Citat:
Och bästa tryggheten för barn är att inte som konceptionsögonblick tvångsutvecklas mot sina föräldrars vilja, utan födas av fullt villiga föräldrar som berett plats för barnet i fråga i sina liv.Bästa tryggheten ytterligare är att se till att barn, precis som alla övriga grupper i samhället för övrigt inte bara ska ha sin familj att förlita sig på gällande trygghet och ekonomi ex. utan hela samhället ställer upp solidariskt för alla invånare.
Så nej din politik strukturerar sämsta tryggheten för barn, inbilla dig inget annat.
bevisen för att jag har rätt härvidlag är att Sverige( med "min"politik" är ett av världens absolut bästa land att växa upp i som barn, medan en radda gravt konservativa länder ( med "din" politik uppvisar några av världens sämsta platser för barn växa upp i, sydamerika som ex.)
Citat:
Det enda som behöver bevisas är att äktenskap i de flesta avseenden är bättre för flertalet människor, och det är ganska enkelt. Äktenskapet skapar större ekonomisk och juridisk trygghet för alla inblandade, inte minst för kvinnor och barn. Det är en gåta varför feminister inte driver frågan om ökad äktenskapsfrekvens, ty få saker gynnar kvinnor så mycket som äktenskap och i Sverige är det därtill tämligen enkelt att smita från detsamma.
Men, kanske sammanfaller detta feministiska felslut med just bristen på forskning om familjens betydelse i fler avseenden än att motverka kriminalitet.
Men, kanske sammanfaller detta feministiska felslut med just bristen på forskning om familjens betydelse i fler avseenden än att motverka kriminalitet.
Äktenskapet är bra när det är bra. punkt. Äktenskap är inte bra i sig, utan det är den mänsklig relationen som fäller avgörandet. har du en välfungerande relation, där båda vill markera detta så kan man gifta sig. men at tlikosm gifta sig ..bar aför tt gift sig...med vem som heslt...som du vill tvinga ihop bara för att man ex. fått och tvingats föda oönskat barn tillsammans, är inte bra för någon.
Sen finns det gott om forskning som påvisar att äktenskap är sämre för kvinnor än vad det är för män, så det är mer en konstruktion som gynnat och gynnar män och barn.
Citat:
Jag förmodar att Du vet rätt litet om orsakerna till den protestantiska reformationen? Om protestanternas kritik både av katolicismen teologiskt och moraliskt. Hade Du vetat mer så hade Du inte ansett att Latinamerikas katoliker företer särskilt många likheter med lutheransk protestantism.
Som lutheran är jag hängiven antipapist, bl a just för att katolicismen inte är värdekonservativ på mitt sätt.
Som lutheran är jag hängiven antipapist, bl a just för att katolicismen inte är värdekonservativ på mitt sätt.
Både protestantismen och katoliscismen saluför din typ av värdekonservatism. Finns ingen skillnad där gällande "moralen" och tänket bakom.
precis samma dravvel om "heliga" konceptionsögonblick....omoralen med homosexualitet, kärnfamiloj före allas lycka och straffmentalitet etc etc.
Citat:
Du tycks ha stockning i myntnedkastet. Sverige är själva beviset för att Du har fel. Aldrig i historien har något land satsat så mycket pengar, under så lång tid på sociala åtgärder för att motverka fattigdom, höja utbildningsnivån och minska "klyftorna" som Sverige gjort under de senaste 100 åren. Det förmodade resultatet av detta borde rimligen har blivit kriminalitet nära noll, missbruk nära noll, skilsmässor nära noll. Istället har vi dramatiskt dramatiskt höga tal av vålds- och sexualkriminalitet, narkotikamissbruk och skilsmässor. Som skattebetalare tycker jag att vi kunde fått allt detta till en betydligt lägre kostnad. Slutsatsen är alltså inte att socioekonomiska insatser inte spelar roll, utan att det är andra faktorer som är viktigare och som kommer först om man skall bygga fungerande samhällen. Hela Det Stora Sociologiska Antagandet är alltså felaktigt.
0 kan man aldrig få, det man kan få är minskad kriminalitet och så lite kriminalitet som möjligt.
Och det fick Sverige under dessa "100 år".
men, idag existerar Sverige under helt andra premisser än det gjorde under sekelskiftet.
Idag lever vi i en globaliserad värld, där människor reser och i EU. Ett EU med massa andra nationer vars befolkning lever under "din" samhällstyp. Och därför skapar en mängd av kriminalitet.
Mycket av den kriminalitet som idag existerar i Sverige i form av stölder, bedrägerier, internetbrott, narkotika etc etc. handlar om utifrånkomna gäng av kriminella, ofta från östeuropa ex, som har Sverige som ett ställa att utföra "raider" mot. ( och nej jag pratar inte om invandrare)
Det vi måste göra är alltså att sprida det som Sverige lyckades med vidare ut över Europa, och det gör vi också.
Citat:
Varför tror Du att det redan finns ett sådant "modelland"? Det är typiskt utopister att inbilla sig sådant. I den praktiska verkligheten så får man försöka bygga samhällen steg för steg och välja alternativ efter en vägning mellan värderingar och praktiska erfarenheter, ungefär som jag gör. En orsak till detta är den stora betydelse som kulturen spelar. Man kan därför inte utan vidare överföra åtgärder från en kultur till en annan och inbilla sig att det skall fungera likadant.
Ska jag berätta varför jag "tror det inte finns ett sådant "modelland"" ?
Det finns inte för att dina ideer är totalt vims och direkt kontraproduktiva, dvs får exakt motsatt konsekvenser än vad du sitter och fantiserar ihop i din blåa talltopp.
Allright?
All praktisk erfarenhet som planetens mänskliga civilisationer samlat ihop under historien, påvisar just detta. För jävlar du vad man man jobbat hårt på att "testa" dina ideer av att mäönniskor ska leva i kärnfamiljsenheter....att tvinga och förslava kvinnor, plåga småbarn och kränka homosexuella ex. man har typ inte sysslat med något annat under 2000 år.
De sista 100 åren har vi testat något annat, ex. även lägga det praktiska, juridiska, sociala, sexuella och ekonomiska ansvaret för mänsklig reproduktion på den andra halvan av mänskligheten, män. Och gett kvinnor fullmakt över sina egna kroppar och liv och lika rättigheter som män att bli betraktade som något annat än nationens vandrande livmödrar.... Och även detta resultat kan du iaktta konsekvenserna av.....du lever mitt uppe i ett sådant exempel.
men tar du till dig detta? Nääää du fortsätter vimsar fantasier i din talltopp.