2016-10-04, 21:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag tänkte återknyta till vår tidigare diskussion om bärbag vs vagn.
Jag har märkt att nästan alla som bär bag på min klubb är killar i 20-35 års åldern. Detta är även demografin för lägsta hcp (iaf där jag spelar).

Så, jag ger dig rätt i att "bära bag = spela bra".
Men jag tror att det verkliga sambandet är "spela bra = bära bag".
Samma resonemang som att "spela NBA-basket = lång person". Omvänt, man blir inte lång av att spela bra basket.

PS. Jag har läst mellan raderna att du inte faller i åldersgaffeln 20-35, men du förstår säker mitt resonemang iaf.
Fast har jag verkligen sagt att man spelar bättre med bärbag? Det är jag ytterst tveksam till. Det jag har sagt om hur man spelar är att man spelar bättre med det man är van vid.

Det som jag däremot har sagt som du kanske har missuppfattat är att det är bättre att spela med bärbag. Inte samma sak.
Det är tre saker som gör att jag säger det:
1. Man får bättre fysik.
2. Det är bättre för kroppen. Då menar jag alltså att det faktiskt är vänligare för kroppen så länge som man inte har några problem med knän eller nått sånt. Att skjuta en vagn framför sig är faktiskt inte ett speciellt naturligt sätt att röra sig.
3. Det går snabbare.

Och det är 5 kompisar som jag mer eller mindre regelbundet spelar med, 4 av oss är mellan 41 och 45 och en är drygt 60. 4 bär bagen och 1 kör med vagn, det är 45-åringen som kör vagn för han har knäproblem. Visst är det vanligare att bära ju yngre man är, men människokroppen är starkare än många tror.
Citera
2016-10-05, 06:31
Medlem
persona.von.gratas avatar
Mitt inlägg var inte menat som fiffigt personangrepp eller skriva någon på näsan, även om det nästan framstår så nu när jag läser det igen

Jag menade att efter förra veckans diskussion om bära/rulla, har jag börjat titta på fenomenet extra noga. Och tänkte/resonerade lite kring det.
Citera
2016-10-05, 08:33
Medlem
Citat:
Er målsättning för 2017?

Jag är en "mid/high" handikappare med ganska kort historik.

Målsättning för 2017 är minst 50 st (9 eller 18 hål rundor).
Hcp ska sänkas till låga 20.
Ska bli bättre på 10-100m spelet.
Min driver, bunkerspel och puttning duger mkt väl för mitt hcp. Problemet är inspelet.

2018 ska jag sub 18 hcp. Och undvika skilsmässa pga all golf. Det sistnämnda blir nog den riktiga utmaningen.

Målsättningen i år var att ta mig ner till 20, började på 54 i maj men har rangat lite å testat 9 hål lite då och då genom åren. Nu är jag på 16,3 och mitt nya mål innan säsongen tar slut är att ta mig till 15.

Nästa år är målet först och främst att vara med i en tävling bara för att få testa på och få det gjort samt ha något och sträva efter. Tävligen blir KM för min klubb, där de som hade högst i årets upplaga hade runt 15hcp vilket motiverar mig att kunna delta , delmål blir att försöka sänka mig till 12-13 under säsongen men känns tufft då det gått så segt senaste månaden

Prio blir att förbättra järnslagen och wedgespelet
Citera
2016-10-05, 08:43
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmgr3n
Målsättningen i år var att ta mig ner till 20, började på 54 i maj men har rangat lite å testat 9 hål lite då och då genom åren. Nu är jag på 16,3 och mitt nya mål innan säsongen tar slut är att ta mig till 15.

Nästa år är målet först och främst att vara med i en tävling bara för att få testa på och få det gjort samt ha något och sträva efter. Tävligen blir KM för min klubb, där de som hade högst i årets upplaga hade runt 15hcp vilket motiverar mig att kunna delta , delmål blir att försöka sänka mig till 12-13 under säsongen men känns tufft då det gått så segt senaste månaden

Prio blir att förbättra järnslagen och wedgespelet
Grym utveckling!
Hann du med många rundor i år?
Citera
2016-10-05, 08:48
Medlem
Citat:
Grym utveckling!
Hann du med många rundor i år?

Tack! Haha jo blivit en hel del spelar så fort jag kan, 98 and counting
Citera
2016-10-05, 10:51
Medlem
Blir samma som jag hade inför i år då jag inte lyckats med det och det är att skjuta banpar på klubben. Just nu är rekordet +1, 17 par + 1 bogey.
Citera
2016-10-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Blir samma som jag hade inför i år då jag inte lyckats med det och det är att skjuta banpar på klubben. Just nu är rekordet +1, 17 par + 1 bogey.

Surt att du inte fick med en birdie på de resterande 17.
Citera
2016-10-05, 14:13
Medlem
umadbroskis avatar
Mitt mål resterande år är topp 10 på vintertouren.

Nästa år är det att konsekvent gå på par från vit tee.

Nästa år ska jag förmodligen få spela PRO-AM dessutom. Kommer träna mer till det än till KM haha.
Citera
2016-10-05, 17:11
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Mitt mål resterande år är topp 10 på vintertouren.

Nästa år är det att konsekvent gå på par från vit tee.

Nästa år ska jag förmodligen få spela PRO-AM dessutom. Kommer träna mer till det än till KM haha.

Vad är dina styrkor/svagheter..?
Citera
2016-10-05, 19:02
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Vad är dina styrkor/svagheter..?

Något jag tänker på ofta.

Driver/Utslag: Kan slå långt, men väljer ofta en kontrollerad fade/draw. Skulle behöva öka längd vid de kontrollerande slagen.

Järn 4,5 inte superbra, här kan ja nog bli bättre men används sällan från gul tee. Kommer behövas nästa år.

Järn 6-7-8-9, här är mina styrkor, nästan alltid en fin träff på green med bra avstånd till hål.

P-W-Chippar, min absolut starkaste sida, väldigt ofta chip en putt, även från ruff/sand.

Putter - Sämst! Här vet jag knappt vad ja ska göra längre. Testat det mesta.

Stor styrka - Spelar jämnt, är väldigt bra på att göra par, gör FÅ birdies

Stor svaghet - Spelar nästan alltid samma bana, så lär mig inte så mycket angående hur man ska tänka på nya banor, ska bli spännande nu på vintertouren.

Kan behövas - Kikare (Är 28, men typ 50 i huvudet och tycker att man kan leta efter 150 pinnen ist haha).
Citera
2016-10-05, 20:46
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Något jag tänker på ofta.

Driver/Utslag: Kan slå långt, men väljer ofta en kontrollerad fade/draw. Skulle behöva öka längd vid de kontrollerande slagen.

Järn 4,5 inte superbra, här kan ja nog bli bättre men används sällan från gul tee. Kommer behövas nästa år.

Järn 6-7-8-9, här är mina styrkor, nästan alltid en fin träff på green med bra avstånd till hål.

P-W-Chippar, min absolut starkaste sida, väldigt ofta chip en putt, även från ruff/sand.

Putter - Sämst! Här vet jag knappt vad ja ska göra längre. Testat det mesta.

Stor styrka - Spelar jämnt, är väldigt bra på att göra par, gör FÅ birdies

Stor svaghet - Spelar nästan alltid samma bana, så lär mig inte så mycket angående hur man ska tänka på nya banor, ska bli spännande nu på vintertouren.

Kan behövas - Kikare (Är 28, men typ 50 i huvudet och tycker att man kan leta efter 150 pinnen ist haha).

Puttfrossa känner jag absolut igen
Och kommer man in i "svackan" är det väldigt svårt att ta sig ur den.
Har du testat att byta grepp?
Det går alltid att testa sig fram på det viset.
Höger hand under eller över vänster?
Tjockare grepp?

Kikare tycker jag absolut du ska köpa, kanske mer när du ska backa bak till vit...men också när du kommer till andra banor.
Det blir en form av bekräftelse också...exakt hur långt slår jag med exempelvis J8.
Citera
2016-10-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandmanz
Surt att du inte fick med en birdie på de resterande 17.

Haha ja, hade nog 2 koppsnurr på birdieputtarna men sen hade jag en jäkla massa up and downs också så jag va rätt nöjd endå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in