2021-08-20, 08:45
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu tror jag du missförstod ett hypotetiskt scenario med mina åsikter, nej jag tror inte Biden eller Obama har några ekonomiska intressen i vaccinbolag, eller att det är livsfarligt. Men ska man jämföra att Justin Sun köper Tether med att Obama tar en spruta i tv haltar jämförelsen på den punkten, då justin är djupt involverad i tether och har stora ekonomiska intressen i det.

Vad du tycker där är orelevant, Tether påstods vara uppbackat med en dollar per tether, detta är bekräftat att ha varit en lögn.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Senast jag kollade var 1 tether värd 1 usd.
Life moves on.

Alameda Research är en av de största beställarna av tether. Och dem har ju alla högsta respekt för i branschen?

En Tether är värd 1 USD, korrekt. Det är dock inte samma sak som att 1 Tether är backad av en USD. Mindre än 3% av Tethers backning består av cash och lejonparten är "commersial papers" vilket mer eller mindre är en omskrivning för diverse utlåningar, skulder, räntor och sådant.

https://decrypt.co/70732/tether-reve...ime-since-2014

Detta är rätt anmärkningsvärt då Tether länge hävdade att det var backat 1 till 1 i cash. Alameda Research har väl förhoppningsvis gjort sin läxa och känner rimligen till detta. Gissningsvis är det även de största investerarna som kommer att dumpa Tether först vi den eventuell krasch och småspararna står med värdelösa tokens - OM det blir en krasch.

Som tidigare sagt, jag börjar bli mer och mer skeptisk mot Tether. Finns bättre stable coins på marknaden.

Jag kan ha missförstått detta, men var det inte EXAKT det här som hände 1929? Bankerna lånade ut pengar som fan, och när folk ville casha ut fanns det inga pengar i systemet. Istället för banker så har vi Tether, men samma sak borde väl rimligen kunna ske nu i kryptobranschen?
Senast redigerad av Fosterland 2021-08-20 kl. 08:48.
Citera
2021-08-20, 08:58
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Detta är rätt anmärkningsvärt då Tether länge hävdade att det var backat 1 till 1 i cash.
Är inte detta en internet sanning?
Har du länk till dessa påstående som dom "länge" gjort?

Möjligtvis att någon sagt någonting 2016/2017 som kunde tolkas 1-1 i USD och isf var detta fel.

Men jag överbevisas gärna med länkar.

Citat:
Jag kan ha missförstått detta, men var det inte EXAKT det här som hände 1929?
Det är exakt vad som händer nu och har hänt de senaste 50 åren.

US Dollarn var peggad till guld ända fram till 1970 talet. Den så kallade "Guldstandarden".
Citera
2021-08-20, 09:11
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Är inte detta en internet sanning?
Har du länk till dessa påstående som dom "länge" gjort?

Möjligtvis att någon sagt någonting 2016/2017 som kunde tolkas 1-1 i USD och isf var detta fel.

Men jag överbevisas gärna med länkar.

Det är exakt vad som händer nu och har hänt de senaste 50 åren.

US Dollarn var peggad till guld ända fram till 1970 talet. Den så kallade "Guldstandarden".

http://web.archive.org/web/202007010...s://tether.to/

1:a juli, 2020

Every tether is always 100% backed by our reserves, which include traditional currency and cash equivalents and, from time to time, may include other assets and receivables from loans made by Tether to third parties, which may include affiliated entities

https://web.archive.org/web/20190101...s://tether.to/

1:a januari, 2019

Every tether is always backed 1-to-1, by traditional currency held in our reserves. So 1 USD₮ is always equivalent to 1 USD.

Och sen har vi formuleringen idag, den 20:e augusti i nådens år 2021:

Every Tether token is always 100% backed by our reserves, which include traditional currency and cash equivalents and, from time to time, may include other assets and receivables from loans made by Tether to third parties, which may include affiliated entities (collectively, “reserves”).
Citera
2021-08-20, 09:20
Citat:
http://web.archive.org/web/202007010...s://tether.to/

1:a juli, 2020

Every tether is always 100% backed by our reserves, which include traditional currency and cash equivalents and, from time to time, may include other assets and receivables from loans made by Tether to third parties, which may include affiliated entities

https://web.archive.org/web/20190101...s://tether.to/

1:a januari, 2019

Every tether is always backed 1-to-1, by traditional currency held in our reserves. So 1 USD₮ is always equivalent to 1 USD.

Ok, bra med fakta att utgå ifrån.

2019 sade dom iaf att den var backad av "currency" (inte nödvändigtvis USD). Visst, det får man tvivla på om man vill, men den som påstår att dom inte var backade av currency, måste ju visa belägg på att så var fallet.

Citat:
Och sen har vi formuleringen idag, den 20:e augusti i nådens år 2021:

Every Tether token is always 100% backed by our reserves, which include traditional currency and cash equivalents and, from time to time, may include other assets and receivables from loans made by Tether to third parties, which may include affiliated entities (collectively, “reserves”).

Det här är väl inte något att orda om?
Numera så är Tether alltid backad (på olika sätt).

Sen ja, det vore ju på sin plats om Tether också kan backa upp sina påståenden med oberoende granskning av dessa.
Men företag tenderar att hålla stängda böcker för sådant som inte är reglerat enligt lag att vara offentlig information.
Man kan däremot tycka att lagen borde skrivas så, så att företag som Tether med flera är mer transparanta, men sådana regleringar lär komma med tiden.
Citera
2021-08-20, 09:30
Medlem
Citat:
Du började försöka argumentera emot att man kan tolka det som att Tether verkar ha rent hus med tanke på att någon köper 2 miljarder av Tether och borde ha gjort sin research.

Men nu vet jag inte vad fan du försöker säga längre. Det känns som att du skriver bara för att säga något, inte för att argumentera för din sak längre.

Du är klar i denna diskussion!

(skriv något trams för att få sista ordet nu, det är ok)
Förstår inte riktigt vad du menar nu, jag förstår inte heller om du missat 30 sekunders google research på Justin Sun och därmed är ovetandes om hans relation med Tether? Han är inte en kund som kommit gåendes och snubblat på Tether och tänkt ”det här verkar legit, jag ska investera 2 miljarder i tethers för jag tycker det verkar smart”. Justin Sun är att betrakta som delägare och partner med Tether, att han köper Tether för 2 miljarder kan likaväl betraktas vara ett kapitaltillskott till hans egna bolag, som om volkswagens vd skulle köpa 10 000 bilar till sig själv, jag ser det mer som ett varningstecken än något bevis för att saker är som dom ska vara. För du verkar tolka det som ett nollsummespel, det är de inte, Tether har 2 miljarder dollar mer i kassan nu än innan, det kostar inte dom något att ”printa” tethers, precis som när centralbanker trycker upp mer fiat.

Så grattis, det anarkistiska decentraliserade systemet som ska krossa våra fiat system har i själva banken skapat en egen centralbank i form av tether som gör exakt samma sak, trycker upp tether utan backning och sprider ut på kryptomarknaden, med feta direktörer högst upp som håvar in miljardbelopp, men nu är dom istället helt oreglerade och gör vad tusan dom vill.

Jag ser inte hur detta ska sluta väl, sen läser jag saker som att det är typ 100 aktörer som står för majoriteten av all handel i Tether, jag skulle säga att kryptomarknaden idag är något helt annat än tanken var när bitcoin skapades. En grundpelare är ju att bitcoin inte är en oändlig resurs, men ovanpå har man istället skapat tethers som däremot är oändlig, att det har ett starkt samband med bitcoins kursökningar känns inte osannolikt.

Citat:
Jag kan ha missförstått detta, men var det inte EXAKT det här som hände 1929? Bankerna lånade ut pengar som fan, och när folk ville casha ut fanns det inga pengar i systemet. Istället för banker så har vi Tether, men samma sak borde väl rimligen kunna ske nu i kryptobranschen?
Jag tycker också det liknar mer och mer av det, det ironiska är att det är just detta krypto skulle sätta stopp för, fiat är dåligt, oändligt pengatryckande är dåligt, centralbanker är dåliga osv. Istället skapar man en centralbank i kryptovärlden (tether) som gör ungefär samma sak som de gamla centralbankerna gjorde, slutar backa upp valutan med riktiga resurser och börjar trycka upp pengar utan täckning. Denna gången är det dock helt ointressant för någon riktig centralbank eller stat att rädda kryptos, tvärtom många har incitament att sänka kryptos till graven, så vem ska försöka "rädda" kryptos från en rejäl krasch om det händer? Själv skulle jag gissa på diverse kryptovärldsmiljardärer, tex Justin Sun, som har mest att förlora på det. Men med tanke på vilken exceptionell värdeökning som skett i kryptos är de tveksam om någon faktiskt har tillräckligt med resurser för att täcka upp uttagen om folk börjar hämta hem vinster på riktigt.
Senast redigerad av David86 2021-08-20 kl. 09:42.
Citera
2021-08-20, 10:33
Citat:
Ok, bra med fakta att utgå ifrån.

2019 sade dom iaf att den var backad av "currency" (inte nödvändigtvis USD). Visst, det får man tvivla på om man vill, men den som påstår att dom inte var backade av currency, måste ju visa belägg på att så var fallet.

Det här är väl inte något att orda om?
Numera så är Tether alltid backad (på olika sätt).

Sen ja, det vore ju på sin plats om Tether också kan backa upp sina påståenden med oberoende granskning av dessa.
Men företag tenderar att hålla stängda böcker för sådant som inte är reglerat enligt lag att vara offentlig information.
Man kan däremot tycka att lagen borde skrivas så, så att företag som Tether med flera är mer transparanta, men sådana regleringar lär komma med tiden.

Jag tycker att det är en big deal. Alla i kryptovärlden vet att fiat inte är backad av reellt värde. Nu drar vi det ett steg längre och har tokens som är peggade till dollarn, och denna token är backad till 3% av fiat-dollar.

Att inte kunna redovisa exakt vad som ger Tether sitt värde mer än luddiga formuleringar och tveksamma redovisningar gör mig inte övertygad att Tether faktiskt kan backa upp sina påståenden. Om krypto ska tas seriöst så måste det här redas ut och vara helt transparent.

Förtydligande: Jag säger inte att detta kommer att orsaka en kryptokrasch, men jag ser det betydligt mer allvarligt än random FUD som sprids till höger och vänster.

Citat:
Så grattis, det anarkistiska decentraliserade systemet som ska krossa våra fiat system har i själva banken skapat en egen centralbank i form av tether som gör exakt samma sak, trycker upp tether utan backning och sprider ut på kryptomarknaden, med feta direktörer högst upp som håvar in miljardbelopp, men nu är dom istället helt oreglerade och gör vad tusan dom vill.

Jag ser inte hur detta ska sluta väl, sen läser jag saker som att det är typ 100 aktörer som står för majoriteten av all handel i Tether, jag skulle säga att kryptomarknaden idag är något helt annat än tanken var när bitcoin skapades. En grundpelare är ju att bitcoin inte är en oändlig resurs, men ovanpå har man istället skapat tethers som däremot är oändlig, att det har ett starkt samband med bitcoins kursökningar känns inte osannolikt.
Jag håller delvis med dig. Bitcoins fundamentala grundstenar påverkas inte av Tether. Vad som däremot påverkas är priset på Bitcoin. Bitcoin fungerar alldeles utmärkt och som det är tänkt, men priset riskerar att manipuleras om aktörer som Tether inte på ett 100% transparent sätt kan redovisa vad de har för reserver, och det har de inte lyckats med - än.

På kort sikt kan det här vara en katastrof. På lång sikt kommer det att lösa sig. Tror jag. Bitcoin kommer att överleva och existera även om Tether går under. Om än skadeskjuten och viss tid på sjukhus.
Senast redigerad av Fosterland 2021-08-20 kl. 10:36.
Citera
2021-08-20, 10:39
Citat:
Jag tycker att det är en big deal. Alla i kryptovärlden vet att fiat inte är backad av reellt värde. Nu drar vi det ett steg längre och har tokens som är peggade till dollarn, och denna token är backad till 3% av fiat-dollar.

Får inte ihop det här.
Ponera att dollarn skulle implodera och plötsligt krasha 90%. Tether skulle fortfarande ha backning 1-1 mot dollarn. Bitcoin skulle skjuta till astronomiska höjder mot USD

Jag ser inte problemet.

Citat:
Att inte kunna redovisa exakt vad som ger Tether sitt värde mer än luddiga formuleringar och tveksamma redovisningar gör mig inte övertygad att Tether faktiskt kan backa upp sina påståenden. Om krypto ska tas seriöst så måste det här redas ut och vara helt transparent.

Som sagt, här är vi eniga och det är väl rimligt att anta att regleringar kommer lösa detta i framtiden.

Citat:
Förtydligande: Jag säger inte att detta kommer att orsaka en kryptokrasch, men jag ser det betydligt mer allvarligt än random FUD som sprids till höger och vänster.
FUD:arna försöker ju sprida narrativet att Tether kommer krascha typ senast i övermorgon. Svårt att hitta ett allvarligare narrativ än så.
Citera
2021-08-20, 10:53
Citat:
Får inte ihop det här.
Ponera att dollarn skulle implodera och plötsligt krasha 90%. Tether skulle fortfarande ha backning 1-1 mot dollarn. Bitcoin skulle skjuta till astronomiska höjder mot USD

Jag ser inte problemet.

Som sagt, här är vi eniga och det är väl rimligt att anta att regleringar kommer lösa detta i framtiden.

FUD:arna försöker ju sprida narrativet att Tether kommer krascha typ senast i övermorgon. Svårt att hitta ett allvarligare narrativ än så.

Jag menade att annat FUD (Kina kickar miners, Tesla säljer lite Bitcoin, SEC kommer inte godkänna ETF´s etc) känns betydligt mindre allvarligt än det FUD som sprids om Tether. Av alla nyheter som har kommit ut de senare åren anser jag Tether vara det i särklass största hotet för en krasch.

BTC kommer att sticka vid en krasch av USD, absolut. Vad jag försöker framföra är att dollarn är inte backad av något, den saknar som sagt reellt värde pga avsaknad av guldmyntsfot. Det är siffror som regeringar anser ha ett värde. Då backas det ändå upp av regeringens ord (huruvida detta är rätt eller fel är en annan femma)

Men, med Tether så lägger vi på ett extra lager av tveksamma backningar. Jag skulle hellre ha 100 USD i rena cash än 100 USD i Tether, om vi säger så. Skulle Tether rasa totalt kommer det att finnas noll intresse av regeringar att rädda Tether. Däremot skulle de göra allt för att rädda sin egna valuta. Att sitta med stora summor i Tether känns därför riktigt, riktigt riskabelt. Jag kanske har missat något här, men det var det jag försökte framföra iaf. Rätta mig gärna om jag tänker fel, vilket är fullt möjligt.
Citera
2021-08-20, 11:05
Medlem
Citat:
Jag håller delvis med dig. Bitcoins fundamentala grundstenar påverkas inte av Tether. Vad som däremot påverkas är priset på Bitcoin. Bitcoin fungerar alldeles utmärkt och som det är tänkt, men priset riskerar att manipuleras om aktörer som Tether inte på ett 100% transparent sätt kan redovisa vad de har för reserver, och det har de inte lyckats med - än.

På kort sikt kan det här vara en katastrof. På lång sikt kommer det att lösa sig. Tror jag. Bitcoin kommer att överleva och existera även om Tether går under. Om än skadeskjuten och viss tid på sjukhus.
Jo, Bitcoin kommer ju säkert finnas kvar efter en eventuell Tether krasch, men sedan Tethers intåg har ju kursen ökat enormt, flera hundra procent, och frågan är hur stor del av den uppgången som är direkt orsakad av Tethers agerande, och om det kraschar kommer det säkert gå en bra bit under nivån bitcoin låg på innan Tethers intåg. För en som långsiktigt tror på bitcoin och vill se det i framtiden tror jag Tether är ett stort problem då skadan det kan göra kan ta väldigt lång tid att reparera. Mycket av värdet i bitcoin ligger ju i förtroendet hos användarna. För oss som inte är investerade i krypto är det troligtvis en icke-händelse, men det är ändå väldigt intressant att betrakta från avstånd. Tråkiga är att många troligtvis kommer få se sitt sparkapital försvinna i en sån krasch, är ju inte sällsynt med belåning osv med.

Jag skulle gissa att mycket av reserverna i Tether i själva verket är lån på kundernas tillgångar osv, säkert skickat mellan olika kyptomarknader. Det vore ju inte första gången dom skickade pengar mellan varann för att ge sken av att ha reserver.
Citera
2021-08-20, 11:42
Citat:
Jo, Bitcoin kommer ju säkert finnas kvar efter en eventuell Tether krasch, men sedan Tethers intåg har ju kursen ökat enormt, flera hundra procent, och frågan är hur stor del av den uppgången som är direkt orsakad av Tethers agerande, och om det kraschar kommer det säkert gå en bra bit under nivån bitcoin låg på innan Tethers intåg. För en som långsiktigt tror på bitcoin och vill se det i framtiden tror jag Tether är ett stort problem då skadan det kan göra kan ta väldigt lång tid att reparera. Mycket av värdet i bitcoin ligger ju i förtroendet hos användarna. För oss som inte är investerade i krypto är det troligtvis en icke-händelse, men det är ändå väldigt intressant att betrakta från avstånd. Tråkiga är att många troligtvis kommer få se sitt sparkapital försvinna i en sån krasch, är ju inte sällsynt med belåning osv med.

Jag skulle gissa att mycket av reserverna i Tether i själva verket är lån på kundernas tillgångar osv, säkert skickat mellan olika kyptomarknader. Det vore ju inte första gången dom skickade pengar mellan varann för att ge sken av att ha reserver.
Jag delar denna analys med. Frågan är som sagt hur stor del av priset kommer att påverkas, vilket är enormt svårt att sia om. Det lär även spela roll när denna eventuella krasch inträffar, om det är mitt under en bull run eller bear market.

Jag är enorm bull på Bitcoin och en del andra projekt, men jag skulle aldrig, aldrig, ALDRIG sätta in pengar som jag inte är beredd att förlora. Min taktik är plattan i mattan med icke-belånade pengar som jag kan undvara. Om det vill sig väl kan jag gå i tidig pension, och om det skiter sig så fortsätter jag jobba utan att ha fuckat upp min tillvaro.

edit: Jag tror inte att priset kommer att sticka lägre än vad det var innan Tethers intåg dock. Anledningen till detta är att mer och mer Bitcoins försvinner varje år i förlorade plånböcker och att större aktörer som företag och banker numera börjar titta mot Bitcoin. För att inte tala om El Salvador. Det här gör att antalet rörliga Bitcoin rimligen minskar.
Senast redigerad av Fosterland 2021-08-20 kl. 11:45.
Citera
2021-08-20, 12:05
Citat:
Jag menade att annat FUD (Kina kickar miners, Tesla säljer lite Bitcoin, SEC kommer inte godkänna ETF´s etc) känns betydligt mindre allvarligt än det FUD som sprids om Tether. Av alla nyheter som har kommit ut de senare åren anser jag Tether vara det i särklass största hotet för en krasch.
Ja, fast det säger isf mer om hur oallvarligt Kina FUD m.m är, än hur mycket det ligger bakom Tether FUD:en.

Som sagt, 2016 och och 2017 var jag mer orolig kring Tether konspirationen. Nu har det runnit så mycket vatten under broarna och inget nytt kommit upp till ytan sedan dess...

Även om Tether smäller, så är det svårt att säga till vilken grad, och även om det inte finns en USD bakom, så är det bara kortsiktigt. Bitcoin står inte och faller med Tether även om priset skulle dyka kortsiktigt.
Många skulle se sådan krash som köplägenas köpläge, vilket är det viktiga här.

Citat:
BTC kommer att sticka vid en krasch av USD, absolut. Vad jag försöker framföra är att dollarn är inte backad av något, den saknar som sagt reellt värde pga avsaknad av guldmyntsfot. Det är siffror som regeringar anser ha ett värde. Då backas det ändå upp av regeringens ord (huruvida detta är rätt eller fel är en annan femma)
Eniga.

Citat:
Men, med Tether så lägger vi på ett extra lager av tveksamma backningar. Jag skulle hellre ha 100 USD i rena cash än 100 USD i Tether, om vi säger så.
Ja, men en krasch av USD har ingen påverkan på huruvida det är bra att ligga i tether eller inte, så jag menar att detta inte har med saken att göra.
Tether konspirationen är den enda anledningen att vara orolig, den multipliceras inte på något sätt av faktumet att USD kan krascha när som helst.

Jag tror jag förstår vad du försöker säga, jag bara menar att invändningen är irrelevant för det vi diskuterar.

Citat:
Skulle Tether rasa totalt kommer det att finnas noll intresse av regeringar att rädda Tether. Däremot skulle de göra allt för att rädda sin egna valuta.

Med tanke på att Tether är peggad till USD, och USA kan rädda sin USD, så rider ju Tether på USA:s förmåga att rädda dollarn.

Skulle Tether implodera, för att det inte finns backning, så är det bara krypto som påverkas, inte regeringars egna valutor (tror inte du försökte säga något annat heller, även om man kan tolka det så).

Citat:
Att sitta med stora summor i Tether känns därför riktigt, riktigt riskabelt. Jag kanske har missat något här, men det var det jag försökte framföra iaf. Rätta mig gärna om jag tänker fel, vilket är fullt möjligt.
Det är onödigt att sitta och idla på Tether, ja.
Tether är bara en (mycket smidig) mellanlandning när du sysslar med krypto. Skall du realisera kryptovinster för att köpa någonting är det helt onödigt att ligga och vänta i Tether, så länge det finns minsta tveksamheter kring konspirationen ja.
Citera
2021-08-20, 12:09
Jag tror vi egentligen är eniga om det mesta. Om man bara ska tvär-växla till Tether för att växla mot en krypto på annan kedja eller dylikt ser jag inga risker med det. Stable coins använder jag för att växla efter uppgång och köpa dippar. Om jag då sitter på en mängd Tether är jag rädd att de kan bli värdelösa om exchanges inte tar emot dessa pga tveksam backning.

Även om den är peggad till dollarn så är inte exchanges skyldiga att ta emot Tether, och det är där jag ser risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in