Citat:
Det betyder att:
1) Även hjärndöda människor har ett skyddsvärde och inte kan kastas bort efter godtycke.
2) Att en kvinna som frivilligt accepterar detta i sin livmoder inte sedan godtyckligt kan välja bort eller döda det foster (som jag förmodar man bör kalla det) som tillväxer.
3) Det är en mänsklig rättighet för både kvinnor och män att bestämma vad deras kroppsdelar skall användas till, men har man frivilligt upplåtit sin kropp till en annan individ, så får man inte godtyckligt döda denne. Den fria vilja gäller innan detta liv återfinns i kroppen. Det är som om Du låter en bekant åka med i Din bil; det är frivilligt att ta med passagerare, men det betyder inte att Du får sparka ut denne på motorvägen i 110 km/h med motivet "jag bestämmer om min bil".
1) Även hjärndöda människor har ett skyddsvärde och inte kan kastas bort efter godtycke.
2) Att en kvinna som frivilligt accepterar detta i sin livmoder inte sedan godtyckligt kan välja bort eller döda det foster (som jag förmodar man bör kalla det) som tillväxer.
3) Det är en mänsklig rättighet för både kvinnor och män att bestämma vad deras kroppsdelar skall användas till, men har man frivilligt upplåtit sin kropp till en annan individ, så får man inte godtyckligt döda denne. Den fria vilja gäller innan detta liv återfinns i kroppen. Det är som om Du låter en bekant åka med i Din bil; det är frivilligt att ta med passagerare, men det betyder inte att Du får sparka ut denne på motorvägen i 110 km/h med motivet "jag bestämmer om min bil".
1) ok? de ska alltså hållas vid "liv" i x. antal år med slangar/ maskiner överallt trots att man vet att de aldrig kommer "vakna" för där finns inget som kan "vakna" enligt all vetenskap?
hmm? Anser du då också att ett utplockat hjärta från en död människa ( hjärndöd) är en "människa"?
2) då har hon ju accepterat. Säger du nu alltså att när kvinnor har sex så är det samma sak som att de accepterar att bli gravida?
3) Det är frivilligt att ta med passagerari en bil ja, men det är exakt lika möjligt att stanna bilen och säga åt vederbörande att gå ut ur din bil. Kass liknelse uven.
Citat:
Det är därför jag frågar - vilken av de 700 varianterna gäller? Behövs moderns tillstånd för att det skall räknas som människa, eller är det den rent biologiska förekomsten som räknas?
haha nice try...700 gånger med olika ord men med samma innebörd...du kan läsa bak i tråden.
idag kräver ett befruktat ägg en mänsklig livmoder för att ta det sista tidsmässigt viktigaste steget för att bli människa. Men mänskliga livmödrar sitter i levande människor som ska ha sin rätt att bestämma över denna. Denna rätt kan begränsas något för att det ska bli värdigt för foster, men! den ska inte tas bort bara för att befsuktade ägg ska ges större rätt....
Citat:
Antalet aborter kommer så klart inte att motsvaras av antalet födda oönskade barn. En hel del barn kommer att vara önskade och älskade trots att de inte slentrianaborterats, men en majoritet kommer inte till alls emedan människor blir mycket försiktigare om det inte finns en enkel, ansvarslös väg ut.
Vilket alltså aldrig har fungerat. Alla samhällen i alla tider med dina ideal har haft en uppsjö ungar som fötts till vidriga förhållanden samt kvinnor som strukit med på kuppen.
Min variant av samhälle har extremt låg nivå av kvinnor som dör, samt låga nivåer på barn som far illa samt ett trevligare sexliv för alla. Vilken variant är bäst? bara att välja sida.
Senast redigerad av Merapi 2018-04-14 kl. 08:21.
Senast redigerad av Merapi 2018-04-14 kl. 08:21.