Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Nja. 1-2 veckors sjukskrivning kan det bli i samband med dödsfall i nära familj.
Det är ungefär vad man kan/ska få betalt av arbetsgivaren vid dödsfall av nära anhörig.
Försäkringskassan godkänner sällan sjukskrivning för sorg. Jag har till och med tagit del av underlaget från en moder som förlorade sitt barn vid förlossning som fick börja söka jobb när hennes fysiska besvär av förlossningen försvunnit. Att hon precis förlorat ett barn och va i sorg räknades inte som tillräckliga besvär för att inte kunna ta ett "normalt förekommande arbete".
Naturligtvis tycker jag att man ska få sjukpenning om man förlorat en nära anhörig. Det är skillnad på hur dödsfallet ser ut, vem i familjen det är och högst individuellt hur man reagerar.
Men anledningen till att jag skrev som jag gjorde va för att belysa VÅR verklighet som är beroende av det allmänna sjukförsäkringssystemet (som inte fungerar) och HENNES verklighet som kan stanna hemma med full lön om hon så vill.
Genomvidrigt är vad det är. Hon är ansvarig för många människors självmord, hemlöshet, missär, hopplöshet och fattigdom. Den direkta jakten av sjuka och exploateringen av varenda brist i en horribel sjukförsäkring började med henne som minister. Regelverket va bristfälligt redan innan MEN försäkringskassans uppgift från staten va inte att göra allt för att exploatera bristerna.
Karma, säger jag.