2021-08-20, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
En Tether r vrd 1 USD, korrekt. Det r dock inte samma sak som att 1 Tether r backad av en USD. Mindre n 3% av Tethers backning bestr av cash och lejonparten r "commersial papers" vilket mer eller mindre r en omskrivning fr diverse utlningar, skulder, rntor och sdant.

Som tidigare sagt, jag brjar bli mer och mer skeptisk mot Tether. Finns bttre stable coins p marknaden.

Ls mitt fregende inlgg i trden som David inte riktigt kunde svara p.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Circle som har hand om USDC slpper samma vaga attestation fr sina reserver, som ocks bestr av mycket commercial paper. Tror du sjlv innerligt att dem skulle sitta alla miljarder p 1 bankkonto? Lter extremt riskfyllt. Men andra sidan tror jag inte du har den blekaste om vad du pratar om.

S glad att vi har sdana fina sjlvutnmnda statsepidemiologer och finansexperter som du!

Det fina r att det r en fri marknad, s du, kaerakel (orginalkonspiratorn), David mfl behver inte anvnda det. Ni kan anvnda ngon av de andra centralstyrda stablecoinsen, eller varfr inte en algoritmisk stablecoin som dai.

Helt fantastiskt att ingen tvingar er till nt va?
Citera
2021-08-20, 12:13
Medlem
Citat:
Jag tror vi egentligen r eniga om det mesta. Om man bara ska tvr-vxla till Tether fr att vxla mot en krypto p annan kedja eller dylikt ser jag inga risker med det. Stable coins anvnder jag fr att vxla efter uppgng och kpa dippar. Om jag d sitter p en mngd Tether r jag rdd att de kan bli vrdelsa om exchanges inte tar emot dessa pga tveksam backning.

ven om den r peggad till dollarn s r inte exchanges skyldiga att ta emot Tether, och det r dr jag ser risken.

Precis, strsta likviditeten fr stablecoins/derivatives r ju p USDT.
Men det r inte s att jag sitter och lngsparar i det. Utan det r ju i tradingen man anvnder det, och som jag tror 90% av svenskarna gr.

Dem fiat pengar jag sparar vxlar jag till euro/sek p valfri brs, fr att dollarn knns vldigt riskfylld att hlla kortsiktigt framver.
Citera
2021-08-20, 12:42
Citat:
Jag tror vi egentligen r eniga om det mesta. Om man bara ska tvr-vxla till Tether fr att vxla mot en krypto p annan kedja eller dylikt ser jag inga risker med det. Stable coins anvnder jag fr att vxla efter uppgng och kpa dippar. Om jag d sitter p en mngd Tether r jag rdd att de kan bli vrdelsa om exchanges inte tar emot dessa pga tveksam backning.

ven om den r peggad till dollarn s r inte exchanges skyldiga att ta emot Tether, och det r dr jag ser risken.

Personligen har jag nog aldrig legat i en stable coin, mest fr att jag inte behvt. USD och EUR har funkat utmrkt fr mig.
Citera
2021-08-20, 13:17
Det fina fr Tether och andra stable coins r att dom kan ta sina USD och ganska enkelt placera dom och lta en miljard vara 1.2 miljarder ett r senare.

Vem vill liksom ha vrdelsa fiat liggandes i ett kassaskp/bankkonto med en inflation p uppt 15% prligen. Money never sleeps liksom.

Skulle drfr inte bli frvnad om Tether har betydligt mer tillgngar n vad dom behver ha backning fr.
Citera
2021-08-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Ls mitt fregende inlgg i trden som David inte riktigt kunde svara p.

Det fina r att det r en fri marknad, s du, kaerakel (orginalkonspiratorn), David mfl behver inte anvnda det. Ni kan anvnda ngon av de andra centralstyrda stablecoinsen, eller varfr inte en algoritmisk stablecoin som dai.

Helt fantastiskt att ingen tvingar er till nt va?
Jag tyckte Fosterlands svar var tydligt nog. Men men..

Citat:
On 30 April 2019 Tether Limited's lawyer claimed that each tether was backed by $0.74 in cash and cash equivalents. In May 2021, Tether published a report showing that only 2.9% of Tether was backed by cash, with over 65% backed by commercial paper.

According to the New York Attorney General, "Tethers claims that its virtual currency was fully backed by U.S. dollars at all times was a lie".
Det handlar inte om att placera pengarna, det handlar om att dom inte hade reserver alls fr 100% av sina Tethers, allts i strid med vad dom pstod. Och s lnge dom inte sger vad det r fr papper dom har resten av tillgngarna i gr det inte ens skerstlla att dom ens finns.

Att det finns ngra f storspelare med tillgng till miljarder p kontona borde vara ngot kryptovrlden skulle samlas emot och ta bort d det bara r ett stort hot mot hela saken, det sista man ville med kryptos var vl att centralisera en stor del av makten till ngra enskilda individer? Fr ju intrycket av att Tether / Bitfinex r styrt av ngra enskilda individer nr man lser genom artiklar osv. I ngot skumrask land dr den enda banken i vrlden finns som ens vill ha med dom att gra, det lter ju som upplagt fr en skandal. Och nr som helst kan dom bara starta sin pengapress och trycka ut ngra miljarder USDT. Lter inte lockande alls, och om det kraschar lr det dra med sig allt i kryptovrlden.
Citera
2021-08-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag tyckte Fosterlands svar var tydligt nog. Men men..

Det handlar inte om att placera pengarna, det handlar om att dom inte hade reserver alls fr 100% av sina Tethers, allts i strid med vad dom pstod. Och s lnge dom inte sger vad det r fr papper dom har resten av tillgngarna i gr det inte ens skerstlla att dom ens finns.

Att det finns ngra f storspelare med tillgng till miljarder p kontona borde vara ngot kryptovrlden skulle samlas emot och ta bort d det bara r ett stort hot mot hela saken, det sista man ville med kryptos var vl att centralisera en stor del av makten till ngra enskilda individer? Fr ju intrycket av att Tether / Bitfinex r styrt av ngra enskilda individer nr man lser genom artiklar osv. I ngot skumrask land dr den enda banken i vrlden finns som ens vill ha med dom att gra, det lter ju som upplagt fr en skandal. Och nr som helst kan dom bara starta sin pengapress och trycka ut ngra miljarder USDT. Lter inte lockande alls, och om det kraschar lr det dra med sig allt i kryptovrlden.

Du fr oroa dig till dds om du vill. Det har konspiratoriskt lagda personer gjort sen 2016 om tether. Dumt att g runt och m dligt ver nt snt s lnge
Citera
2021-08-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det fina fr Tether och andra stable coins r att dom kan ta sina USD och ganska enkelt placera dom och lta en miljard vara 1.2 miljarder ett r senare.
Problemet r att de lng tid lovade att de hade alla pengarna direkt i dollar. Det inger inte direkt frtroende nr det visar sig att det inte stmmer.

Sen mste man ha en del av pengarna i likvida tillgngar fr att klara strre uttag.
Citera
2021-08-21, 11:09
Medlem
Medelkasss avatar
Hur tar man ens ut USD frn Tether rent praktiskt? Har ngon testat detta?
Citera
2021-11-09, 08:47
Medlem
kaerakels avatar
Vem hade kunnat ana att Tether bedrar kryptovrlden och sina anvndare?

https://www.cftc.gov/PressRoom/PressReleases/8450-21

Citat:

Washington, D.C. The Commodity Futures Trading Commission today issued an order simultaneously filing and settling charges against Tether Holdings Limited, Tether Limited, Tether Operations Limited, and Tether International Limited (d/b/a Tether) for making untrue or misleading statements and omissions of material fact in connection with the U.S. dollar tether token (USDT) stablecoin. The order requires Tether to pay a civil monetary penalty of $41 million and to cease and desist from any further violations of the Commodity Exchange Act (CEA) and CFTC regulations, as charged.

Det r inte ver n!
Citera
2022-02-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass

uppenbarligen inte eftersom att TUSD "mcap" inte sjunker srkilt mkt trots att btc kraschar, skumt eller? tidsfrga innan den hr shitshowen gr t helvete...
Citera
2022-05-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Vem hade kunnat ana att Tether bedrar kryptovrlden och sina anvndare?

https://www.cftc.gov/PressRoom/PressReleases/8450-21

Det r inte ver n!

Lever du fortfarande?

USDT legat stabilt p 1:1 pegg med dollarn i alla dess r. (S dr visar facit hur pinsamt fel du och alla andra tether truthers hade)

Dremot hade du rtt i att en sk "stablecoin" kan skapa stora problem fr kryptomarknaden. Ponzi-algoritm stablecoinet $UST har problem med de-pegging och LFG Fund har brjat slja BTC fr att kpa UST och terstlla dollar peggen. https://www.binance.com/en/trade/UST_USDT
https://twitter.com/LFG_org/status/1523512201088143360

Om nn sitter p UST just nu skulle jag snabbt som gat vxla till USDT/USDC medans tid finns kvar. Ocks undvika LUNA som r starkt kopplat till UST (mint/redemption av ust).
Senast redigerad av Richard-Heart 2022-05-09 kl. 18:56.
Citera
2022-05-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass

Jag r osker p hur man tar ut USD direkt, men Euro som r hyfsat ltt att konvertera till dollar fr du ut p en handvndning frn valfri etablerad kryptobank ssom Binance, till kontokortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in