Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Till ett problem som jag söker lösning på, till 60-70m kan jag slå 3/4 wedge som jag vet ungefär längd och stopp på.
Mellan 30-55 har jag inte hittat något slag (som inte rullar 10m från landningspunkt), vad rekommenderas? Har testat att lägga ner wedgen för mer loft och lägga vikten bakåt för att få höjd. Det funkar, men riskerna för sockets, toppar och duffar ökar markant. Är det bara att träna mer på detta slaget eller finns det bättre alternativ?
Slå aldrig, aldrig, aldrig, jag upprepar ALDRIG närspelsslag ifrån bakre foten. Det är dömt att misslyckas. De få gånger det kan vara aktuellt att hålla lite mer vikt på bakre foten är drives och peggade spoons alternativt om du ska slå de lägre järnen lite högre vid träd eller annat i vägen.
Gör tvärt om tänket du har nu. Fram med vikten 70-30 på främre foten lägg bak bollen i stansen för att slå ner på den lite mer (om vi nu snackar S och L wedge) och slå slagen med rotation framåt. Det är enklaste sättet för dig att skapa lite extra backspinn som bör få bollen att stanna lite fortare efter landning.
Och våga slå till bollen, hur dumt det än låter. En mindre rörelse med mer kraft kommer sätta mer spinn än en stor rörelse med lite kraft. Så se till att slå även kortare slag bestämt, det är ofta tvekan som skapar problemen.