Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
fast det tycker nog jag,
kan man itne vetenskapligt förklara varför nu ex. judar skulle vara sämre än tyskar, så kan man ju inte hävda detta.
Just därför som all denna totala fejkvetenskap av mätande av skallar och "skurkutseende" och allehanda rent trams uppkom. därför att den "behövdes" för att rättfärdiga hat.
Igen, jag vet inte det jag. Det verkar som att du hoppar över något led i förklaringen. Det borde vara så att vetenskapen kartlägger och förklarar om det finns några skillnader mellan tyska och judar, främst då biologiskt, som är av någon som helst betydelse. När det är gjort bör det snarast vara etikens uppgift att bedöma om eventuella skillnader skall få någon värderingsmässig skillnad. Det skulle t ex kunna vara att den ena folkgruppen är i högre grad laktosintolerant och därför behöver tillgång till laktosfria produkter, alltså att värderingen inte är ett självklart utfall av det vetenskapliga konstaterandet.
Att rasismen i sin "vetenskapligfierade" upplaga bl a tillkom för att kunna motivera slaveriet finns det nog goda belägg för, men av det följer inte att riktig vetenskap är det enda botemedlet. Vem vet? Kanske bidrog den sekularisering som följde på upplysningen till att etiken försämrades, med rasbiologi som följd?
Citat:
Även åsikten att familjer på nått sätt skulle fungera sämre idag än vad de gjorde ex. på 1800 talet är rent trams.
Förr hölls många äktenskap samman via förtryck, våld och rent tvång. Och väldigt många människor blev faktiskt sjuka på kuppen, eller alternativt tvingades in på metnalsjukhus så äkta mannen ätnligen kunde bli av med en hopplös fru ex. är det "bra"?
Vi kan ta ett ex. H. Söderberg ex. hade en fru som han inte gillade, hon gnällde för mycket, kunde inte ta hand om hemmet ex. för hon led av en reumatisk sjukdom dvs hade konstant värk. Henne tvingade han in på mentalsjukhus, för att på så sätt få möjlighet att skilja sig och gifta om sig, för det var enda möjligheten då.
bra?
Det fanns väl inget som var bra i den historien, vad jag vid en ytlig läsning kan se.
Citat:
Vi gifter oss idag som aldrig förr, bara det att vi idag kanske gifter oss 3 ggr per liv, också för att vi idag lever rejält längre än man gjorde 1800 ex.
jag skulle hävda att det är mil bättre idag än det någonsin varit förr.
Jag tror det var någorlunda vanligt att man gifte om sig förr också, vanligen på grund av den ena partens död. Det är väl sådant som ligger bakom berättelser om elaka styvmödrar, som i Askungen. När vi nu inte dör på samma sätt som förr, så borde väl det vara bra för familjelivet?