på måndagslunchen, för hemma blir det kanske ingen mat i skolan. Det är många barn som är fruktansvärt rädda för skolloven; då kan vad som helst dåligt hända.

Allt detta är resultatet av den politik som Du tycker är så bra.
Citera
2020-11-21, 14:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketer

Citat:
Lesbiska par är just 2, dvs ett barn får 2 trygghetspersoner.

Att ensamstående kvinnor får rätt till insemination är något jag personligen ställer mig rätt kritisk mot.

Det är helt otroligt att man är beredd att använda skattepengar, och sjukvårdsresurser, för att aktivt skapa faderlösa barn. När det gäller såväl adoption som insemination - och båda metoderna kan ha gott fog för sig - så bör staten sträva efter att så långt det bara är möjligt säkerställa en normal familjesituation så att barnet har tillgång till både en moders- och fadersgestalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in