2020-08-06, 11:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swip
Undrar vilken app använder ni när ni spelar? Är det ett långt hål så ser man inte hur banan är uppbyggd. Typ en app på mobilen så man ser banan och kan planera hur man ska spela.
Golf pad:
https://play.google.com/store/apps/d...ntorra.golfpad

Gratis, väldigt lätthanterad och kör med google maps-koppling så man kan enkelt peka ut en punkt på banan för att direkt få avstånd dit och avståndet därifrån till mitt på green.

Eftersom det är en gratis-app så är det inte säkert att alla banor finns med, men det är väldigt enkelt löst med deras hemsida. Där kan man själv mata in banan som saknas. Väldigt enkelt, man kollar på google maps-bilder och så pekar man ut var tee och green är för varje hål. Supersmidigt, tar kanske 10 minuter för en hel bana så finns den för alla att använda. Har själv gjort det för två banor.

Har lite svårt att förstå folk som köper en speciell GPS för ett par tusen spänn när denna appen gör exakt samma jobb exakt lika bra helt gratis...
Citera
2020-08-06, 12:18
Medlem
Tackar

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Golf pad:
https://play.google.com/store/apps/d...ntorra.golfpad

Gratis, väldigt lätthanterad och kör med google maps-koppling så man kan enkelt peka ut en punkt på banan för att direkt få avstånd dit och avståndet därifrån till mitt på green.

Eftersom det är en gratis-app så är det inte säkert att alla banor finns med, men det är väldigt enkelt löst med deras hemsida. Där kan man själv mata in banan som saknas. Väldigt enkelt, man kollar på google maps-bilder och så pekar man ut var tee och green är för varje hål. Supersmidigt, tar kanske 10 minuter för en hel bana så finns den för alla att använda. Har själv gjort det för två banor.

Har lite svårt att förstå folk som köper en speciell GPS för ett par tusen spänn när denna appen gör exakt samma jobb exakt lika bra helt gratis...
Citera
2020-08-06, 17:48
Bannlyst
Vilket håll ska Golfbollen Spinna?

Vilket håll ska golfbollen spinna för att komma så långt som möjligt vid ett slag oavsett klubba, golfbollsmärke, vind och person?
Senast redigerad av one4two 2020-08-06 kl. 18:16.
Citera
2020-08-06, 17:56
Medlem
Överskruv så att bollen får mer rull och inte skruvas bakåt när den landar. Tror inte under och överskruv har så stor betydelse i luften.
Citera
2020-08-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoxAR
Överskruv så att bollen får mer rull och inte skruvas bakåt när den landar. Tror inte under och överskruv har så stor betydelse i luften.

Det är därför man tror i kyrkan :P

https://www.youtube.com/watch?v=m7GB5FShQiw
Om man vill veta istället för att tro :P
Citera
2020-08-06, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Det är därför man tror i kyrkan :P

https://www.youtube.com/watch?v=m7GB5FShQiw
Om man vill veta istället för att tro :P

Svag underskruv .. med kraftig sving..
..
Citera
2020-08-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoxAR

Du kan omöjligen med en vanlig sving slå en boll med överskuv. På touren slår de 1800-2500 rpm bakåtskruv med drivern. Mindre spinn än så och bollen kommer bara falla ner ur luften. Bollens spinn påverkar bollflykten otroligt mycket, därför man kan slå slice och draw till exempel.
Citera
2020-08-11, 14:00
Medlem
Började spela i juni med ett nybörjarset och har blivit otroligt biten. Nu när man tagit sig ner till en okej nivå är det dags att investera i ett bättre set.

Jag var på Dormy och testade och enligt dem behöver jag ha klubbor som är förlängda med 1 tum. Hade tänkt köpa föregående års set till rabatterade priser och köra custom fitting men tydligen kan man enbart göra det på klubbor som är ordinarie priser.

Hur ska jag lösa detta på bästa sätt? Köpa ett standardset och lämna in någonstans för förlängning eller förändras skaftegenskaperna för mycket då?

Ska jag köpa förlängda klubbor på hela setet eller är det mest järnklubborna som är viktigast att förlänga?

Hur hade ni rutinerade golfare gjort?
Citera
2020-08-11, 23:04
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knugen77
Började spela i juni med ett nybörjarset och har blivit otroligt biten. Nu när man tagit sig ner till en okej nivå är det dags att investera i ett bättre set.

Jag var på Dormy och testade och enligt dem behöver jag ha klubbor som är förlängda med 1 tum. Hade tänkt köpa föregående års set till rabatterade priser och köra custom fitting men tydligen kan man enbart göra det på klubbor som är ordinarie priser.

Hur ska jag lösa detta på bästa sätt? Köpa ett standardset och lämna in någonstans för förlängning eller förändras skaftegenskaperna för mycket då?

Ska jag köpa förlängda klubbor på hela setet eller är det mest järnklubborna som är viktigast att förlänga?

Första frågan är hur lång du är. Den andra frågan är om du har tagit några lektioner? Det kan ju vara så att du har en helt galen uppställning och därför behöver förlängda set? Vet att jag ändrade lien på min klubba när jag var där på en customfitting men tog några lektioner efteråt och ändrade min uppställning helt varvid jag fick ändra tillbaka klubborna. Skulle det nu vara så att du behöver förlängda skaft så kan du ju alltid kolla efter begagnat till att börja med.
Citera
2020-08-12, 13:13
Medlem
Citat:

Gå till en riktig klubbmakare, finns ofta en på golfklubben. De kan skräddarsy vilken klubba du vill.
Citera
2020-08-12, 14:22
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Beror ju lite på budgeten men jag skulle ju helt klart rekommendera att du gör en custom fitting på nån golfklubb eller nån riktig golfbutik, typ Dormy.
Dom brukar inte ta nått merpris för själva custom fittingen men eftersom klubborna blir skräddarsydda så blir det ju inga paketpris eller reapriser eller nått sånt så lite dyrare blir det.

Det är helt klart värt att skaffa klubbor som passar en, det är också mycket billigare i längden jämfört med som många gör att köpa nått nytt och häftigt på rean vartannat år.

Men samtidigt också som Janne är lite inne på.. Om din sving förändras, till exempel om du tar lektioner, eller om du helt enkelt utvecklas, då kanske dina fina utprovade klubbor inte längre är perfekta för dig..
Citera
2020-08-12, 18:14
Medlem
Stort tack för tipsen! Det där med att svingen förändras och att klubborna därför ej förblir optimala vid en custom fitting känns väldigt rimligt. I och med att jag enbart spelat i strax över två månader känns det baserat på det ni säger kanske smartare att avvakta med en custom fitting åtminstone in på nästa säsong också då jag inte tagit några lektioner ännu utan enbart förlitat mig på Rick Shiels.

Enligt personalen på Dormy behövde jag ha 1 tum förlängda klubbor, längre med Mizuno tydligen då de hade kortare standardklubbor vad jag förstod det som.

Får hålla utkik på marknadsplatserna och se om jag kan hitta något begagnat set för att sedan köra custom fitting när jag utvecklat en bättre sving samt tagit mig ned lägre i handicap. Ligger just nu på 24 i hcp.

Ni som kört custom fitting. Hur stor förbättring tyckte ni att ni fick kontra att köpa standardklubbor? Personligen känns det som att skillnaden man får bör vara försumbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in