Flashback bygger pepparkakshus!
2012-07-03, 10:26
Medlem
Jckssns avatar
Har väl börjat inse att det är på närspelet som slagen kommer kapas så jag spenderar mer tid på närspelsområdet nu än tidigare.

Men det känns som om man mest går runt och slår bollar lite planlöst, någon som har tips på bra och roliga övningar som skulle effektivisera närspelsträningen?
Citera
2012-07-03, 11:51
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jckssn
Har väl börjat inse att det är på närspelet som slagen kommer kapas så jag spenderar mer tid på närspelsområdet nu än tidigare.

Men det känns som om man mest går runt och slår bollar lite planlöst, någon som har tips på bra och roliga övningar som skulle effektivisera närspelsträningen?

Det handlar ju om att slå bollen lite planlöst ärligt talat. Målet med närspelsträning är ju att kunna slå bollen så nära som möjligt från alla jävla lägen som man kan tänkas hamna på. Om tanken inte är att träna teknik så se till att aldrig slå två bollar från samma ställe

Personligen brukar jag sätta upp en 9 håls bana vid övningsgreen
1 peg per "hål" som markerar startpunkt och sedan ett hål till varje startpunkt. Skiljer sig från i bunker till över bunker till chip från foregreen till chip från 15 meter.
Slå närspelsslaget och ta sedan puttern och peta i bollen, håll sen koll på din totala score för att se hur du klarar dig.

Kolla annars upp 8bollstestet för bra övning och test.
Citera
2012-07-03, 14:48
Medlem
Whatevahs avatar
Jag brukar (i mån av plats) välja ut 3 hål som ligger på olika längd och lutning. Sen slår jag 3-4 bollar till varje hål (1-2-3-1-2-3 osv), utan att slå samma slag till varje hål (dvs första omgången normal chip, nästa högre, därefter lägre och avslutar med det slaget som gick sämst). Därefter byter jag plats eller klubba för att göra samma sak med nya förutsättningar. Detta har gett mig en bättre uppfattning om vilka slag jag ska slå i vilka lägen, säkerheten att kunna slå flera olika typer av slag nära green beroende på förutsättningarna för dagen och en bättre längdkänsla.

Ibland gör jag detta, tar därefter putten och slår i bollarna. Beror lite på vad jag känner jag behöver träna på.

Till ett problem som jag söker lösning på, till 60-70m kan jag slå 3/4 wedge som jag vet ungefär längd och stopp på.

Mellan 30-55 har jag inte hittat något slag (som inte rullar 10m från landningspunkt), vad rekommenderas? Har testat att lägga ner wedgen för mer loft och lägga vikten bakåt för att få höjd. Det funkar, men riskerna för sockets, toppar och duffar ökar markant. Är det bara att träna mer på detta slaget eller finns det bättre alternativ?
Citera
2012-07-03, 15:36
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Till ett problem som jag söker lösning på, till 60-70m kan jag slå 3/4 wedge som jag vet ungefär längd och stopp på.

Mellan 30-55 har jag inte hittat något slag (som inte rullar 10m från landningspunkt), vad rekommenderas? Har testat att lägga ner wedgen för mer loft och lägga vikten bakåt för att få höjd. Det funkar, men riskerna för sockets, toppar och duffar ökar markant. Är det bara att träna mer på detta slaget eller finns det bättre alternativ?

Slå aldrig, aldrig, aldrig, jag upprepar ALDRIG närspelsslag ifrån bakre foten. Det är dömt att misslyckas. De få gånger det kan vara aktuellt att hålla lite mer vikt på bakre foten är drives och peggade spoons alternativt om du ska slå de lägre järnen lite högre vid träd eller annat i vägen.

Gör tvärt om tänket du har nu. Fram med vikten 70-30 på främre foten lägg bak bollen i stansen för att slå ner på den lite mer (om vi nu snackar S och L wedge) och slå slagen med rotation framåt. Det är enklaste sättet för dig att skapa lite extra backspinn som bör få bollen att stanna lite fortare efter landning.

Och våga slå till bollen, hur dumt det än låter. En mindre rörelse med mer kraft kommer sätta mer spinn än en stor rörelse med lite kraft. Så se till att slå även kortare slag bestämt, det är ofta tvekan som skapar problemen.
Citera
2012-07-04, 09:55
Medlem
Någon här inne som vet om Ben Hogan five lessons finns översatt till Svenska?

Edit: Det verkade det inte göra men beställer den ändå. Ska ge boken en chans!
Senast redigerad av mackeeee 2012-07-04 kl. 10:18.
Citera
2012-07-04, 10:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Någon här inne som vet om Ben Hogan five lessons finns översatt till Svenska?

Edit: Det verkade det inte göra men beställer den ändå. Ska ge boken en chans!

Ska man läsa en golfbok ska det vara den!
... eller search for the perfect swing!
Citera
2012-07-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ska man läsa en golfbok ska det vara den!
... eller search for the perfect swing!

Precis. Den mannen borde ju veta vad han pratar om hehe
Citera
2012-07-04, 11:06
Medlem
Någon som spelat Kristianstads GK i Åhus den senaste tiden? Vi tänkte åka ner och spela den Östra banan nu till helgen. Är den i bra kondition just nu och är det någonting i övrigt vi bör tänka på?

Övriga tips om golfbanor i sydöstra Sverige (Öland, Småland, Blekinge och norra Skåne) mottages gärna =)
Citera
2012-07-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analyzer97
Någon som spelat Kristianstads GK i Åhus den senaste tiden? Vi tänkte åka ner och spela den Östra banan nu till helgen. Är den i bra kondition just nu och är det någonting i övrigt vi bör tänka på?

Övriga tips om golfbanor i sydöstra Sverige (Öland, Småland, Blekinge och norra Skåne) mottages gärna =)

Finns gott om banor i regionen. Den bästa om du vill räkna den till norra skåne skulle jag säga är Elisefarm. Fantastiskt fin bana. Dock är den väl mer av mellersta skåne, och de bästa i Skåne är nere i sydvästra delen. Får du möjlighet rekommenderar jag ett besök på Grönhögen, den enda Linksbanan jag spelat på i Sverige där husen inte ligger på banan (som på näset). Annars är Karlskrona rätt så fin, likaså Degeberga utanför Åhus. Araslöv har bland de mentalt jobbigaste avslutningshålen jag någonsin har varit med om...
Citera
2012-07-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HetHund
Finns gott om banor i regionen. Den bästa om du vill räkna den till norra skåne skulle jag säga är Elisefarm. Fantastiskt fin bana. Dock är den väl mer av mellersta skåne, och de bästa i Skåne är nere i sydvästra delen. Får du möjlighet rekommenderar jag ett besök på Grönhögen, den enda Linksbanan jag spelat på i Sverige där husen inte ligger på banan (som på näset). Annars är Karlskrona rätt så fin, likaså Degeberga utanför Åhus. Araslöv har bland de mentalt jobbigaste avslutningshålen jag någonsin har varit med om...

Tack för de tipsen, tro det eller ej men valet den här gången stod faktiskt mellan Åhus och just Grönhögen.

Fler omdömen av banor och dess kondition i tidigare nämnda områden mottages gärna.
Citera
2012-07-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analyzer97
Tack för de tipsen, tro det eller ej men valet den här gången stod faktiskt mellan Åhus och just Grönhögen.

Fler omdömen av banor och dess kondition i tidigare nämnda områden mottages gärna.

Grönhögen, fantastiskt fin upplevelse på alla sätt och vis. Dessutom en av få banor där man inte kan slå ut med drive på ett hål (tvåan) pga risken att slå över greenen. Det gäller dock om vinden ligger rätt...
Citera
2012-07-04, 14:15
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HetHund
Grönhögen, fantastiskt fin upplevelse på alla sätt och vis. Dessutom en av få banor där man inte kan slå ut med drive på ett hål (tvåan) pga risken att slå över greenen. Det gäller dock om vinden ligger rätt...

Kan bara hålla med, Grönhögen är riktigt fin nuförtiden. Dess skick kan jag tyvärr inte säga så mycket om däremot. Kika även på Västervik om ni är i området, det har jag alltid tyckt varit en kul bana att besöka lite då och då, lagom mycket utmaning och ofta i fint skick när jag varit där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in