2016-10-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebo
Fick ha mitt första golfset i tre veckor innan de blev snodda från förrådet.

Tråkigt att höra.

Själv skulle jag aldrig förvara klubborna i ett förråd, bil eller dylikt över natten utan dem följer med in i lägenheten efter varje runda. Mina klubber gick på ca 12k så inget man vill bli av med.
Citera
2016-10-04, 17:28
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Fick ha mitt första golfset i tre veckor innan de blev snodda från förrådet.
Tråkigt. Vad var det för prylar?
Jag tycker subjektivt bedömt att golfbrott ska straffas hårdare än vanlig brottslighet. Det är ändå gentlemans sport.

Själv har jag relativt billiga second hand klubbor som var "inne" för ca 10 år sedan.
Ska uppgradera till nästa säsong och prislappen lär ju bli närmare 10k.
Citera
2016-10-04, 17:42
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Vad gäller driverlängd så är det ju inte speciellt ovanligt att amatörer tycker det är viktigare att slå långt än rakt. Det är kanske inte alltid man tjänar på det.

Själv hamnar jag på 230 meter ungefär med ett bra normal-slag, om inte mitt minne sviker mig så är det inte långt från Sören Kjeldsen på europatouren. Helt ok för en på hcp 17, fast med min fysik så borde jag kunna få ut lite mer.

Annars skulle jag säga att det är rätt ointressant, just på grund av att folk i allmänhet tycker att det är viktigare än det egentligen är.
Citera
2016-10-04, 17:43
Medlem
Nebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Tråkigt att höra.

Själv skulle jag aldrig förvara klubborna i ett förråd, bil eller dylikt över natten utan dem följer med in i lägenheten efter varje runda. Mina klubber gick på ca 12k så inget man vill bli av med.

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Tråkigt. Vad var det för prylar?
Jag tycker subjektivt bedömt att golfbrott ska straffas hårdare än vanlig brottslighet. Det är ändå gentlemans sport.

Själv har jag relativt billiga second hand klubbor som var "inne" för ca 10 år sedan.
Ska uppgradera till nästa säsong och prislappen lär ju bli närmare 10k.

Har lärt mig läxan att grejerna följer med upp i lägenheten från och med nu i alla fall. Ingen större skada skedd prismässigt, var ett nybörjarset för 2.5k och intalar mig att jag hade säkert blivit sugen uppgradera mig redan till nästa säsong. Har tittat på golfbidder på bättre begagnade järnset. Någon som kan rekommendera något därifrån? Ligger på hcp 26 och har spelat sen i somras
Citera
2016-10-04, 18:02
Medlem
Citat:
Har lärt mig läxan att grejerna följer med upp i lägenheten från och med nu i alla fall. Ingen större skada skedd prismässigt, var ett nybörjarset för 2.5k och intalar mig att jag hade säkert blivit sugen uppgradera mig redan till nästa säsong. Har tittat på golfbidder på bättre begagnade järnset. Någon som kan rekommendera något därifrån? Ligger på hcp 26 och har spelat sen i somras
Jag (själv relativt ny och liknande hcp) kommer att köra en custom fitting innan nästa säsong. Kostar oftast några hundralappar som dessutom tillgodoses vid köp av ny set. Vidare har jag hört från flera olika källor att set rekommenderas inte för att generera max omsättning till butiken utan att få nöjda kunder. Gick nyligen en runda med en snubbe som hade bestämt sig för en 9000 kr set, men custom fitting föreslog ett för halva priset. Vidare följer inget köptvång efter fittingen.
Citera
2016-10-04, 18:08
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag (själv relativt ny och liknande hcp) kommer att köra en custom fitting innan nästa säsong. Kostar oftast några hundralappar som dessutom tillgodoses vid köp av ny set. Vidare har jag hört från flera olika källor att set rekommenderas inte för att generera max omsättning till butiken utan att få nöjda kunder. Gick nyligen en runda med en snubbe som hade bestämt sig för en 9000 kr set, men custom fitting föreslog ett för halva priset. Vidare följer inget köptvång efter fittingen.
I allmänhet så om en butik har custom fitting så är det en seriös butik och då är det viktigare med nöjda kunder än att kränga till varje pris.

När jag gjorde en förra våren så rekommenderade dom till och med att jag inte skulle köpa nått alls eftersom jag slog lika bra med mina gamla som jag gjorde med dom som testades fram. Jag behövde inte betala för den heller eftersom dom inte kunde hitta nått som passade bättre. Innesvingen i Göteborg var så pass seriösa och på grund av det så bjuder jag på lite gratis reklam istället.
Citera
2016-10-04, 18:21
Medlem
umadbroskis avatar
296m i lördes på en normal fairway utan kick.

4,9 i hcp.
Citera
2016-10-04, 19:11
Medlem
Dagens längsta på 18 hål. Torrt men mkt vind.
1st ca 230 m och hamnade relativt spelbart i en bunker. Full sidvind, mkt lätt medvind.
2st ca 220 m i semi-ruffen. Ena skymd av en tall andra fullt spelbar med en spoon. Lätt sidvind bakom hög skog.
Citera
2016-10-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
I allmänhet så om en butik har custom fitting så är det en seriös butik och då är det viktigare med nöjda kunder än att kränga till varje pris.

När jag gjorde en förra våren så rekommenderade dom till och med att jag inte skulle köpa nått alls eftersom jag slog lika bra med mina gamla som jag gjorde med dom som testades fram. Jag behövde inte betala för den heller eftersom dom inte kunde hitta nått som passade bättre. Innesvingen i Göteborg var så pass seriösa och på grund av det så bjuder jag på lite gratis reklam istället.
Roligt att höra!
Bekräftar även lite det som jag har hört, alltså att custom fitting handlar om att ta fram passande prylar, inte att sälja dyrt skit till folk.

Jag spelar med en bättre beg King Cobra 2 (1997) set. Ska kolla på ett Ping i5 set imorgon som jag får nästan gratis. Jag är lite kluven. Ska jag spela med jättebilligt "ok-set" eller butikspris "bra-set"? Lutar kraftigt åt butikspris (och custom fitting).

Sen kommer jag sannolikt köpa Ping-settet iaf. Jag härstammar ändå från jägare-samlare-folket
Senast redigerad av persona.von.grata 2016-10-04 kl. 19:43.
Citera
2016-10-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Bärbag etc
Jag tänkte återknyta till vår tidigare diskussion om bärbag vs vagn.
Jag har märkt att nästan alla som bär bag på min klubb är killar i 20-35 års åldern. Detta är även demografin för lägsta hcp (iaf där jag spelar).

Så, jag ger dig rätt i att "bära bag = spela bra".
Men jag tror att det verkliga sambandet är "spela bra = bära bag".
Samma resonemang som att "spela NBA-basket = lång person". Omvänt, man blir inte lång av att spela bra basket.

PS. Jag har läst mellan raderna att du inte faller i åldersgaffeln 20-35, men du förstår säker mitt resonemang iaf.
Citera
2016-10-04, 19:37
Medlem
Er målsättning för 2017?

Jag är en "mid/high" handikappare med ganska kort historik.

Målsättning för 2017 är minst 50 st (9 eller 18 hål rundor).
Hcp ska sänkas till låga 20.
Ska bli bättre på 10-100m spelet.
Min driver, bunkerspel och puttning duger mkt väl för mitt hcp. Problemet är inspelet.

2018 ska jag sub 18 hcp. Och undvika skilsmässa pga all golf. Det sistnämnda blir nog den riktiga utmaningen.
Citera
2016-10-04, 19:52
Medlem
Nebos avatar
Citat:
Er målsättning för 2017?

Jag är en "mid/high" handikappare med ganska kort historik.

Målsättning för 2017 är minst 50 st (9 eller 18 hål rundor).
Hcp ska sänkas till låga 20.
Ska bli bättre på 10-100m spelet.
Min driver, bunkerspel och puttning duger mkt väl för mitt hcp. Problemet är inspelet.

2018 ska jag sub 18 hcp. Och undvika skilsmässa pga all golf. Det sistnämnda blir nog den riktiga utmaningen.

Kommer med mål när jag gått den sista rundan för detta år men kommer ha liknande mål som dig. Däremot är jag tvärtom bättre på det korta spelet än på det långa spelet så kommer nöta med drivern och de långa järnen under vintern när tillfälle ges. Kortspelet löstes under hösten genom att med min PW och gå ut till ett närliggande naturområde med ett litet nät som mål och nöta slag från olika distanser. Behärskar ruff och semiruff mycket bättre tack vare detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in