2021-08-20, 08:45
Medlem
Fosterlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu tror jag du missfrstod ett hypotetiskt scenario med mina sikter, nej jag tror inte Biden eller Obama har ngra ekonomiska intressen i vaccinbolag, eller att det r livsfarligt. Men ska man jmfra att Justin Sun kper Tether med att Obama tar en spruta i tv haltar jmfrelsen p den punkten, d justin r djupt involverad i tether och har stora ekonomiska intressen i det.

Vad du tycker dr r orelevant, Tether pstods vara uppbackat med en dollar per tether, detta r bekrftat att ha varit en lgn.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Senast jag kollade var 1 tether vrd 1 usd.
Life moves on.

Alameda Research r en av de strsta bestllarna av tether. Och dem har ju alla hgsta respekt fr i branschen?

En Tether r vrd 1 USD, korrekt. Det r dock inte samma sak som att 1 Tether r backad av en USD. Mindre n 3% av Tethers backning bestr av cash och lejonparten r "commersial papers" vilket mer eller mindre r en omskrivning fr diverse utlningar, skulder, rntor och sdant.

https://decrypt.co/70732/tether-reve...ime-since-2014

Detta r rtt anmrkningsvrt d Tether lnge hvdade att det var backat 1 till 1 i cash. Alameda Research har vl frhoppningsvis gjort sin lxa och knner rimligen till detta. Gissningsvis r det ven de strsta investerarna som kommer att dumpa Tether frst vi den eventuell krasch och smspararna str med vrdelsa tokens - OM det blir en krasch.

Som tidigare sagt, jag brjar bli mer och mer skeptisk mot Tether. Finns bttre stable coins p marknaden.

Jag kan ha missfrsttt detta, men var det inte EXAKT det hr som hnde 1929? Bankerna lnade ut pengar som fan, och nr folk ville casha ut fanns det inga pengar i systemet. Istllet fr banker s har vi Tether, men samma sak borde vl rimligen kunna ske nu i kryptobranschen?
Senast redigerad av Fosterland 2021-08-20 kl. 08:48.
Citera
2021-08-20, 08:58
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Detta r rtt anmrkningsvrt d Tether lnge hvdade att det var backat 1 till 1 i cash.
r inte detta en internet sanning?
Har du lnk till dessa pstende som dom "lnge" gjort?

Mjligtvis att ngon sagt ngonting 2016/2017 som kunde tolkas 1-1 i USD och isf var detta fel.

Men jag verbevisas grna med lnkar.

Citat:
Jag kan ha missfrsttt detta, men var det inte EXAKT det hr som hnde 1929?
Det r exakt vad som hnder nu och har hnt de senaste 50 ren.

US Dollarn var peggad till guld nda fram till 1970 talet. Den s kallade "Guldstandarden".
Citera
2021-08-20, 09:11
Medlem
Fosterlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
r inte detta en internet sanning?
Har du lnk till dessa pstende som dom "lnge" gjort?

Mjligtvis att ngon sagt ngonting 2016/2017 som kunde tolkas 1-1 i USD och isf var detta fel.

Men jag verbevisas grna med lnkar.

Det r exakt vad som hnder nu och har hnt de senaste 50 ren.

US Dollarn var peggad till guld nda fram till 1970 talet. Den s kallade "Guldstandarden".

http://web.archive.org/web/202007010...s://tether.to/

1:a juli, 2020

Every tether is always 100% backed by our reserves, which include traditional currency and cash equivalents and, from time to time, may include other assets and receivables from loans made by Tether to third parties, which may include affiliated entities

https://web.archive.org/web/20190101...s://tether.to/

1:a januari, 2019

Every tether is always backed 1-to-1, by traditional currency held in our reserves. So 1 USD₮ is always equivalent to 1 USD.

Och sen har vi formuleringen idag, den 20:e augusti i ndens r 2021:

Every Tether token is always 100% backed by our reserves, which include traditional currency and cash equivalents and, from time to time, may include other assets and receivables from loans made by Tether to third parties, which may include affiliated entities (collectively, reserves).
Citera
2021-08-20, 09:20
Citat:
http://web.archive.org/web/202007010...s://tether.to/

1:a juli, 2020

Every tether is always 100% backed by our reserves, which include traditional currency and cash equivalents and, from time to time, may include other assets and receivables from loans made by Tether to third parties, which may include affiliated entities

https://web.archive.org/web/20190101...s://tether.to/

1:a januari, 2019

Every tether is always backed 1-to-1, by traditional currency held in our reserves. So 1 USD₮ is always equivalent to 1 USD.

Ok, bra med fakta att utg ifrn.

2019 sade dom iaf att den var backad av "currency" (inte ndvndigtvis USD). Visst, det fr man tvivla p om man vill, men den som pstr att dom inte var backade av currency, mste ju visa belgg p att s var fallet.

Citat:
Och sen har vi formuleringen idag, den 20:e augusti i ndens r 2021:

Every Tether token is always 100% backed by our reserves, which include traditional currency and cash equivalents and, from time to time, may include other assets and receivables from loans made by Tether to third parties, which may include affiliated entities (collectively, reserves).

Det hr r vl inte ngot att orda om?
Numera s r Tether alltid backad (p olika stt).

Sen ja, det vore ju p sin plats om Tether ocks kan backa upp sina pstenden med oberoende granskning av dessa.
Men fretag tenderar att hlla stngda bcker fr sdant som inte r reglerat enligt lag att vara offentlig information.
Man kan dremot tycka att lagen borde skrivas s, s att fretag som Tether med flera r mer transparanta, men sdana regleringar lr komma med tiden.
Citera
2021-08-20, 09:30
Medlem
Citat:
Du brjade frska argumentera emot att man kan tolka det som att Tether verkar ha rent hus med tanke p att ngon kper 2 miljarder av Tether och borde ha gjort sin research.

Men nu vet jag inte vad fan du frsker sga lngre. Det knns som att du skriver bara fr att sga ngot, inte fr att argumentera fr din sak lngre.

Du r klar i denna diskussion!

(skriv ngot trams fr att f sista ordet nu, det r ok)
Frstr inte riktigt vad du menar nu, jag frstr inte heller om du missat 30 sekunders google research p Justin Sun och drmed r ovetandes om hans relation med Tether? Han r inte en kund som kommit gendes och snubblat p Tether och tnkt det hr verkar legit, jag ska investera 2 miljarder i tethers fr jag tycker det verkar smart. Justin Sun r att betrakta som delgare och partner med Tether, att han kper Tether fr 2 miljarder kan likavl betraktas vara ett kapitaltillskott till hans egna bolag, som om volkswagens vd skulle kpa 10 000 bilar till sig sjlv, jag ser det mer som ett varningstecken n ngot bevis fr att saker r som dom ska vara. Fr du verkar tolka det som ett nollsummespel, det r de inte, Tether har 2 miljarder dollar mer i kassan nu n innan, det kostar inte dom ngot att printa tethers, precis som nr centralbanker trycker upp mer fiat.

S grattis, det anarkistiska decentraliserade systemet som ska krossa vra fiat system har i sjlva banken skapat en egen centralbank i form av tether som gr exakt samma sak, trycker upp tether utan backning och sprider ut p kryptomarknaden, med feta direktrer hgst upp som hvar in miljardbelopp, men nu r dom istllet helt oreglerade och gr vad tusan dom vill.

Jag ser inte hur detta ska sluta vl, sen lser jag saker som att det r typ 100 aktrer som str fr majoriteten av all handel i Tether, jag skulle sga att kryptomarknaden idag r ngot helt annat n tanken var nr bitcoin skapades. En grundpelare r ju att bitcoin inte r en ondlig resurs, men ovanp har man istllet skapat tethers som dremot r ondlig, att det har ett starkt samband med bitcoins kurskningar knns inte osannolikt.

Citat:
Jag kan ha missfrsttt detta, men var det inte EXAKT det hr som hnde 1929? Bankerna lnade ut pengar som fan, och nr folk ville casha ut fanns det inga pengar i systemet. Istllet fr banker s har vi Tether, men samma sak borde vl rimligen kunna ske nu i kryptobranschen?
Jag tycker ocks det liknar mer och mer av det, det ironiska r att det r just detta krypto skulle stta stopp fr, fiat r dligt, ondligt pengatryckande r dligt, centralbanker r dliga osv. Istllet skapar man en centralbank i kryptovrlden (tether) som gr ungefr samma sak som de gamla centralbankerna gjorde, slutar backa upp valutan med riktiga resurser och brjar trycka upp pengar utan tckning. Denna gngen r det dock helt ointressant fr ngon riktig centralbank eller stat att rdda kryptos, tvrtom mnga har incitament att snka kryptos till graven, s vem ska frska "rdda" kryptos frn en rejl krasch om det hnder? Sjlv skulle jag gissa p diverse kryptovrldsmiljardrer, tex Justin Sun, som har mest att frlora p det. Men med tanke p vilken exceptionell vrdekning som skett i kryptos r de tveksam om ngon faktiskt har tillrckligt med resurser fr att tcka upp uttagen om folk brjar hmta hem vinster p riktigt.
Senast redigerad av David86 2021-08-20 kl. 09:42.
Citera
2021-08-20, 10:33
Medlem
Fosterlands avatar
Citat:
Ok, bra med fakta att utg ifrn.

2019 sade dom iaf att den var backad av "currency" (inte ndvndigtvis USD). Visst, det fr man tvivla p om man vill, men den som pstr att dom inte var backade av currency, mste ju visa belgg p att s var fallet.

Det hr r vl inte ngot att orda om?
Numera s r Tether alltid backad (p olika stt).

Sen ja, det vore ju p sin plats om Tether ocks kan backa upp sina pstenden med oberoende granskning av dessa.
Men fretag tenderar att hlla stngda bcker fr sdant som inte r reglerat enligt lag att vara offentlig information.
Man kan dremot tycka att lagen borde skrivas s, s att fretag som Tether med flera r mer transparanta, men sdana regleringar lr komma med tiden.

Jag tycker att det r en big deal. Alla i kryptovrlden vet att fiat inte r backad av reellt vrde. Nu drar vi det ett steg lngre och har tokens som r peggade till dollarn, och denna token r backad till 3% av fiat-dollar.

Att inte kunna redovisa exakt vad som ger Tether sitt vrde mer n luddiga formuleringar och tveksamma redovisningar gr mig inte vertygad att Tether faktiskt kan backa upp sina pstenden. Om krypto ska tas serist s mste det hr redas ut och vara helt transparent.

Frtydligande: Jag sger inte att detta kommer att orsaka en kryptokrasch, men jag ser det betydligt mer allvarligt n random FUD som sprids till hger och vnster.

Citat:
S grattis, det anarkistiska decentraliserade systemet som ska krossa vra fiat system har i sjlva banken skapat en egen centralbank i form av tether som gr exakt samma sak, trycker upp tether utan backning och sprider ut p kryptomarknaden, med feta direktrer hgst upp som hvar in miljardbelopp, men nu r dom istllet helt oreglerade och gr vad tusan dom vill.

Jag ser inte hur detta ska sluta vl, sen lser jag saker som att det r typ 100 aktrer som str fr majoriteten av all handel i Tether, jag skulle sga att kryptomarknaden idag r ngot helt annat n tanken var nr bitcoin skapades. En grundpelare r ju att bitcoin inte r en ondlig resurs, men ovanp har man istllet skapat tethers som dremot r ondlig, att det har ett starkt samband med bitcoins kurskningar knns inte osannolikt.
Jag hller delvis med dig. Bitcoins fundamentala grundstenar pverkas inte av Tether. Vad som dremot pverkas r priset p Bitcoin. Bitcoin fungerar alldeles utmrkt och som det r tnkt, men priset riskerar att manipuleras om aktrer som Tether inte p ett 100% transparent stt kan redovisa vad de har fr reserver, och det har de inte lyckats med - n.

P kort sikt kan det hr vara en katastrof. P lng sikt kommer det att lsa sig. Tror jag. Bitcoin kommer att verleva och existera ven om Tether gr under. Om n skadeskjuten och viss tid p sjukhus.
Senast redigerad av Fosterland 2021-08-20 kl. 10:36.
Citera
2021-08-20, 10:39
Citat:
Jag tycker att det r en big deal. Alla i kryptovrlden vet att fiat inte r backad av reellt vrde. Nu drar vi det ett steg lngre och har tokens som r peggade till dollarn, och denna token r backad till 3% av fiat-dollar.

Fr inte ihop det hr.
Ponera att dollarn skulle implodera och pltsligt krasha 90%. Tether skulle fortfarande ha backning 1-1 mot dollarn. Bitcoin skulle skjuta till astronomiska hjder mot USD

Jag ser inte problemet.

Citat:
Att inte kunna redovisa exakt vad som ger Tether sitt vrde mer n luddiga formuleringar och tveksamma redovisningar gr mig inte vertygad att Tether faktiskt kan backa upp sina pstenden. Om krypto ska tas serist s mste det hr redas ut och vara helt transparent.

Som sagt, hr r vi eniga och det r vl rimligt att anta att regleringar kommer lsa detta i framtiden.

Citat:
Frtydligande: Jag sger inte att detta kommer att orsaka en kryptokrasch, men jag ser det betydligt mer allvarligt n random FUD som sprids till hger och vnster.
FUD:arna frsker ju sprida narrativet att Tether kommer krascha typ senast i vermorgon. Svrt att hitta ett allvarligare narrativ n s.
Citera
2021-08-20, 10:53
Medlem
Fosterlands avatar
Citat:
Fr inte ihop det hr.
Ponera att dollarn skulle implodera och pltsligt krasha 90%. Tether skulle fortfarande ha backning 1-1 mot dollarn. Bitcoin skulle skjuta till astronomiska hjder mot USD

Jag ser inte problemet.

Som sagt, hr r vi eniga och det r vl rimligt att anta att regleringar kommer lsa detta i framtiden.

FUD:arna frsker ju sprida narrativet att Tether kommer krascha typ senast i vermorgon. Svrt att hitta ett allvarligare narrativ n s.

Jag menade att annat FUD (Kina kickar miners, Tesla sljer lite Bitcoin, SEC kommer inte godknna ETFs etc) knns betydligt mindre allvarligt n det FUD som sprids om Tether. Av alla nyheter som har kommit ut de senare ren anser jag Tether vara det i srklass strsta hotet fr en krasch.

BTC kommer att sticka vid en krasch av USD, absolut. Vad jag frsker framfra r att dollarn r inte backad av ngot, den saknar som sagt reellt vrde pga avsaknad av guldmyntsfot. Det r siffror som regeringar anser ha ett vrde. D backas det nd upp av regeringens ord (huruvida detta r rtt eller fel r en annan femma)

Men, med Tether s lgger vi p ett extra lager av tveksamma backningar. Jag skulle hellre ha 100 USD i rena cash n 100 USD i Tether, om vi sger s. Skulle Tether rasa totalt kommer det att finnas noll intresse av regeringar att rdda Tether. Dremot skulle de gra allt fr att rdda sin egna valuta. Att sitta med stora summor i Tether knns drfr riktigt, riktigt riskabelt. Jag kanske har missat ngot hr, men det var det jag frskte framfra iaf. Rtta mig grna om jag tnker fel, vilket r fullt mjligt.
Citera
2021-08-20, 11:05
Medlem
Citat:
Jag hller delvis med dig. Bitcoins fundamentala grundstenar pverkas inte av Tether. Vad som dremot pverkas r priset p Bitcoin. Bitcoin fungerar alldeles utmrkt och som det r tnkt, men priset riskerar att manipuleras om aktrer som Tether inte p ett 100% transparent stt kan redovisa vad de har fr reserver, och det har de inte lyckats med - n.

P kort sikt kan det hr vara en katastrof. P lng sikt kommer det att lsa sig. Tror jag. Bitcoin kommer att verleva och existera ven om Tether gr under. Om n skadeskjuten och viss tid p sjukhus.
Jo, Bitcoin kommer ju skert finnas kvar efter en eventuell Tether krasch, men sedan Tethers intg har ju kursen kat enormt, flera hundra procent, och frgan r hur stor del av den uppgngen som r direkt orsakad av Tethers agerande, och om det kraschar kommer det skert g en bra bit under nivn bitcoin lg p innan Tethers intg. Fr en som lngsiktigt tror p bitcoin och vill se det i framtiden tror jag Tether r ett stort problem d skadan det kan gra kan ta vldigt lng tid att reparera. Mycket av vrdet i bitcoin ligger ju i frtroendet hos anvndarna. Fr oss som inte r investerade i krypto r det troligtvis en icke-hndelse, men det r nd vldigt intressant att betrakta frn avstnd. Trkiga r att mnga troligtvis kommer f se sitt sparkapital frsvinna i en sn krasch, r ju inte sllsynt med belning osv med.

Jag skulle gissa att mycket av reserverna i Tether i sjlva verket r ln p kundernas tillgngar osv, skert skickat mellan olika kyptomarknader. Det vore ju inte frsta gngen dom skickade pengar mellan varann fr att ge sken av att ha reserver.
Citera
2021-08-20, 11:42
Medlem
Fosterlands avatar
Citat:
Jo, Bitcoin kommer ju skert finnas kvar efter en eventuell Tether krasch, men sedan Tethers intg har ju kursen kat enormt, flera hundra procent, och frgan r hur stor del av den uppgngen som r direkt orsakad av Tethers agerande, och om det kraschar kommer det skert g en bra bit under nivn bitcoin lg p innan Tethers intg. Fr en som lngsiktigt tror p bitcoin och vill se det i framtiden tror jag Tether r ett stort problem d skadan det kan gra kan ta vldigt lng tid att reparera. Mycket av vrdet i bitcoin ligger ju i frtroendet hos anvndarna. Fr oss som inte r investerade i krypto r det troligtvis en icke-hndelse, men det r nd vldigt intressant att betrakta frn avstnd. Trkiga r att mnga troligtvis kommer f se sitt sparkapital frsvinna i en sn krasch, r ju inte sllsynt med belning osv med.

Jag skulle gissa att mycket av reserverna i Tether i sjlva verket r ln p kundernas tillgngar osv, skert skickat mellan olika kyptomarknader. Det vore ju inte frsta gngen dom skickade pengar mellan varann fr att ge sken av att ha reserver.
Jag delar denna analys med. Frgan r som sagt hur stor del av priset kommer att pverkas, vilket r enormt svrt att sia om. Det lr ven spela roll nr denna eventuella krasch intrffar, om det r mitt under en bull run eller bear market.

Jag r enorm bull p Bitcoin och en del andra projekt, men jag skulle aldrig, aldrig, ALDRIG stta in pengar som jag inte r beredd att frlora. Min taktik r plattan i mattan med icke-belnade pengar som jag kan undvara. Om det vill sig vl kan jag g i tidig pension, och om det skiter sig s fortstter jag jobba utan att ha fuckat upp min tillvaro.

edit: Jag tror inte att priset kommer att sticka lgre n vad det var innan Tethers intg dock. Anledningen till detta r att mer och mer Bitcoins frsvinner varje r i frlorade plnbcker och att strre aktrer som fretag och banker numera brjar titta mot Bitcoin. Fr att inte tala om El Salvador. Det hr gr att antalet rrliga Bitcoin rimligen minskar.
Senast redigerad av Fosterland 2021-08-20 kl. 11:45.
Citera
2021-08-20, 12:05
Citat:
Jag menade att annat FUD (Kina kickar miners, Tesla sljer lite Bitcoin, SEC kommer inte godknna ETFs etc) knns betydligt mindre allvarligt n det FUD som sprids om Tether. Av alla nyheter som har kommit ut de senare ren anser jag Tether vara det i srklass strsta hotet fr en krasch.
Ja, fast det sger isf mer om hur oallvarligt Kina FUD m.m r, n hur mycket det ligger bakom Tether FUD:en.

Som sagt, 2016 och och 2017 var jag mer orolig kring Tether konspirationen. Nu har det runnit s mycket vatten under broarna och inget nytt kommit upp till ytan sedan dess...

ven om Tether smller, s r det svrt att sga till vilken grad, och ven om det inte finns en USD bakom, s r det bara kortsiktigt. Bitcoin str inte och faller med Tether ven om priset skulle dyka kortsiktigt.
Mnga skulle se sdan krash som kplgenas kplge, vilket r det viktiga hr.

Citat:
BTC kommer att sticka vid en krasch av USD, absolut. Vad jag frsker framfra r att dollarn r inte backad av ngot, den saknar som sagt reellt vrde pga avsaknad av guldmyntsfot. Det r siffror som regeringar anser ha ett vrde. D backas det nd upp av regeringens ord (huruvida detta r rtt eller fel r en annan femma)
Eniga.

Citat:
Men, med Tether s lgger vi p ett extra lager av tveksamma backningar. Jag skulle hellre ha 100 USD i rena cash n 100 USD i Tether, om vi sger s.
Ja, men en krasch av USD har ingen pverkan p huruvida det r bra att ligga i tether eller inte, s jag menar att detta inte har med saken att gra.
Tether konspirationen r den enda anledningen att vara orolig, den multipliceras inte p ngot stt av faktumet att USD kan krascha nr som helst.

Jag tror jag frstr vad du frsker sga, jag bara menar att invndningen r irrelevant fr det vi diskuterar.

Citat:
Skulle Tether rasa totalt kommer det att finnas noll intresse av regeringar att rdda Tether. Dremot skulle de gra allt fr att rdda sin egna valuta.

Med tanke p att Tether r peggad till USD, och USA kan rdda sin USD, s rider ju Tether p USA:s frmga att rdda dollarn.

Skulle Tether implodera, fr att det inte finns backning, s r det bara krypto som pverkas, inte regeringars egna valutor (tror inte du frskte sga ngot annat heller, ven om man kan tolka det s).

Citat:
Att sitta med stora summor i Tether knns drfr riktigt, riktigt riskabelt. Jag kanske har missat ngot hr, men det var det jag frskte framfra iaf. Rtta mig grna om jag tnker fel, vilket r fullt mjligt.
Det r ondigt att sitta och idla p Tether, ja.
Tether r bara en (mycket smidig) mellanlandning nr du sysslar med krypto. Skall du realisera kryptovinster fr att kpa ngonting r det helt ondigt att ligga och vnta i Tether, s lnge det finns minsta tveksamheter kring konspirationen ja.
Citera
2021-08-20, 12:09
Medlem
Fosterlands avatar
Jag tror vi egentligen r eniga om det mesta. Om man bara ska tvr-vxla till Tether fr att vxla mot en krypto p annan kedja eller dylikt ser jag inga risker med det. Stable coins anvnder jag fr att vxla efter uppgng och kpa dippar. Om jag d sitter p en mngd Tether r jag rdd att de kan bli vrdelsa om exchanges inte tar emot dessa pga tveksam backning.

ven om den r peggad till dollarn s r inte exchanges skyldiga att ta emot Tether, och det r dr jag ser risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in