2021-02-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Den jämställdhet som feministerna vill uppnå är vad som brukar kallas "lika utfall" och inte "lika villkor" som vi andra önskar. Självklart uppnår man inte "jämställdhet" med en sådan utgångspunkt.

Dessvärre tror jag inte att Du som feminist inser att genom att framhålla kärnfamiljens värden så är det just mänskliga rättigheter och barns trygghet som är mitt fokus. Relationell oförmåga och splittrade familjer skapar otrygghet och olyckliga människor.

Nej det är återigen din sorts halmbyggen.
Feminism handlar om lika rättigheter och möjligheter.
Dvs de män du tog upp i din länk ska ha samma möjligheter få jobb inom trad. kvinnoyrken som kvinnor har. Men detta betyder inte med automatik att de ex. får jobbet om de saknar meriter eller missköter sig ex.
Eller att de som grupp ska garanteras samma antal jobb (som i lika utfall)

Kärnfamiljen i den kontext du önskar, har bevisat sig vara ett rätt dåligt system för att garantera alla barns trygghet.

Vilket bevisats i just antal otrygga och lidande barn i en radda ojämställda patriarkala samhällen.

Men du har ju nu stora problem med att dra slutsatser av verklighetens data.

Kärnfamiljen har helker aldrig handlat speciellt om barns trygghet utan om mäns.
Citera
2021-02-26, 22:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det där med rösträtt är förstås demokratisk problematiskt, men allehanda materiella incitament borde utredas tämligen förutsättningslöst. Föräldrapension är faktiskt ett riktigt intressant förslag, som borde studeras närmare.

Frihet är för min del heligare än demokrati, dessutom är det mer ogenomförbart att förbjuda p-piller, en svart marknad kontrollerad av kriminella skulle uppstå (vi kan inte ens förbjuda tunga droger). Däremot fungerar det utmärkt att förbjuda 17åringar att rösta.

Ett stort incitament för fattiga att få barn är att ha någon som tar hand em dem, vi måste få bort byråkratiska system som fyller tomrum genom att främlingar betalar för ens pension än istället för barn du själv skapat och uppfostrat.
Citera
2021-02-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ja, absolut kan jag acceptera att det är en slags klass. Inga rättigheter ska ges utan ansvarskrav.

Vi tar alla hand om barn i Sverige, via vår skatt har du glömt det?
Citera
2021-02-26, 23:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Hur är det inte en fråga om tvång? Du skriver klart och tydligt, du tycker att det finns ett "demografiskt läge" i vilket det är försvarbart att inskränka människors rättigheter för att de ska föda fler barn. Hur fan är det inte en fråga om tvång?

Det här argumentet visar ju med all önskvärd tydlighet att du inte ens själv tror på det där tramset om att människor ska vara avhållsamma eller bli bättre på att använda preventivmedel. Abortförbud har alltså inte ett skit att göra med att människor ska undvika oönskade graviditeter utan är istället en befolkningspolitisk åtgärd, där du är fullt medveten om att du tvingar människor att föda oönskade barn.

Slentrianabort är ingen rättighet, och att avstå från att tillhandahålla en sådan tjänst är givetvis inget tvång. Det skall stå varje myndig medborgare fritt att välja eller avstå sex och att bära de följer som följer av dessa val.

Citat:
Om kvinnorna ville föda barn hade du inte behövt föreslå att man ska förbjuda aborter och preventivmedel. Att förbjuda alternativen får inte människor att vilja någonting, och det skapar inte heller någon långsiktig meningsfullhet. Det enda du skulle uppnå är ju att skapa ännu mer misär, kvinnor hade ju fan massemigrerat från en sådan politik. Fast utvandring kanske du också vill förbjuda?

Jag har aldrig föreslagit att man skall förbjuda preventivmedel, bara frågat Er feminister om Ni kan se något scenario när dessa måste begränsas. I ett normalsamhälle är jag för en god tillgång till preventivmedel, bl a för att motverka stora aborttal.

Vi har fö redan en betydande utvandring årligen från Sverige - under 2020 lämnade 22 607 kvinnor Sverige enligt SCB: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utvandring-fran-sverige/
Citera
2021-02-26, 23:04
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vi tar alla hand om barn i Sverige, via vår skatt har du glömt det?

Att säga att jag tar hand om några barn vore ett hån mot alla som tar hand om barn, likaså att jag ska ha lika rätt till deras barns framtida skatteintäkter som de själva.
Citera
2021-02-26, 23:10
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Att säga att jag tar hand om några barn vore ett hån mot alla som tar hand om barn, likaså att jag ska ha lika rätt till deras barns framtida skatteintäkter som de själva.

Apropå familjer och unga så såg jag en undersökning från USA som jag tycker är väldigt konstig:
https://pbs.twimg.com/media/EvHIWMWXYAA9rhW?format=jpg&name=900x900
Citera
2021-02-26, 23:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Att män diskrimineras på arbetsmarknaden är verkligen inte jämställdhet. Flera konservativa, t.ex. Mats Dagerlind, kallar sig själva jämställdister: för jämställdhet, emot feminism.

Nej, det är inte jämställdhet och det är inte meritokrat - det är feminism.

Ett litet sidospår medges, men Academic Rights Watch konstaterar att femininiseringen av universiteten leder till en påtagligt minskad vetenskaplig produktion.
https://academicrightswatch.se/?p=4528
Citera
2021-02-26, 23:13
Medlem
Citat:

Suck!
1. Det är inget problem att vi minskar i population, det är bara bra och säkerligen en viktig faktor för att klara klimatet i denna antropocena tid.

2. Att skapa ojämlikhet via att manipulera i demokratisks principer är idioti, oavsett vilket gott skäl som anges som skäl.

Vi ska alltså varken införa kvinnoförtryck av sorten abortförbud, eller ta bort rösträtten för alla som inte föder barn.
Citera
2021-02-26, 23:14
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Suck!
1. Det är inget problem att vi minskar i population, det är bara bra och säkerligen en viktig faktor för att klara klimatet i denna antropocena tid.

Problemet är ju u-länderna är de som ökar mest, medan vita människor är en döende ras.
Citera
2021-02-26, 23:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej det är återigen din sorts halmbyggen.
Feminism handlar om lika rättigheter och möjligheter.
Dvs de män du tog upp i din länk ska ha samma möjligheter få jobb inom trad. kvinnoyrken som kvinnor har. Men detta betyder inte med automatik att de ex. får jobbet om de saknar meriter eller missköter sig ex.
Eller att de som grupp ska garanteras samma antal jobb (som i lika utfall)

Kärnfamiljen i den kontext du önskar, har bevisat sig vara ett rätt dåligt system för att garantera alla barns trygghet.

Vilket bevisats i just antal otrygga och lidande barn i en radda ojämställda patriarkala samhällen.

Men du har ju nu stora problem med att dra slutsatser av verklighetens data.

Kärnfamiljen har helker aldrig handlat speciellt om barns trygghet utan om mäns.

Sverige är inte ett "ojämställt patriarkalt samhälle" och därför är kärnfamiljen i svensk tappning inte en otrygg familjebildning i normalfallet utan fastmer just trygghetsskapande, både för män, kvinnor och barn. De allra flesta män, kvinnor och barn önskar också helst att få leva i en kärnfamilj någon gång.
Citera
2021-02-26, 23:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Frihet är för min del heligare än demokrati, dessutom är det mer ogenomförbart att förbjuda p-piller, en svart marknad kontrollerad av kriminella skulle uppstå (vi kan inte ens förbjuda tunga droger). Däremot fungerar det utmärkt att förbjuda 17åringar att rösta.

Ett stort incitament för fattiga att få barn är att ha någon som tar hand em dem, vi måste få bort byråkratiska system som fyller tomrum genom att främlingar betalar för ens pension än istället för barn du själv skapat och uppfostrat.

För mig är demokrati en omistlig del av friheten.

Jo, jag är försiktigt positiv till en föräldrapensionsskatt. Om en sådan utformas klokt kan det säkerligen ge goda effekter.
Citera
2021-02-26, 23:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Suck!

2. Att skapa ojämlikhet via att manipulera i demokratisks principer är idioti, oavsett vilket gott skäl som anges som skäl.

Vi ska alltså varken införa kvinnoförtryck av sorten abortförbud, eller ta bort rösträtten för alla som inte föder barn.

Känner mig förhållandevis säker på att svenskar med sin teknologiska innovationsförmåga hör till (mycket) större andel än 0,1% av Världens grönteknologiutveckling, medan vi hör till mindre än 0,1% av utsläppen.

Därmed bidrar nog varje svenskt barn mer till världens framtida klimat än vad han förstör. Ditt argument skulle alltså fungera bättre för Sudiarabiska föräldrar
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-26 kl. 23:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in